Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Primul camion greu pe hidrogen în producția de serie

Quantron AG, specialist în mobilitate durabilă, a lansat în premieră mondială camionul greu Quantron QHM FCEV AERO, cu sistem de propulsie hidrogen-electric, în cadrul evenimentul Q-Days, ce a avut loc la final de aprilie la Augsburg, în Germania. Quantron AG face demersuri pentru a fi recunoscut ca producător, camionul pe hidrogen alăturându‑se vanurilor construite pe șasiu de Iveco Daily sau modelelor de autobuze și autocamioane construite în China și transformate în atelierul din Augsburg. Quantron importă și camionete Dongfeng, scopul fiind de a oferi soluții complete de mobilitate cu zero emisii. Fie construiește parțial sau integral sau doar comercializează autovehicule comerciale, pentru entuziaștii din Augsburg important este să ofere clienților o soluție completă autovehicul, energie/H2/finanțare, care să fie plătită în funcție de kilometrii rulați. Iar pentru asta, în paralel cu dezvoltările tehnice, Quantron este implicat în dezvoltarea unui portal de servicii dedicate pentru soluții de e-mobilitate și a unei rețele de alimentare cu hidrogen.

Evenimentul Q-Days, organizat de Quantron AG, companie germană specializată în mobilitate durabilă, producătoare de camioane, autobuze și utilitare ușoare cu propulsie electrică, s-a desfășurat sub motto-ul „#Readytodeliver”. În centrul atenției a fost noul model de camion greu Quantron QHM FCEV AERO, prezentat în premieră mondială în fața a peste 360 de invitați – clienți, oficialități, investitori, parteneri și jurnaliști de specialitate din toată Europa, Statele Unite, Arabia Saudită și China.

Noul camion Quantron are la bază un MAN TGX de serie la care a fost înlocuit lanțul cinematic bazat pe propulsia diesel cu unul pe pilă de combustie pe hidrogen, precum și mai multe elemente de caroserie, astfel încât să îi dea o nouă față, distinctivă, „greului” din München. Cu un design exterior mai futuristic și componente aerodinamice optimizate, vehiculul inovator are o autonomie reală de până la 700 km, fără a limita sarcina utilă proprie unui camion diesel. În plus, camionul cu rezervoare pe H2 poate folosi o semiremorcă standard.

Tehnologia inovatoare are la bază două motoare electrice de 120 kW fiecare și este dezvoltată de compania canadiană Ballard Power, unul dintre investitorii Quantron.

Deși știe că nu poate concura la economie de scară cu greii industriei de camioane din punct de vedere al rigorilor de producție, Quantron speră să convingă piața cu soluția comercială, oferind deja, odată cu vehiculul, o rețea de puncte de alimentare cu H2, grație partenerilor din alianța „Clean Transportation”, împreună având în plan înființarea unei infrastructuri naționale de alimentare cu hidrogen în Germania și Norvegia. Astfel, cu ecosistemul Quantron-as-a-Service (QaaS), compania germană oferă un pachet complet de mobilitate, care include o gamă largă de vehicule electrice noi, conversii ale vehiculelor diesel și echiparea acestora cu motoare electrice, cu baterii pentru stocarea energiei sau cu sistem cu pilă de combustie pe hidrogen (prin Quantron Inside), dar și soluții post-vânzare, prin Quantron Customer Solutions, cei 700 de parteneri de service la nivel european oferind soluții post-vânzare digitale și fizice, împreună cu o gamă de servicii pentru întreținere, reparații și piese de schimb, soluții telematice și în cloud pentru diagnoză de la distanță și managementul flotei. Clienții primesc consiliere individuală, printre altele, cu privire la soluții personalizate de încărcare și rezervoare, oferte de închiriere, finanțare și leasing.

În primul trimestru al anului, Quantron a primit comenzi pentru aproximativ 1.200 de vehicule comerciale „verzi” (de la utilitare ușoare de 3,5 t la camioane grele), depășind volumele agregate ale întregului an trecut, de circa 1.000 de unități. Desigur, focusul rămâne camionul electric cu pilă de combustie pe hidrogen. Valoarea totală a comenzilor primite în perioada ianuarie-martie 2023 se ridică la 23 de milioane de euro. La acest lucru a contribuit faptul că în Germania s-au promis subvenții totale de aproximativ 70 de milioane de euro pentru decarbonizarea flotelor și achiziția de vehicule cu emisii zero. Practic, statul acoperă 80% din costul suplimentar al camionului electric (cu baterii sau pe hidrogen) comparativ cu versiunea similară diesel. Volumele totale de vânzări estimate pentru acest an se ridică la 5.000 de unități, multe dintre ofertele făcute fiind în curs de aprobare de finanțare de la statul german pentru clienții săi.

În viitor, Quantron Energy & Power Stations va realiza producție de hidrogen verde și electricitate, împreună cu o serie de parteneri puternici la nivel mondial.

Prețul H2 este de 12-15 euro/kg în Europa și de 20 de dolari/kg în SUA și pentru a fi comparabil cu motorina ar trebui să scadă la 6-7 euro/kg.

Autonomie de 700 km, chiar și cu semiremorcă standard

Quantron QHM FCEV AERO este destinat transportului pe distanțe lungi, fiind echipat cu un rezervor de hidrogen având capacitatea de 54 kg, ceea ce îi conferă o autonomie de aproximativ 700 km. Caracteristica specială este aceea că rezervorul de hidrogen vine complet integrat în structura șasiului, cu respectarea tuturor cerințelor legale și fără compromisuri în ceea ce privește dimensiunile și utilitatea. Foarte important, remorcile standard pot fi folosite fără restricții. Se răspunde astfel unei nevoi actuale, pe care tehnologia electrică cu baterii nu o va putea satisface într-un orizont de timp rezonabil. Și nu doar infrastructura de alimentare cu energie este problema, ci și faptul că timpul necesar încărcărilor succesive va influența negativ termenul de livrare, în condițiile în care se pune presiune tot mai mult pe optimizarea acestuia. În special în cazul încărcăturilor la temperatură controlată se impun timpi de transport cât mai scurți, iar consumul de energie este crescut suplimentar din cauza agregatului frigorific. Ar fi practic nevoie de baterii având capacitatea de 700-800 kWh pentru a putea avea o exploatare similară cu cele diesel, iar acestea nu există încă.

Camionul Quantron este disponibil și într-o versiune dezvoltată special pentru piața norvegiană, cu rezervor de hidrogen de până la 116 kg, pentru o autonomie maximă de 1.500 km.

O altă premieră a evenimentului Q-Days a fost lansarea primului camion Quantron Clasa 8, destinat pieței americane.

Spre deosebire de alți producători de vehicule ecologice, compania germană – al cărei ADN provine din service și after-sales – a decis să se concentreze mai puțin pe dezvoltarea unui concept nou, cu design futurist, ci strict pe tehnologie. Iar aceasta din urmă este la cel mai înalt nivel. În acest sens, reconversia tehnologică a camioanelor deja existente este soluția promovată de Quantron. Pe segmentul vehiculelor grele colaborează momentan doar cu MAN, dar se poartă discuții și cu alți constructori, pentru a lărgi gama de vehicule cu pilă de combustie pe hidrogen. Desigur, în spatele lansării unui nou model stă o perioadă lungă de testare și de validare, de aproximativ doi ani, în strânsă colaborare și cu producătorul, au explicat reprezentanții Quantron, pentru a se asigura că nu vor apărea probleme, în special în legătură cu siguranța în exploatare.

Quantron-as-a-Service susține implementarea tehnologiei pe hidrogen

Simpla dezvoltare a camionului pe hidrogen nu este suficientă pentru a impune această nouă tehnologie în piață, oricât de mari ar fi beneficiile. Iar o infrastructură de alimentare bine pusă la punct este esențială. În acest sens, gama de servicii Quantron-as-a-Service (QaaS), dezvoltată de Alianța Clean Transport, din care fac parte Quantron AG și mai mulți parteneri strategici, își propune să acopere toate fațetele lanțului valoric al mobilității, oferind utilizatorilor de vehicule pe hidrogen infrastructura corespunzătoare, precum și asistență post-vânzare, asistență rutieră, soluții digitale și management de flotă. Norwegian Hydrogen AS și Westgass Hydrogen AS, doi producători și furnizori de stații de alimentare cu hidrogen și hidrogen verde din Scandinavia, s-au alăturat recent Alianței. „Este foarte important să putem oferi nu doar camioane cu zero emisii, ci și hidrogen curat pentru propulsia acestora, împreună cu diverși parteneri. Acest lucru permite companiilor de logistică și transport să facă tranziția tehnologică spre o soluție pe distanțe lungi fără CO2, fără a-și restrânge planificarea vehiculelor și rutelor”, a declarat Michael Perschke, CEO Quantron AG.

De altfel, Quantron a încheiat parteneriate strategice cu ambele companii pentru extinderea infrastructurii de hidrogen în țările scandinave – Norvegia, Islanda, Suedia, Finlanda și Danemarca.

Pentru a extinde oferta digitală a QaaS, Quantron a semnat un acord cu Goldstone Technologies Limited (GTL) pentru a înființa o societate mixtă. Platforma digitală va fi dezvoltată în comun. Clienții QaaS vor fi în măsură să folosească interfața cu utilizatorul platformei pentru a înregistra parametrii de performanță ai vehiculelor lor, cum ar fi consumul de hidrogen, kilometrii parcurși sau emisiile de CO2. Asociația mixtă va fi lansată cu filiale în Augsburg și Hyderabad/India. O altă sucursală va urma în Statele Unite.

Quantron mizează pe internaționalizare și a livrat primul camion electric cu baterie în Regatul Arabiei Saudite, prin partenerul său Electromin (o companie Petromin Corporation). Separat, din martie 2023, Ecotruck Services, cu sediul central în Zaragoza, face parte din rețeaua extinsă de vânzări a Quantron AG, acționând ca importator general pentru piața spaniolă.

Cu prilejul evenimentului de lansare, Quantron a anunțat că o bancă de investiții din Statele Unite va ghida runda de finanțare B a companiei germane, în cadrul căreia urmărește să strângă 100-200 de milioane de euro.

Strict din activitatea de reconversie a camioanelor cu sistem cu pilă de combustie pe hidrogen, compania germană se declară pe profit. Câștigurile se reinvestesc însă tot timpul, un obiectiv ambițios fiind setat pentru 2025, când se dorește închiderea anului pe plus.

Articole similare