Ad
Ad
Ad
Ad

Preocupare tot mai mare pentru aerodinamică, alături de eficiență și siguranță

În competiția International Trailer Award (ITA), fosta Trailer Innovation, din al cărei juriu face parte și revista Tranzit, s-au înscris anul acesta, la cele șapte categorii – Caroserie, Șasiu, Concept, Componente, Mediu, Siguranță și Smart Trailer – 47 de inovații. Câștigătorii vor fi anunțați în septembrie la IAA Hanovra, iar în cele ce urmează vă prezentăm, în ordine alfabetică, produsele care au concurat la categoria Caroserie, dintre care cele mai multe au fost concepute pentru creșterea siguranței în exploatare, a eficienței, a aerodinamicii și a duratei de viață, dar și pentru scurtarea timpilor de operare – cu beneficii tot în planul eficienței – sau pentru adaptare la transport intermodal.

La categoria Caroserie s-au înscris opt producători, cu 11 soluții.

D-Tec Products a concurat cu D-Tec Flexliner, care permite utilizarea eficientă și sigură a unei basculante pentru fier vechi. Pentru companiile care fac transport de fier este important să existe cât mai puține curse fără încărcătură, iar producătorul le ajută în acest demers, ceea ce scade și amprenta de CO2. Deoarece deșeurile pot fi transportate la fabricile de oțel, iar bobinele, la retur, fără ca nișa pentru bobine să întrerupă structura șasiului, cu ajutorul a două structuri poziționate pe podeaua benei, care aduc și avantajul rezistenței la torsiune a șasiului și stabilității la basculare, chiar și atunci când fierul vechi este distribuit inegal.

Alături de acest avantaj, cuva are posibilitatea de a găzdui patru bobine, ceea ce face posibil transportul unei bobine suplimentare sau realizarea unei distribuții optime a greutății.

Deșeurile de fier se vor bloca mai puțin în partea din spate a benei comparativ cu soluțiile convenționale cu o bobină bine integrată în podea, ceea ce îmbunătățește siguranța în timpul basculării.

În funcție de configurația bobinelor, pot fi utilizate diferite poziții ale lor pentru a optimiza distribuția sarcinii.

Kässbohrer a participat cu Transformarea Multifuncțională Aerodinamică (K-MAT) a echipamentelor deja existente pe remorcă, astfel încât transportatorii să facă progrese în direcția emisiilor zero, dar și să păstreze funcționalitatea vehiculelor.

K-MAT 1 constă din ladă de scule multifuncțională, suport pentru roata de rezervă și dispozitiv aerodinamic și aduce, conform Vecto, o îmbunătățire aerodinamică de până la 1,2%, deci consumul de combustibil scade cu 0,3%, ceea ce înseamnă 80 l economisiți la 100.000 km. Dispozitivul poate fi montat pe orice remorcă de marcă având șasiu standard.

K-MAT 2 constă din dispozitiv multifuncțional de protecție laterală și dispozitiv aerodinamic, aflat în curs de brevetare, care conform Vecto aduce o îmbunătățire aerodinamică de 4% și o economie de 1,1%, adică 300 l/100.000 km. Tot K-MAT 2 oferă un dispozitiv telescopic adecvat pentru transportul intermodal, atât feroviar (acesta este dintr-o singură bucată și poate fi închis în două minute), cât și cu feribotul (unde aduce și economii din aerodinamică, și încărcare în siguranță). Dispozitivul telescopic de protecție laterală al K-MAT 2 poate fi deschis și fixat în mai puțin de două minute, cu o forță minimă necesară, deoarece designul telescopic utilizează role pentru a minimiza frecarea, iar extensia este intuitivă și nu necesită instruire suplimentară.

KH-Kipper a concurat cu basculanta W1RB, RockBull, destinată mineritului de suprafață, deci unor aplicații în condiții extreme, pentru care este nevoie de robustețe, de cea mai lungă durată de viață (care este benefică și pentru mediu) și disponibilitate posibile, dar și de productivitate. Iar W1RB a fost conceput pentru a transporta materialul dragat de la mină la concasor, inclusiv pietre de mari dimensiuni, cât mai eficient, 24/24, 7/7, 365 de zile/an, deoarece are un design inovator al benei, este realizat din oțel Hardox 500 și are un număr de suduri de patru ori mai mic, ceea ce garantează o rezistență excepțională la uzură, duritate și durabilitate. Datorită cilindrului de basculare Hyva, ridicarea/coborârea benei necesită doar 30-35 de secunde, deci în cazul unor activități ce presupun numeroase cicluri repetate timpul economisit poate fi utilizat pentru un număr mai mare de cicluri, adică pentru transportul unei cantități mai mari de marfă. Iar sistemul Hyva Smart monitorizează fiecare ciclu de basculare, afișează poziția vehiculului în raport cu solul – ajutând operatorul să ia decizii mai bune privind poziționarea benei și să optimizeze siguranța și eficiența înainte și în timpul basculării, deoarece poate analiza datele în cloud – memorează limitele pentru poanta longitudinală și transversală a șasiului, astfel că, dacă vehiculul se înclină prea mult, întrerupe descărcarea, memorează greutatea încărcăturii pentru a genera statistici privind eficiența operațională, reduce opririle neplanificate și creează planuri de întreținere preventivă.

Basculanta are și sarcină utilă mare, deoarece, la un volum de 21-25 m3, permite o greutate de 35-40 t, cu 16% peste versiunea anterioară. Ea este echipată și cu un sistem ce previne intrarea pietrelor în canelurile anvelopei, ceea ce le crește durata de viață și reduce numărul de reparații costisitoare. W1RB este și sigură, având protecție pentru cabină – utilă mai ales la încărcare/descărcare – ca o extensie a peretelui benei, cu lățime de până la 3 m.

Centrul de greutate este relativ jos, ceea ce crește siguranța mai ales la viraje, iar o cameră montată în spate, pentru detectarea punctelor oarbe și a fețelor umane, cu ajutorul inteligenței artificiale, servește aceluiași scop, mai ales în apropierea concasorului, deoarece avertizează șoferul, acustic și optic, în caz de risc de coliziune.

Pentru încălzirea podelei se folosesc gazele de eșapament, astfel încât materialele să nu se lipească de benă sau să nu înghețe. Iar peretele din spate este ușor înclinat, astfel încât încărcătura să alunece ușor.

W1RB poate avea orice dimensiune de cupă și este echipată cu sisteme care permit o încărcare eficientă, o descărcare în siguranță chiar și pe teren noroios și o deplasare ușoară în spații restrânse sau pe drumuri înguste. Ea este mai mică decât o autobasculantă, dar, pentru că se manevrează mai bine, are o viteză de lucru mai mare și astfel compensează sarcina utilă puțin mai redusă. Iar costul mai multor astfel de modele și al unor încărcătoare frontale mai mici este semnificativ mai mic în comparație cu o basculantă rigidă și un încărcător frontal mare. În plus, față de o basculantă articulată, și costurile de exploatare sunt mai mici, piesele sunt mai ieftine, iar consumul scade cu 40-50%, ceea ce reduce și emisiile de CO2.

Basculanta KH este aprobată de cei mai importanți producători de șasiuri. Pentru conceperea ei au fost realizate mai multe prototipuri și s-au făcut 150 de ore de simulări pe calculator și luni de teste în mine din Polonia.

Kögel Trailer a participat cu caroseria Strong & Go, lansată în 2021 și pe care a continuat să o îmbunătățească în 2023. Aceasta este destinată semiremorcilor Cargo, Mega și Light, respectă cerințele DIN EN 12642 Code XL și Daimler 9.5 fără utilizarea chingilor plug-in și are sistem de ancorare prescris de VDI 2700 pentru paleți. În 2023 a fost finalizată prelata laterală Strong & Go Advanced, cu chingi verticale rigidizate de o altă curea dublată și sudată, pentru stabilitate mult mai mare față de o prelată laterală standard, fără a fi nevoie de armături suplimentare din oțel, aluminiu și plastic. Acest lucru oferă încărcăturii o fixare mai sigură, deoarece se evită înclinarea ei și îndoirea prelatei, precum și întârzierile în timpul descărcării și deteriorarea mărfurilor, ceea ce crește și durata de viață a prelatei laterale. Curelele verticale sunt protejate de buzunarele din prelată ce previn deteriorarea în timpul încărcării/descărcării și sunt evidențiate în culori pentru a semnala natura specială a prelatei.

Tehnicienii Kögel explică faptul că în prezent standardul în domeniu sunt chingile plug-in între stâlpi, care însă trebuie îndepărtate în timpul încărcării/descărcării, ceea ce necesită timp și aduce riscuri pentru utilizator și vehicul, din cauza chingilor care cad de la înălțime în timpul manevrării.

Produsul Kögel elimină acest risc și aduce și economii prin faptul că înlătură chingile din aluminiu, scade greutatea proprie și deci crește sarcina utilă.

În plus, în cazul transportului feroviar, de exemplu, există riscul ca încărcătura să fie presată de prelata laterală sau chiar să se răstoarne, iar prelata laterală Kögel rezolvă și această problemă.

Krone a concurat cu un echipament pentru transportul coletelor, în care șinele cu role sunt utilizate pentru încărcarea coletelor într-o cutie mobilă. Până acum, șinele cu role erau fie montate permanent în centrul cutiei mobile, fie depozitate separat în cutia mobilă, de exemplu, pe peretele frontal, și apoi plasate după cum era necesar. Problema în primul caz este că paleții nu pot fi transportați în cutia mobilă pe panourile intermediare fixe, iar în al doilea, că este necesară manipularea suplimentară separată a conveiorului cu role și sunt posibile pierderi și furturi. Ambele neajunsuri sunt evitate prin folosirea soluției Krone cu șine cu role integrate în panouri pliabile, deci și protejate când acestea sunt pliate. Cutia mobilă are lățimea paletului, astfel încât să nu existe pierderi de sarcină, nu este nevoie să fie manipulate șinele cu role, nu există pierderi de lungime interioară atunci când șinele cu role sunt montate pe peretele frontal, nu există părți separate, deci nici risc de furt, nu există pierderi în timpul funcționării normale (mutare în alte cutii mobile ș.a.), și este exclusă manipularea incorectă – de exemplu, scăparea. Panourile sunt pliate în sus pe peretele lateral când se transportă paleți sau mărfuri generale și în jos când e vorba de colete, iar șinele apar automat când panourile sunt pliate.

OKT TRAILER a concurat cu Aero Bathtube, pentru cisternele destinate transportului de combustibil, care are aerodinamică optimizată datorită designului (ce urmează holistic fluxul aerodinamic și permite și colectarea lichidului care se revarsă în caz de supraîncărcare) și aspectului său special. Noul design – în care partea frontală îi permite aerului să curgă rapid datorită înclinării și partea din spate împinge aerul în sus pentru a reduce efectul de turbulență – permite economii de combustibil prin reducerea coeficientului de frecare în timpul mișcării cisternei și scade și emisiile de noxe, deoarece mărește debitul de aer din cisternă. Iar incendiile și exploziile ce pot apărea din cauza revărsărilor de lichid în rezervoarele de combustibil sunt prevenite datorită sistemului de stocare și descărcare a lichidului acumulat pe suprafața superioară a cisternei, ceea ce este, de asemenea, util mediului. Aero Bathtube este sudat pe corpul cisternelor de combustibil, iar lungimea sa poate fi extinsă sau scurtată.

OKT TRAILER a mai participat cu Angle Console (consolă înclinată), de la care producătorul se așteaptă să facă diferența în ceea ce privește transportul în cisterne. În locul unghiului oferit de șasiul convențional, datorită noului design al consolei, care înfășoară caroseria și are lungimi diferite, aspectul cisternei este mai plăcut și trimite la niște trepte, ceea ce reduce rezistența lichidelor, mai ales a celor cu vâscozitate ridicată, deci descărcarea va fi mai rapidă datorită creșterii fluidității acestora, iar transportatorii vor câștiga, indirect, bani, prin faptul că vor câștiga timp. Noul design al consolei permite orice unghi dorit, deoarece ea poate fi înclinată spre caroserie la gradul dorit, în conformitate cu cerințele clienților și ale inginerilor.

Numărul și amplasarea consolelor în față sau în spate sunt determinate de volumul și unghiul dorit, pe baza dinamicii vehiculului și în funcție de construcția șasiului. Fiecare consolă este formată din patru părți, perechile de console sunt în oglindă, iar suporturile sunt îmbinate prin sudură și montate pe șasiu cu ajutorul șuruburilor.

Un alt beneficiu este acela că centrul de greutate este coborât datorită poziționării înclinate a caroseriei, oferind astfel mai multă stabilitate în timpul mersului.

Consola înclinată nu presupune costuri de proiectare mai mari și a fost realizată pe baza unor studii și dezvoltări inginerești.

OKT TRAILER s-a mai înscris în competiție cu Aero King-Pin Plate, o placă bolțată, cu exterior optimizat aerodinamic pentru a reduce rezistența la vânt și a scădea consumul de combustibil și deci a oferi beneficii economice și de mediu. Rezistența redusă a frecării cu aerul între semiremorcă și autotractor duce la economii semnificative de combustibil în transportul pe distanțe lungi. Aspectul estetic este și el îmbunătățit, iar forma componentei completează armonios designul întregii semiremorci, deci clienții au parte de un produs mai atractiv, care le poate crea o imagine mai bună în ochii beneficiarilor mărfii, deoarece se știe că un design aerodinamic denotă grijă pentru mediu și pentru soluții inovatoare. Cuiul de cuplare este ușor și rapid atașat/detașat, ceea ce crește eficiența operațională și economisește timp, mai ales în operațiunile care necesită cuplare și decuplare frecventă. Iar cuplarea este mai ușoară și mai sigură.

Schmitz Cargobull a participat cu semiremorca 100% electrică, S.KOe Cool, și cu izoterma S.BO Express care are acum caroserie aerodinamică EcoFIX, și despre ambele puteți citi mai multe în numărul din iulie-august al revistei Tranzit, în articolul dedicat evenimentului premergător IAA Hanovra.

TMT International SRL a concurat cu o semiremorcă huckepack inteligentă, complet autonomă și conectată, cu deschidere completă de 12,3 m fără coloană interpusă și cu o înălțime de încărcare continuă de 2,57 m, care permite transportul facil și în siguranță al mărfurilor foarte lungi. Special este că se pot încărca și descărca bunuri chiar mai lungi de 6,3 m, ceea ce este destul de rar în segmentul semiremorcilor. Pe lângă facilitarea operațiunilor de încărcare fără riscul deteriorării bunurilor, această configurație economisește 10-15 minute la fiecare încărcare. O altă particularitate este cadrul ranforsat din oțel de înaltă rezistență galvanizat, care oferă o rezistență notabilă la coroziune, ceea ce face acest produs potrivit pentru a fi utilizat în medii dure, inclusiv pe mare, în transportul combinat, ca substitut de container, fiind proiectat în acord cu standardele UIC 596-5. Este echipată cu „buzunare de aderență”, care o face potrivită pentru a fi ridicată cu mecanisme de tip Hupac pentru a fi încărcată în vagoane de tren și transportată pe linii de cale ferată P400.

Semiremorca este echipată cu o axă electrică SAF montată în locul axei centrale care are aceleași caracteristici ca o axă standard (forță de frânare raportată la masă etc.), exceptând faptul că este echipată cu generator electric Parker, care permite nu numai recuperarea energiei la frânare, ci și convertirea energiei cinetice de la vehicul în energie electrică. Aceasta este stocată într-o baterie Li-I, care alimentează motorul electric care acționează pompa hidraulică responsabilă de mișcarea platformei de încărcare/descărcare. Astfel, podeaua mobilă nu este acționată prin intermediul unei prize de putere de pe autotractor. Răcirea elementelor electrice este asigurată printr-un circuit închis cu glicol.

Sistemul este echipat cu panou de control cu indicator al nivelului de încărcare a bateriei și priză pentru încărcare externă de urgență. Sistemul garantează autonomie de până la 4 ore pentru fazele de încărcare/descărcare fără a fi nevoie de autotractor, asigurând o putere maximă continuă de până la 20 kW. Astfel se evită principala dificultate din transportul intermodal, aceea de a garanta compatibilitatea sistemului de alimentare între camion și semiremorcă.

Caracterul inovator al proiectului constă în combinarea a patru beneficii principale într-un singur produs: se poate folosi în transport intermodal, are axă electrică, tehnologie 4.0 pentru manevrare de la distanță și versatilitate datorită deschiderii totale a pereților laterali, care permite reducerea numărului de curse fără încărcătură. Costurile operaționale scad cu 55%, cele externe cu 92%, iar emisiile de CO2, cu până la 94%, datorită faptului că are axă electrică și că se poate folosi la intermodal.

Articole similare