Situația specială din 2020 nu s-a repercutat prea aspru asupra activităților unităților specializate de service. Cele care au dovedit flexibilitate și au oferit servicii mai degrabă de calitate, decât la prețuri scăzute, și-au lărgit portofoliul de clienți și în 2020, și implicit volumul de muncă și gradul de ocupare, până la idealul 100%. Mai mult, în contextul unui mediu lipsit de predictibilitate, acestea și-au continuat cu îndrăzneală planurile de expansiune la nivel local sau național și au investit în soluții și echipamente speciale care să întregească portofoliul de servicii puse la dispoziția clienților. Cu privirea îndreptată spre un 2021 mult mai așezat, după cum se arată în previziuni, jucătorii așteaptă acum să culeagă rezultatele eforturilor investiționale, fiind extrem de pregătiți pentru a absorbi volume de servisare în creștere.
Unitatea Aliat Auto din Târgu Mureș, centru de service și vânzări Mercedes-Benz, Maybach & SLR, este echipată cu 90 de posturi de lucru, cuprinzând o structură complexă de tinichigerie și vopsitorie, în care pot fi efectuate operațiuni de tip avarii majore, dar nu și intervenții la șasiu, pentru că politicile producătorului sunt clare: „aceste părți se înlocuiesc, nu se repară“.
Prin atelierul mobil, disponibil non-stop, asigură service pentru toate mașinile vândute de companie. „Nu avem clienți care să fi cumpărat mașini din show-room-ul nostru și care să își efectueze activitățile de reparații și întreținere în alte părți“, remarcă Geo Procopie, coordonatorul de marketing și comunicare al Aliat Auto. „Lucrăm cu un grad de ocupare de aproape 100%. Din acest punct de vedere, pandemia nu s-a repercutat negativ asupra activității noastre. Nu am avut perioade de întrerupere totală și nici angajați trimiși în șomaj, ci doar în șomaj tehnic pe perioadă limitată. În timpul stării de urgență am avut în permanență două echipe active care lucrau 2/2 săptămâni și încă o echipă, ca soluție de backup.“
Planurile de extindere nu au fost afectate de pandemie
Pentru service-ul regional multibrand Paul Trans din Timișoara autorizat Ford Trucks, dedicat flotelor de transport și distribuție de mărfuri, gradul de ocupare este în creștere, apropiindu-se de capacitatea maximă. „Nu am avut perioade de întrerupere, iar asta se datorează în special faptului că efectuăm service pentru mai multe instituții și sisteme din aparatul de stat, precum ENEL, EON, ANAF, CNAIR, MAI, G4S, Apele Române, Arval, Autonom Services, care au fost foarte active în ultimele luni, independent de pandemie. Acești clienți apreciază stabilitatea, transparența, rapiditatea și calitatea serviciilor“, a punctat Răzvan Muscă, manager de transport și logistică în cadrul Paul Trans. Unitatea timișoreană, care cuprinde două hectare de platformă betonată pentru parcarea camioanelor și peste 3.000 m2 de service, este echipată cu 20 de posturi de lucru pentru mecanică generală, cu posibilitate de extindere. „În planul de dezvoltare pe termen mediu este inclusă și o unitate service lângă București, într-o locație în care am achiziționat anul acesta un teren de 22.720 m2. În curând vom începe construcția.“
Service-ul Paul Trans, care oferă servicii și în afara parteneriatului cu Ford Trucks România, prin AIC Trucks, cuprinde și o vopsitorie de mare capacitate pentru camioane, remorci, semiremorci sau suprastructuri, inclusiv pentru autobuze, în incintă închisă cu mediu controlat, și stand de îndreptat șasiuri de camioane, remorci și semiremorci și cabine de orice tip, care utilizează echipamente suedeze de la Josam, pionier în dezvoltarea sistemului de redresare a axelor. Lunar, Paul Trans repară peste 100 de camioane și efectuează 400 de inspecții periodice ITP. Reparațiile solicitate sunt de toate tipurile, inclusiv pentru probleme generate de calitatea motorinei și defectarea sistemului de alimentare“, a punctat Răzvan Muscă, subliniind că Paul Trans deține și un atelier mobil, disponibil non-stop.
LKW Store, service-ul craiovean de vehicule grele (camioane, autoutilitare, remorci/semiremorci) al firmei Dumagas Agri, autorizat Scania, dar și cu servicii multibrand, deține, pe o suprafață de aproximativ 1.500 m2, 12 posturi de lucru pentru 12 cuplaje (camion+semiremorcă), simultan, 24 de autoșasiuri sau 48 de autotractoare. Mai mult, unitatea, care dispune și de un post de vopsitorie și de două posturi de tinichigerie, cu echipamente de ultimă generație inclusiv pentru intervenții la șasiu și avarii majore, pune la dispoziția clienților și două ateliere mobile, cu disponibilitate 24/7. „Suntem în pregătiri pentru deschiderea unei noi unități de service pe autostrada A1, la km 23“, a precizat David Dugăeșescu, director de vânzări LKW Store, subliniind că segmentul de camioane este locomotiva întregului business. „Avem un rulaj de aproximativ 200 de camioane lunar, iar anual depășim 2.000 de unități. Dat fiind faptul că service-ul este dotat cu echipamente de ultimă generație pentru toate tipurile de lucrări (mecanice, pneumatice, electrice, hidraulice), solicitările diferă foarte mult, majoritatea fiind cu un grad ridicat de complexitate. De asemenea, există și defecțiuni legate de sistemele de injecție, care pot fi legate mai degrabă de murdăria și condensul acumulate în sistemele de alimentare, decât de calitatea motorinei. În aceste cazuri, curățăm complet întregul sistem de alimentare. Practic, nu rezolvăm doar efectul, ci și cauza.“
David Dugăeșescu remarcă o creștere a gradului de ocupare datorată extinderilor de parcuri de vehicule second-hand și aprecierii calității serviciilor. „Venim în întâmpinarea tuturor clienților prin service multibrand. Oferim astfel un serviciu complet, one-stop-shop, atât pentru camion, cât și pentru semiremorci“, a spus acesta, subliniind că, de la declanșarea pandemiei, a adoptat măsuri specifice pentru respectarea regulilor de siguranță sanitară în cadrul facilităților, atât pentru angajați, cât și pentru clienți. Ca urmare, nu s-au înregistrat cazuri de persoane bolnave sau de întreruperi de activitate.
În service-ul LKW Store lucrează aproximativ 15 angajați direct productivi.
Serviciile noi se susțin prin investiții
Pentru Aliat Auto, cifra de afaceri și profitul au crescut organic, la rezultat service-ul contribuind cu 30% și piesele de schimb cu 15%. „Anul trecut am încercat să atragem clienții prin promoții și campanii, oferind discounturi la prețuri atât la manoperă, cât și la piesele de schimb de origine. Ca urmare, numărul clienților a crescut în mod evident față de anul anterior. În general, aceștia provin din industriile de transport și panificație, dar sunt și întreprinzători mici și medii din alte zone de activitate“, a spus Geo Procopie, observând că proporția clienților care se orientează către contracte de service este din ce în ce mai mare, tinzând către 60%. „La cifra de afaceri a service-ului, camioanele contribuie cu până la 10%, autoutilitarele cu circa 20%, iar diferența aparține autoturismelor. În 2020 nu s-a schimbat nimic în ceea ce privește preocuparea transportatorilor care au activitate în a-și face mentenanța vehiculelor, comparativ cu anul anterior. Doar cei care nu au activitate în acest moment preferă să amâne reviziile.“
Cifra de afaceri a LKW Store a înregistrat în 2020, comparativ cu 2019, o creștere moderată, datorată atragerii unui număr mai mare de clienți, din toate ramurile economiei (transport, distribuție, construcții, agricultură ș.a). „Am câștigat clienți noi prin calitatea serviciilor și dotările complete ale service-ului, dar și prin promoții. În ultimul an am introdus serviciul de tractare și remorcare pentru autovehiculele ușoare și grele defectate pe șosea în zona Olteniei și Munteniei. De curând, am investit într-un nou camion de tractare și ridicare pentru intervenții compexe în caz de accidente, investiție care intră în folosință în prima parte a lui 2021, pentru că echipamentul special se află în curs de producție“, precizează David Dugăeșescu, subliniind că în 2020 nu au apărut schimbări considerabile în alegerea de către clienți a firmelor-partenere și nici pierderi importante de volume din cauza faptului că multe camioane fac transport intracomunitar și implicit servisarea în alte țări. „Deși au existat transportatori care au preferat să amâne lucrările de mentenanță ale vehiculelor, nu este un trend general.“ Prima parte a lui 2021 va arăta similar 2020, însă estimează că în a doua parte a anului, după ridicarea restricțiilor impuse de pandemie, va urma o creștere.
Calitatea serviciilor începe să primeze prețurilor
La cifra de afaceri a service-ului Paul Trans, în care lucrează șapte angajați în zona administrativă și 30 de lucrători direcți, contribuie în principal autoutilitarele și camioanele, apoi autobuzele, urmate de autoturisme și remorci. „Cifra de afaceri este în creștere, iar EBITDA are o valoare de aproape 15%. Preconizăm o creștere a activelor cu peste 3 milioane de euro în intervalul 2021-2022 și o creștere a cifrei de afaceri în 2021 de circa 20%, însă evoluția depinde de finalizarea lucrărilor din București. Pandemia nu face decât să regleze anumite aspecte pe piață, și cred că cele mai importante schimbări le vom vedea în 2021“, a punctat Răzvan Muscă, subliniind că, pentru atragerea clienților, în 2020 a organizat campanii de marketing și tombole la posturile locale de radio. „În ultimul an am introdus un serviciu nou prin care oferim gestionarea flotelor clienților printr-un sistem dezvoltat de către Royalty Webdesign Timișoara, partenerul nostru strategic în soluții IT, inclusiv pe partea de transport. Astfel, clienții au acces la datele referitoare la intervale de service și expirare ITP, primind inclusiv alerte instant pe e-mail.“
Directorul companiei timișorene observă că volumul de servisare nu a fost influențat anul acesta de variații ale numărului de camioane care fac transport intracomunitar și implicit servisarea în alte țări, acesta menținându-se la nivelul anilor precedenți. Volumul putea fi ușor influențat mai degrabă de transportatorii care, din lipsă de încasări sau de lichidități, au amânat eventualele intervenții și revizii. „Companiile cu multe operațiuni aleg contracte de mentenanță. Ca urmare, Paul Trans are peste 320 de contracte de acest tip“, remarcă Răzvan Muscă. El vorbește și despre o majorare timidă a costului manoperei, în ultimul an, de aproximativ 2,2%, în vreme ce Geo Procopie constată o stagnare a prețului pieselor de schimb, ca și al reparațiilor. „Nu a existat o evoluție a prețului reparațiilor sau al pieselor de schimb. Am reușit să menținem prețurile la un nivel ridicat de competitivitate“, constată David Dugăeșescu. De asemenea, acesta nu observă un trend vizibil de orientare a clienților către contracte de service.
Pe de altă parte, în opinia lui Geo Procopie, piața actuală se orientează din ce în ce mai mult în direcția calității produselor și serviciilor, și mai puțin în direcția obținerii celui mai mic preț. „Dacă se mențin condițiile actuale, aceste aspecte vor deveni din ce în ce mai relevante în alegerea pe care o face clientul.“ Acesta remarcă și apariția unor schimbări în opțiunea de alegere de către clienți a firmelor-partenere, comparativ cu 4-5 ani în urmă. „Clienții caută în primul rând servicii de calitate livrate în timp util, cu garanție. Piața a început, încet-încet, să elimine furnizorii de servicii și ofertele umflate artificial. Nu are legătura cu pandemia, este o tendință generală, înregistrată de ceva vreme.“
Focus pe piese de origine și pe unități specializate
Deși în urmă cu câțiva ani exista un apetit crescut al transportatorilor – în special al celor cu vehicule ieșite din garanție – de a-și deschide service-uri proprii, considerând că astfel vor obține o întreținere a parcului auto la standarde ridicate și economii, dar mai ales flexibilitate, acum se constată o inversare a tendinței, influențată și de coronacriză. „În niciun caz nu vor face asta în acest moment. Investițiile sunt acum decizii care se iau cu mult mai multă grijă și atenție“, remarcă Geo Procopie, completat de Răzvan Muscă: „dacă o companie angajează un mecanic, nu înseamnă că are service auto. O unitate de reparații trebuie să aibă o dotare complexă, de la stand de frânare, pentru depistarea dezechilibrelor imediat după orice intervenție la sistemul de frânare, până la echipamente speciale.“
David Dugăeșescu este de părere că, și dacă ar exista o tendință a transportatorilor cu vehicule fără garanție să își deschidă service-uri proprii, nu ar putea fi de durată. „Aceste vehicule, second-hand sau nu, sunt totuși predominant de generație nouă, ceea ce implică nevoia de a utiliza echipamente de complexitate ridicată, de care dispun numai atelierele specializate. De asemenea, costul cu forța de muncă este ridicat în acest sector, datorită faptului că este nevoie de personal înalt calificat, care să poată lucra cu aceste echipamente“, a spus directorul craiovean, completând: „credem mult în specializare. Transportatorii trebuie să se concentreze pe eficientizarea fluxurilor de transport și pe ceilalți indicatori de performanță (consum, kilometraj, grupaje eficiente etc.), pentru că personalul pentru reparații, care poate nu are mereu încărcare suficientă sau nu este mereu calificat pentru orice tip de reparații, aduce costuri fixe permanente, devenind astfel mai degrabă un cost, decât o economie, mai ales pe termen mediu, de 6-12 luni.“
Pe de altă parte, Paul Trans, pentru a ieși în întâmpinarea posesorilor de vehicule second-hand, un segment încadrat încă pe un trend crescător, a introdus concepte și produse noi, precum verificarea în 28 de puncte, reviziile gratuite, tombolele și discounturile la serviciul de spălătorie.
Compania timișoreană deține un stoc de piese de schimb în valoare de aproximativ 100.000 de euro, în vreme ce LKW Store a investit aproximativ 250.000 de euro în stocul de piese, fără vreo schimbare de strategie în organizarea lui în ultimul an. „Stocurile conțin majoritar piese de origine, acesta fiind unul din factorii care ne diferențiază de concurență. Astfel, avem posibilitatea de a veni rapid în sprijinul clienților cu piese de calitate, ceea ce reduce timpii petrecuți în atelier de autocamioanele clienților“, a punctat David Dugăeșescu, completat de reprezentantul Aliat Auto: „chiar dacă, odată cu declanșarea pandemiei, strategia de creare a stocurilor s-a modificat încă preferăm să lucrăm cu stocuri. Toate piesele pe care le folosim sunt piese de origine.“