AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Profit mic sau deloc in transportul urban

Companiile de transport public – multe dintre ele inca regii aflate in subordinea primariilor – se straduie de la an la an sa mentina conditii de calatorie cat mai bune, un pret al biletelor rezonabil si costuri de operare cat mai mici. Cu multe eforturi, in unele orase s-a innoit o parte din flota, insa buna colaborare dintre conducerea operatorului de transport si primarie este esentiala pentru a duce lucrurile la bun sfarsit. Reducerea poluarii este o alta prioritate pentru toti edilii locali, asa ca poate in anii urmatori vom vedea o imbunatatire a activelor circulante – autobuze noi si cu sisteme de propulsie ecologice.
 

In topul firmelor de transport urban profiturile inregistrate in 2015 de primii clasati nu sunt foarte mari. Chiar daca multe regii au cifre de afaceri de ordinul milioanelor si zecilor de milioane de euro, profitul reprezinta doar o mica parte din incasari, iar datoriile sunt – in unele cazuri – uriase.
Doar patru companii au depasit in 2015 pragul de un milion de euro profit net. Este vorba despre Fratii Bacriz, din Craiova, cu 1,934 milioane de euro, Regia de transport Brasov – 1,457 milioane de euro, Regia de transport Iasi – 1,429 milioane de euro, si Regia de transport Timisoara – 1,073 milioane de euro. Primul clasat insa, Fratii Bacriz, detine si Centrul Comercial Oltenia, astfel ca balanta financiara a companiei este sustinuta si din alte linii de business.
Dintre cele trei regii aflate anul trecut in topul operatorilor publici cu cel mai mare profit, RAT Iasi a inregistrat cea mai spectaculoasa evolutie, in sensul in care si-a majorat profitul cu nu mai putin de 550%, in conditiile in care atat cifra de afaceri, cat si activele, au fost, la randul lor, intr-o usoara crestere. Din pacate, datoriile se mentin inca la un nivel foarte ridicat, balanta dintre creante si datorii ridicandu-se la aproape 15 milioane de euro, cu aproximativ 2,5 milioane de euro mai putin decat cifra de afaceri realizata anul trecut.
La RAT Brasov si RAT Timisoara se constata o directie sanatoasa de dezvoltare. In cazul primei, 2015 a adus cresteri ale profitului comparativ cu anul precedent si, desi cifra de afaceri s-a redus cu noua procente, raportul dintre creante si datorii a fost redus cu aproape 1,7 milioane de euro. Este inca pe minus, adevarat, situandu-se la 2,368 milioane de euro, insa imbunatatirea este semnificativa. RAT Timisoara a incheiat 2015 foarte bine, crescandu-si activele cu 42 % si imbunatatind raportul dintre creante si datorii cu 46%.
Doar alte 12 companii de transport public au inregistrat in 2015 un profit net mai mare de 100.000 de euro, insa niciuna nu a depasit 385.000 de euro, cu toate ca cifrele de afaceri au fost in cele mai multe cazuri crescute comparativ cu anul precedent. Trei dintre aceste companii sunt pe plus si la raportul dintre creante si datorii. Este vorba despre Transport Public Drobeta, Transport Public SA Tulcea si Microbuzul SRL.
Dintre companiile cu cele mai importante cresteri de flota in ultimul timp amintim CTP Cluj sau Transmixt SA Bistrita.
Regia Autonoma de Transport Bucuresti se claseaza pe un trist loc 82, cu zero profit realizat in 2015. Desi cifra de afaceri este de nu mai putin de 153 de milioane de euro, datoriile sunt cu 62,5 milioane de euro mai mari decat creantele, iar flota este intr-o degradare vizibila. Operatorul din Capitala ramane detasat lider la active, dar si la numarul de angajati (peste 10.000).

Clasament diferit in Top cifre de afaceri, active, creante-datorii
Desi pe un loc codas in ceea ce priveste profitul net realizat in 2015, RATB este lider in topul cifrei de afaceri realizate anul trecut, la mare distanta de urmatorii clasati: CTP Cluj, RAT Iasi, RAT Timisoara si Transport Calatori Express SA, din Ploiesti.
Tot operatorul bucurestean este lider si in clasamentul activelor, cu aproape 167 de milioane de euro. Urmatoarele cinci companii clasate – in ordine, CTP Cluj, RAT Timisoara, Oradea Transport Local, RAT Iasi si Tursib SA – au active evaluate intre 49,4 si 13,6 milioane de euro, iar restul operatorilor se situeaza sub noua milioane de euro.
Clasamentul este cu totul altul in cazul topului „creante-datorii“. Doar 12 companii cu cod CAEN „Transporturi urbane, suburbane si metropolitane de calatori“ au avut in 2015 mai multi bani de incasat decat de platit, iar intre acestea se gasesc si firme private, care efectueaza si alte tipuri de transport. Dintre operatorii publici urbani regasim pe prima pozitie Transurb SA Galati, cu o balanta intre creante si datorii de 2,48 de milioane de euro. Pe locul al treilea se situeaza Transport Public SA Drobeta, cu putin peste 600.000 de euro, urmat de Ali Trans Com, din Calarasi, pe locul al patrulea, Transport Public SA Tulcea (5), Transloc SA Slatina (6), Microbuzul SRL, din Botosani (8), Troleibuzul SA, din Piatra-Neamt (10) si Multi-Trans SA, din Sfantu Gheorghe (12).

Articole similare