Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement

Profit ușor în scădere, în condițiile unei piețe volatile

O strategie activă pentru menținerea business-ului cu principalii clienți din fiecare segment de transport în care activează, concomitent cu diminuarea cifrei de afaceri pentru acei parteneri care înregistrează întârzieri la plată, a fost cartea câștigătoare pentru IB Cargo, care a reușit, astfel, să își crească volumele cu 10% în prima jumătate a lui 2020. De altfel, pe o piață de expediții volatilă și cu tarife în scădere, aceasta este și ținta asumată pentru finalul de an, concomitent cu păstrarea profitabilității la nivelul anului trecut. O prioritate o reprezintă și pregătirea pentru demararea contractului logistic cu IKEA, noul depozit de 75.000 m2 urmând să fie operațional din 2021.

Dacă în urmă cu doi ani industria auto reprezenta un pol de dezvoltare exponențial pentru industria de forwarding din Europa și implicit pentru IB Cargo, în 2019 numărul de expediții dedicate acestui segment a stagnat, motiv pentru care cifra de afaceri a IB Cargo a înregistrat o diminuare cu 5%, ajungând la un total de circa 30 de milioane de euro. Potrivit afirmațiilor lui Cătălin Putineanu, Managing Partner în cadrul companiei, cauza a fost diminuarea volumului de transporturi pe segmentul aerian, acolo unde existau foarte multe proiecte în regim „time critical“ (just in time) pentru parteneri din sectorul auto. Iar acest transport expres a înregistrat un maxim istoric în urmă cu doi ani. „În 2018, în automotive au fost proiecte speciale care au necesitat transporturi time critical și care un an mai târziu sau în prezent nu mai sunt în desfășurare.“

Concomitent cu scăderea cifrei de afaceri, 2019 a reprezentat un an în care și marja de profit a fost redusă cu 1%, în timp ce costurile cu personalul, care a fost suplimentat la 92 de angajați, față de 80 în 2018, au crescut și ele. Nu în ultimul rând, în special acolo unde au existat incertitudini în recuperarea creanțelor, IB Cargo a fost nevoită să își crească provizioanele, astfel că și profitabilitatea a fost în scădere, profitul total net ajungând la circa 1,4 milioane de euro. Scăderea profitului este explicată și prin nivelul investițiilor în programe de training și digitalizare, compania oferind astfel, pe lângă o îmbunătățire a performanței angajaților, și o experiență „completă și facilă clienților“. Potrivit lui Cătălin Putineanu, investițiile fac obiectul eficientizării și digitalizării activității și cuprind mașini și instalații tehnice, alături de echipamente hardware și software. Din punct de vedere al activelor, anul trecut nu au fost înregistrate vânzări semnificative, cele care nu sunt circulante având o pondere destul de mică în totalul bunurilor deținute, de doar 5%.

2019 s-a remarcat însă și prin creșterea numărului de companii care și-au creditat clienții, însă pe piața de expediții aceasta este o practică obișnuită, IB Cargo totalizând o sumă de recuperat mai mare cu circa 414.000 de euro față de 2018 și ajungând la creanțe de circa 1,64 de milioane de euro. „Ciclul de conversie a banilor se situează la 14-15 zile și are, astfel, o autonomie financiară destul de dependentă de încasarea creanțelor.“ Pe de altă parte, mai spune Cătălin Putineanu, indicatorii de lichiditate au înregistrat o îmbunătățire anul trecut, lichiditatea curentă și cea imediată înregistrând o valoare de 1,66 față de 1,55 în perioada similară din 2018.

Cifră de afaceri în creștere cu 10%

Pe fondul pandemiei Covid-19, o parte dintre clienții IB Cargo și-au sistat temporar activitatea, ceea ce a generat, implicit, o scădere a volumelor și pentru casa de expediții. În acest context, compania se așteaptă la o scădere a volumelor din industriile afectate, în special HoReCa, automotive și a materialelor de construcții. Nu în ultimul rând, pentru a se proteja, contractarea voluntară de volume a continuat și în 2020, fiind vizați acei clienți care continuă să înregistreze întârzieri la plata facturilor. „Am scăzut volumele cu aceștia și suntem activi pe partea de comunicare în vederea recuperării creanțelor. Nu am modificat termenele de plată, însă am primit informări de la partenerii noștri cu privire la anumite întârzieri în onorarea obligațiilor. Ne așteptăm ca instabilitatea financiară de pe piață să se accentueze către finalul anului, pe fondul tensiunilor politice externe, volatilității crescute pe piețele financiare internaționale, precum și din cauza măsurilor legislative în privința mediului economic adoptate pe plan local“, mărturisește Cătălin Putineanu.

IB Cargo și-a regândit însă strategia și a reușit să crească cifra de afaceri pe primele șase luni cu 10%. Plusul a venit din partea celor trei departamente operaționale (rutier, maritim și aerian) și a vizat două puncte de acțiune: „menținerea și consolidarea bazei actuale de parteneri, cu focus pe primii 10-30 de clienți pe fiecare tip de serviciu, care beneficiază de un «customer care» dedicat, dar și atragerea unor noi parteneri în portofoliu“. În acest context, chiar dacă volumele au scăzut, compania a reușit să își capitalizeze această strategie și să înregistreze un plus de 30%. Astfel, scăderile din segmentele menționate anterior au fost compensate de industriile ale căror produse au mers bine în această perioadă, de la echipamente de protecție și dezinfectanți la produse de îngrijire personală, cele pentru copii, birotică sau home&deco. „La transport rutier internațional, situația de pe piață a creat un mediu speculativ și volumele sunt mai mari cu aproximativ 6%“, mai detaliază Cătălin Putineanu.

Pe de altă parte, profitabilitatea în aceeași perioadă de timp arată o scădere de 1%, explicabilă în contextul actual de piață, când volatilitatea este mare, iar tarifele au scăzut pe toate segmentele, dar și prin creșterea cheltuielilor cu personalul, care continuă să fie cea mai importantă categorie de cost pentru casa de expediții. În acest sens, exemplifică managerul, numărul angajaților din punctul de lucru de la Cluj, inaugurat în prima parte a lui 2019, a fost suplimentat datorită faptului că intermedierile pe rutier și maritim au înregistrat creșteri.

Ținta asumată de IB Cargo pentru finalul de an este păstrarea procentului de creștere de 10%, în linie cu menținerea profitului la nivelul anului trecut. Există și scenarii privind o evoluție negativă a pieței, însă momentan previziunile sunt către o ieșire din criză. Cătălin Putineanu este de părere că efectele economice ale deciziilor venite din partea statului în contextul pandemiei se vor vedea abia la începutul lui 2021, când va fi vizibilă capacitatea de plată a celor peste 130.000 de companii care au cerut amânarea ratelor bancare și impozitelor către stat în cadrul măsurilor de ajutor luate de autorități în lunile de carantină.

Oficialul companiei crede că tarifele de transport pe piața internă vor fi afectate la începutul anului viitor. Acesta ar urma să fie unul dintre efectele Pachetului Mobilitate 1, despre care spune că va avea un impact semnificativ pentru transportatorii mici, în special în primele luni din 2021, până ce aceștia vor reuși să își însușească reglementările și să facă legături cu case de expediții din afara României, care le pot oferi suport. Astfel, piața de transport intern va înregistra o capacitate excedentară care, corelată cu volume mai mici la început de an, va reduce tarifele de transport. „Există discuții în sensul prelungirii perioadei de implementare până la începutul lui 2022, astfel că impactul ar putea fi mai mic, transportatorii având răgazul necesar pentru noi planuri de reorientare.“

Clienții vor un transport mai prietenos, dar nu își asumă costurile

Reducerea amprentei de carbon este un subiect sensibil, recunoaște Cătălin Putineanu. Asta pentru că retailerii, producătorii și distribuitorii susțin astfel de inițiative, cel puțin din punct de vedere declarativ, însă momentan nu sunt dispuși să și plătească un astfel de efort depus de transportatori. „În momentul de față, piața din România nu are infrastructura necesară pentru soluții de propulsie alternativă, probabil că peste 5-7 ani lucrurile vor avansa și la noi în această direcție.“ Singura tendință la noi se referă la optimizarea transportului, cu alte cuvinte la creșterea gradului de încărcare raportat la aceleași emisii de CO2.

Depozitarea, un nou segment atacat

Anul acesta marchează pentru IB Cargo și intrarea pe o nouă arie, cea de servicii logistice de depozitare, compania urmând să opereze alături de Maersk, cu care a format deja un joint-venture, centrul de distribuție IKEA Supply AG situat în incinta CTPark Bucharest West. Noul depozit va avea o suprafață de 75.000 m2 din totalul de 140.000 m2 al clădirii, urmând a fi operațional la jumătatea anului viitor. Aici se vor derula toate operațiunile de intrare și ieșire pentru magazinele retailerului din estul Mediteranei și sud-estul Europei.

Asocierea IB Cargo cu acest proiect a venit firesc, compania fiind reprezentant unic în România pentru Damco, operatorul de freight forwarding al Maersk încă din 2013. Si, cum strategia Maersk de a-și restructura brandurile a implicat înglobarea Damco, operațiune începută în 2019 și finalizată anul acesta, era firesc ca IB Cargo să fie ales partenerul pentru operațiunile logistice din România. „În ultimii 12 ani, am crescut în industria de freight forwarding prin adăugarea și dezvoltarea continuă de noi servicii, astfel încât să le putem livra clienților noștri nu doar transport, ci și soluții complete care să-i ajute să crească și să se optimizeze. Prin urmare, intrarea pe piața de depozitare este o dezvoltare naturală pentru IB Cargo, completând astfel gama de servicii oferite clienților”, a explicat Cătălin Putineanu. Noul centru va deține certificarea BREEAM, principala metoda internațională de evaluare a durabilității pentru proiecte, infrastructură și clădiri. CTP România va realiza acest lucru datorită izolației energetice de top și a iluminatului cu LED-uri, facilităților de încărcare electrică, recirculării apei și utilizării luminii naturale în depozit și în toate spațiile de birouri.

Articole similare

Ad
Ad