
După un an de teste practice intensive între Wolfsburg, Lehrte și Barcelona, proiectul pilot EcoDuo din Germania a fost finalizat cu succes, TÜV Rheinland confirmând reducerea presiunii asupra infrastructurii prin folosirea acestei combinații formate din două semiremorci standard cu trei axe legate printr-un dolly care nu virează și tractate de un singur camion. Ansamblul are lungime totală de 31,7 m, iar greutatea totală permisă variază în funcție de țară – 44 t în proiectul pilot din Germania, până la 72 t în Spania și până la 76 t în Scandinavia – și este distribuită pe 10 axe, ceea ce reduce sarcina asupra drumului.
Din 2018, conceptul EcoDuo a fost testat și dezvoltat în continuare în mai multe țări europene, iar în urma proiectelor pilot de succes din Finlanda, Suedia, Spania și Germania a primit mai multe distincții, printre care Green Truck Innovation Award 2019, European Transport Prize for Sustainability 2020 și premiul The Future of Logistics la IAA Transportation 2024. Și, deoarece conceptul este eficient, sigur și prietenos cu clima în faza de first și last mile a transportului combinat producătorii solicită includerea și în rețeaua de transport din Germania.
Proiectul a fost inițiat de Asociația Germană a Industriei Auto (VDA) și realizat în colaborare cu Sesé, Kombiverkehr, Volkswagen Group Logistics, TÜV Rheinland și Schmitz Cargobull.
Andreas Schmitz, CEO Schmitz Cargobull AG, a explicat că, față de conceptele anterioare de camioane lungi, EcoDuo respectă toate standardele de siguranță și este ideal pentru transportul combinat, deoarece semiremorcile standard pot fi încărcate pe trenuri fără nicio complicație. Deci EcoDuo este disponibil fără investiții costisitoare și poate contribui imediat la reducerea emisiilor de CO2 din transportul rutier de mărfuri.
De aceea Schmitz Cargobull va continua să-l promoveze astfel încât să fie inclus în rețeaua pentru camioane lungi din Germania și în transportul transfrontalier în Europa și face apel la factorii de decizie politică să deschidă calea pentru aceasta, astfel încât să se creeze urgent condiții-cadru care să sprijine activ tranziția către transportul de marfă prietenos cu clima, fără povară suplimentară. „Doar în acest mod putem întări competitivitatea și puterea inovatoare a Europei ca locație de afaceri.”
TÜV Rheinland a oferit sprijin științific pentru proiectul pilot EcoDuo din Germania, iar rezultatele confirmă potențialul semnificativ de economii și eficiență. Comparativ cu utilizarea a două autotractoare, fiecare cu o semiremorcă standard, EcoDuo a redus consumul de motorină și amprenta de CO2 cu 27,6%. Transportul rutier de mărfuri poate fi făcut deci mai eficient prin reducerea semnificativă a numărului de curse efectuate pentru același volum de transport. Semiremorcile standard sunt complet compatibile cu calea ferată, permițând integrarea fără probleme în procesele logistice intermodale existente. Iar emisiile reduse de CO2 și greutatea mai mică pe axă contribuie activ la protecția climei și a drumurilor și podurilor.











