Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Premieră Lion’s Intercity LE

MAN Experience Press Days a devenit deja un eveniment de tradiție pentru producătorul german, prin care acesta își prezintă, în fiecare an, gama completă de produse jurnaliștilor europeni. Desfășurată la jumătatea lui septembrie la München, Germania, ultima ediție a avut în centrul atenției noul model interurban Lion’s Intercity LE, prezentat în premieră. Alături de acesta au fost aliniate autobuzele urbane Lion’s City cu propulsie electrică și respectiv pe gaz natural comprimat, în variante de 12 și de 18 m lungime, autocarele MAN Lion’s Coach L, Neoplan Cityliner și Skyliner, 3 minibusuri MAN TGE, configurate în variante intercity și turistic, precum și un Cityliner din 1971, în perfectă stare de funcționare, pentru a marca aniversarea a 50 de ani a modelului. Toate vehiculele – cu excepția „old timer-ului” – au fost disponibile pentru testare pe circuitul MAN din München, dar și în afara acestuia, în condiții reale de trafic.

Autobuzul MAN Lion’s Intercity LE este un model de buget, foarte versatil, care va putea fi configurat – în funcție de aplicație – pentru transport urban sau suburban, cu diferite modele de scaune, cu bare simple de susținere sau cu suporturi pentru bagaje la interior, cu cabină închisă pentru șofer și altele. Chiar dacă este oferit la un preț foarte competitiv, vehiculul nu poate fi numit „ieftin”, ci dimpotrivă: are aceleași linii de design „Smart Edge”, introduse pentru prima dată în 2017, odată cu lansarea noului autocar Lion’s Coach, și beneficiază de un tren de rulare performant, precum și o paletă largă de echipări. Lion’s Intercity LE intră pe piață într-un moment în care segmentul low-entry este în ușoară creștere la nivel european și își propune să atace poziția de lider deținută până acum de Iveco Crossway LE.

MAN Experience Press Days a fost momentul ideal pentru prima apariție a noului model, care va intra în producția de serie la începutul anului viitor, la fabrica din Ankara, Turcia, a constructorului german. La început vor fi disponibile versiunile interurbane de 12 și 13 m lungime, pe două axe, din 2023 este planificată introducerea variantelor urbane, precum și a sistemului EfficientHybrid pe această serie, iar din 2024 va intra în fabricație și o versiune de 14 m lungime, cu trei axe și trei uși. Toate modelele vor avea la bază o platformă electronică nouă.

La eveniment a fost prezentat un Lion’s Intercity LE de 13 m, configurat pentru transport interurban, cu 49 de scaune MAN Intercity Basic și spațiu pentru cărucior la ușa din mijloc. Capacitatea maximă este de 102 pasageri pe modelul testat, iar modelul pe 3 axe va putea transporta chiar până la 115 pasageri. Acest lucru este posibil grație construcției ușoare a caroseriei. Vehiculul este propulsat de motorul D 1556 LOH, care dezvoltă 330 CP la 1.800 rpm și are un cuplu motor maxim de 1.400 Nm. (Sunt disponibile și variante de motorizare de 280 și 360 CP.) Autobuzul este oferit în standard cu transmisia ZF EcoLife, cu 6+1 trepte, bine sincronizată cu motorul, astfel că oferă putere optimă, dar și un consum redus de carburant. Am condus Lion’s Intercity LE 13 pe un traseu care a combinat mai multe situații de trafic – urban, interurban și inclusiv o porțiune de autostradă. La nivelurile de viteză cele mai obișnuite, de 50 și 70 km/h, turația motorului se menține la doar 950 rpm (în treptele a cincea și a șasea de viteză). Pe autostradă, la 100 km/oră, turația crește, într-adevăr, până la 1.400 rpm, însă este normal, având în vedere puterea motorului; și oricum, acest model nu se adresează unor aplicații unde să fie necesară o asemenea viteză. Altfel, este foarte ușor de manevrat, grație suspensiei independente pe axa față, dar și foarte silențios. Vizibilitatea în oglinzi este foarte bună, iar pentru marșarier s-a optat pentru instalarea unei camere video. De asemenea, poziția ridicată a scaunului șoferului este similară celei din autocare.

Alte echipări opționale ale Lion’s Intercity LE 13 sunt monitoarele cu ecran plan de la interior, comenzile individuale de deasupra scaunelor pentru aerul condiționat și luminile de citit, sistemul de asistență la viraj și senzorii de lumină și de ploaie.

Odată cu intrarea în producție a noii familii de autobuze interurbane, modelele intercity actuale – Lion’s City LE, Ü și LE/Ü (A 78) – vor ieși din fabricație.

Lion’s City 18 E: silențios, puternic, eficient

După testul efectuat la București cu autobuzul electric de 12 m lungime, în primăvara acestui an, acum am avut ocazia să testez și versiunea articulată, pe o linie de transport urban din München operată cu autobuze de 18 m.

Lion’s City 18 E este propulsat de două motoare electrice, de 267 și 320 kW, amplasate central pe a doua și a treia axă, iar cuplul motor maxim agregat este de 3.500 Nm. Vehiculul este silențios, are o accelerație promptă și răspunde foarte bine la comenzi, fiind ușor de manevrat. Pentru decelerare se pot alege 3 variante diferite de intensitate a frânării, în funcție de care recuperarea energiei este mai mult sau mai puțin eficientă. Aceasta este corelată însă și cu gradul de confort, motiv pentru care este de preferat un nivel mediu de intensitate. Șoferul autobuzului electric se adaptează foarte repede la noul post de lucru, grație display-ului prietenos, care oferă toate informațiile necesare, dar și comenzilor intuitive. Vizibilitatea este foarte bună în oglinzi, iar camerele video din dreptul ușilor 2-4 asigură exploatarea în condiții de siguranță.

Modelul testat a fost echipat cu 8 pachete de baterii NMC, având o capacitate totală de 640 kWh. MAN a anunțat că oferă două strategii de utilizare a bateriilor, operatorii având opțiunea de a alege între o autonomie crescută și o durată de viață prelungită („Reliable Range versus Maximum Range”). Oricum, autobuzele electrice Lion’s City au o autonomie crescută, iar testul „Efficiency Run”, desfășurat recent, a demonstrat o autonomie de 550 km, atinsă însă în condiții ideale de exploatare. De altfel, modelul electric de 12 m prezentat la evenimentul de presă a fost echipat cu sistemul de monitorizare a consumului de energie folosit la test, pentru a arăta exact modul de funcționare a motorului electric, consumul aferent tuturor utilizatorilor de la bord, precum și rata de recuperare a energiei eliberate la frânare.

Autocare de top, configurații de lux

La 50 de ani de la lansarea modelului, Neoplan Cityliner a fost produs într-o configurație specială Platinum pentru a marca momentul aniversar. Vehiculul, care a participat și în competiția Coach Euro Test, a fost oferit pentru testare și la München.

Tot din familia Neoplan, autocarul etajat Skyliner a fost prezentat într-o configurație de lux, care a inclus scaune PremiumLine Business în aranjament 2+1, cu funcții de încălzire în perne și masaj încorporate, bucătărie complet utilată, o toaletă de dimensiuni impresionante, plafon de sticlă, sisteme de infotainment de ultimă generație și multe altele.

Alături de acestea, MAN Lion’s Coach, Autocarul Anului 2020, a fost prezentat în versiunea L, de 14 m lungime și 3 axe. Vehiculul, propulsat de motorul D2676 LOH, de 470 CP, în tandem cu transmisia robotizată TipMatic, cu 12 trepte, a etalat o gamă completă de sisteme de siguranță, fiind configurat cu focus pe utilitate, pentru un raport foarte bun calitate-preț.

Chiar dacă pandemia a lăsat urme adânci în industria de profil, MAN se arată încrezător în viitor și își continuă proiectele de digitalizare și investiții în tehnologie. Reprezentanții constructorului german au recunoscut în cadrul conferinței de presă că au fost nevoiți să reorganizeze producția, să vândă două fabrici, inclusiv emblematicul centru de carosare de la Plauen, cu care se identifică istoria brandului Neoplan, dar și să disponibilizeze un număr considerabil de angajați. Decizia a fost asumată pentru a se putea continua strategia pe termen lung agreată la nivel de grup, de a investi în e-mobilitate, automatizare și digitalizare.

Chiar dacă pandemia a lăsat urme adânci în industria de profil, MAN se arată încrezător în viitor și își continuă proiectele de digitalizare și investiții în tehnologie. Reprezentanții constructorului german au recunoscut în cadrul conferinței de presă că au fost nevoiți să reorganizeze producția, să vândă două fabrici, inclusiv emblematicul centru de carosare de la Plauen, cu care se identifică istoria brandului Neoplan, dar și să disponibilizeze un număr considerabil de angajați. Decizia a fost asumată pentru a se putea continua strategia pe termen lung agreată la nivel de grup, de a investi în e-mobilitate, automatizare și digitalizare.

Articole similare