Proiectele MAN de conducere autonomă ATLAS-L4 și ANITA au câștigat premiul pentru inovație în domeniul camioanelor pentru 2024. Juriul „International Truck of the Year” i-a înmânat prestigiosul premiu lui Frederik Zohm, membru al consiliului executiv pentru cercetare și dezvoltare la MAN Truck & Bus, în timpul dineului de gală de la Solutrans, târgul bienal pentru profesioniștii din domeniul transporturilor rutiere și urbane, desfășurat la Lyon, Franța.
Este pentru a doua oară când MAN Truck & Bus câștigă acest trofeu, după ediția inaugurală a Truck Innovation Award din 2019, în semn de recunoaștere a camionului său autonom fără șofer de nivel 4 aFAS.
Premiul Truck Innovation Award – care recunoaște schimbările tehnologice enorme și tranziția energetică din cadrul sectorului auto – a fost acordat de juriul International Truck of the Year (IToY). Juriul este format din 25 de jurnaliști de vehicule comerciale și jurnaliști de rang înalt reprezentând principalele reviste de camioane din Europa și Africa de Sud.
Cu un scor câștigător de 97 de voturi, proiectele avansate ale MAN au devansat axa electrică de la ZF, Quantron-as-a-service (QaaS), un furnizor de platforme cu emisii zero pentru vehicule comerciale cu pile de combustie și baterii electrice, și Westwell Q-Truck, un camion electric autonom de mare tonaj pentru logistica inovatoare a containerelor.
Proiectul de cercetare și dezvoltare ANITA – Autonomous Innovation in Terminal Operations – a început în 2020 pentru a automatiza transferul între diferite moduri de transport. ANITA își propune să utilizeze camioane autonome pentru a stabiliza procesele implicate în transferul containerelor de la transportul rutier la cel feroviar, făcându-le mai eficiente, mai ușor de planificat și, în același timp, mai flexibile.
Proiectul de cercetare și dezvoltare ATLAS-L4 (Transportul automatizat între centrele logistice pe autostrăzile de nivel 4) are ca scop punerea pe șosea a camioanelor autonome de nivel 4 în operațiuni de realizare. Proiectul ia deja în considerare condițiile-cadru ale legii germane privind conducerea autonomă, adoptată în 2021, care permite, în principiu, conducerea autonomă pe rute definite, sub supraveghere tehnică.
Membrii IToY au lăudat caracteristicile avansate ale ambelor proiecte, contribuția la automatizarea transportului de la un hub la altul și intermodal, precum și cooperarea fructuoasă în cadrul proiectului între MAN Truck & Bus, furnizorii de logistică, furnizorii de componente, instituțiile de cercetare și operatorii de infrastructură publică. Rezumând votul juriului, președintele International Truck of the Year, Gianenrico Griffini, a comentat: „Proiectele MAN ANITA ȘI ATLAS-L4 dovedesc faptul că, în prezent, conducerea autonomă este fezabilă și poate avea un rol în a face operațiunile de transport mai sigure și mai eficiente, punând bazele unor concepte inovatoare de transport și logistică”.