Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Putere și confort pentru profesioniști

Volvo Romania a livrat luna trecută un autotractor FH16 6×2 cu motor de 750 CP firmei gălățene Ecoagrotec, care se va alătura altor cinci camioane Volvo pe care le mai are, care tractează semiremorci agabaritice pentru transport de utilaje, construcții metalice sau mori de vânt. Cum nu sunt clienți zi de zi pentru camioane FH16 echipate cu Volvo Dynamic Steering, ACC și sistem de frânare de urgență, frigider, cafetieră, pregătire pentru TV, sistem de aer condiționat în staționare etc., ne-am bucurat să facem o plimbare de circa 150 km cu acest model special cu șa de cuplare la 625 mm și, deci, cu suspensie pneumatică atât pe axa față, cât și pe cea spate, cu o ținută de drum și confort la rulare cum nici multe autoturisme nu sunt capabile să ofere.

Ecoagrotec s-a înființat în 2012 și are trei obiecte de activitate: cultură mare pe un teren agricol de 850 ha, creșterea animalelor, având un efectiv de 300 de capete, și transport agabaritic, pentru care firma deține 6 autotractoare, toate Volvo Trucks.

După achiziția unui Volvo FH16 de 750 CP acum doi ani, Nicușor Popa, responsabilul activității de transport, a comandat un al doilea FH16. Primul a fost achiziționat din Cehia, unde a fost folosit ca vehicul demo. „Și cel nou, cumpărat acum de la Volvo Romania, a fost tot demo, astfel că are un nivel de echipare foarte bun. Toate vehiculele pe care le dețin au acest nivel de echipare, un aspect foarte important pentru șofer”, a declarat Nicușor Popa, care conduce el însuși destul de mult, fiind pasionat de camioane. „Dețin permisul de camion de 22 de ani și plec în curse lungi destul de des, cel puțin o dată pe lună. Până acum am folosit vechiul autotractor FH16, cu care am făcut transport de animale vii, la care am modificat aproape integral interiorul. Pe partea de exterior nu intenționez să îl pictez și nici să mai montez un bull-bar, deoarece cu bull-bar depășim lungimea admisă în Germania. Când camionul este încărcat nu este o problemă, deoarece avem autorizație de depășire de lungime, dar atunci când este descărcat și vede Poliția că ai bull-bar, imediat te oprește pentru că știe sigur că ai probleme cu lungimea.”

Noul camion cumpărat de la Volvo Romania va fi și el dus în Olanda pentru a-i modifica interiorul. Ambele FH16 sunt dotate cu sistem Volvo Dynamic Steering (VDS). „E o echipare care îi ajută foarte mult pe șoferi în momentul în care iau virajele, mai ales în transportul agabaritic, când trebuie să manevreze camionul în locuri mai strâmte”, spune Nicușor Popa. În plus, direcția dinamică vine cu sistem activ de păstrare a benzii de circulație.

Managerul Ecoagrotec apreciază și sistemele de siguranță – Adaptive Cruise Control, care menține distanța automat față de camionul ce rulează în fața lui, avertizare coliziune și frânare automată – completate de pachetul vizibilitate, care include oglinzi retrovizoare cu reglare electrică și cameră pe partea pasagerului (care ajută la asigurarea perfectă atunci când camionul revine pe banda de mers după o depășire sau în cazul unui viraj), senzor de ploaie, proiectoare pentru viraj, reglaj automat al farurilor, cu spălător. Suplimentar, a fost adăugată o cameră spate utilă mai ales la cuplarea autotractorului la semiremorcă. Farurile LED sunt cu fază lungă adaptivă, care ameliorează mult vizibilitatea pe timp de noapte nu numai a șoferului FH16, ci și a celorlalți participanți la trafic.

Un camion bine echipat e un premiu pentru șofer

Lucrând direct pe vechiul FH16 din parc, Nicușor Popa știe ce înseamnă să iubești camioanele și să stai la povești în parcări cu alți șoferi pasionați, despre dotările pe care le ai în cabină. Mândria de a avea un camion cu ștaif face uneori mai mult decât posibilitatea de a amortiza investiția din tariful de transport. Totuși, transporturile agabaritice sunt mai bine plătite comparativ cu transportul de marfă generală, astfel încât managerul Ecoagrotec afirmă că se poate susține pasiunea de a investi într-un camion bine echipat, la nivelul noului FH16. În plus, nivelul de echipare a camioanelor este unul dintre motivele pentru care cei mai mulți șoferi care lucrează pentru Ecoagrotec sunt în firmă de mulți ani, cel mai recent camion achiziționat fiind destinat unuia dintre cei mai vechi dintre ei, „care nu a avut antecedente, a fost foarte serios și păstrează curățenia. Dar la noi în firmă cam toți șoferii pe care îi avem sunt foarte buni.”

În plus, și salariile sunt la un nivel foarte bun, mai ales că în transportul agabaritic experiența contează. „Datorită faptului că deținem camioane foarte bune, angajăm doar pe bază de recomandare, deoarece șoferii trebuie instruiți foarte bine. Când luăm un șofer nou, de obicei, primele 2-3 curse le face cu un șofer mai vechi care are mai multă experiență pe partea aceasta de agabaritic.”

Volanul este reglabil suplimentar cu acționare electrică, iar cabina este pregătită pentru două persoane, chiar dacă nu se lucrează aproape deloc în echipaj. Bancheta de sus, cu o lățime de 700 mm (și o lungime de 1.900 mm) este reglabil pe înălțime și poate fi folosită pentru depozitarea lucrurilor personale ale șoferului. Bancheta de jos, cu protecție premium pentru saltea, are dedesubt un frigider de 33 l cu congelator, lăsând loc și unei cafetiere generoase, o echipare tot mai rară în cabinele actuale de camion, mai ales de când șoferul trebuie să facă atât de multe pauze de condus zilnice sau săptămânale, cel mai adesea în benzinării sau chiar la hotel. „În transportul agabaritic, cafetiera este importantă, deoarece nu poți avea acces în orice benzinărie cu trailerul cu lungime de până la 25 m și din această cauză trebuie să creăm condiții pentru șofer.”

Acesta are la dispoziție două suporturi pentru sticlă, unul lângă bord și unul lângă patul de jos.

Camionul are pregătire cu conexiuni pentru monitor TV de 19″. „Șoferul, când pleacă în cursă, beneficiază de toate dotările pe care le poate avea în cabină, inclusiv televizor, invertor, memorie externă, aparate de citit taxele de drum pentru toate țările, telefoane cu internet nelimitat etc. Datorită faptului că deținem doar 5-6 camioane, le putem controla mult mai bine, iar oamenii care vin să lucreze ca angajați sunt mulțumiți de condițiile oferite”, a explicat Nicușor Popa.

Panoul de comandă acoperă sistemul de climatizare automată cu senzor de calitate a aerului, lumini interioare (cu intensitate variabilă), trapă, uși, geamuri, ceas, alarmă și sistem audio. În partea de sus a cabinei mai notăm trapa din sticlă cu acționare electrică, un parasolar din material textil și o poliță suplimentară în compartimentul din față, deasupra parbrizului. Iar pe consola centrală găsim disponibil un sertar sub partea centrală a bordului.

Pentru odihnă mai bună, cabina are izolație suplimentară, aerul condiționat pentru staționare fiind completat de geamurile laminate, cu tentă verde, care protejează mai bine cabina de pătrunderea razelor soarelui și permit un transfer termic limitat. Curățenia poate fi păstrată cu ajutorul unui pistol cu aer comprimat.

Putere și eficiență

Din experiența lui Nicușor Popa, consumul mediu al unui autotractor FH16 6×2 echipat cu motor de 750 CP este cu doar 2 l/100 km mai mare față de unul cu motor de 500 sau 540 CP, la o cursă România-Germania, de pildă. „Dar câștigi timp la urcări și la depășiri. Iar la transportul de animale vii, de exemplu, dar și în transportul agabaritic, de multe ori nu contează atât consumul, cât contează timpul.“

Toate camioanele Volvo Trucks deținute în parc au abonament la Dynafleet, fiind monitorizate poziția și consumul, deși criteriul consumului nu e așa important pentru transportatorul gălățean. „Noi ne cunoaștem foarte bine cu șoferii pe care îi avem și chiar cu familiile lor. Există o relație de prietenie între noi, astfel că nu se pune problema furtului de combustibil. Însă luăm și modulul de consum pentru a nu suna mereu șoferii să vedem unde sunt, cât combustibil mai au în rezervor etc. Vedem aceste date în Dynafleet atunci când consultăm programul și putem face o planificare mai bună a alimentărilor și a rutei fără a vorbi neapărat cu șoferii.”

Noul FH16 6×2 are șaua de cuplare la 625 mm și deci suspensie pneumatică atât pe axa față, cât și pe puntea spate, cu software care stabilește nivelul de deplasare la unul dintre cele trei disponibile. Confortul la rulare aduce însă un compromis în planul capacității de alimentare cu combustibil, rezervorul fiind de numai 420 l.

Pandemia a adus și avantaje: autorizație digitală de suprasarcină

Noul FH12 achiziționat va tracta o platformă Faymonville cu 4 axe, deci în total ansamblul va avea 7 axe și va fi folosit exclusiv pentru transport agabaritic. Transportatorul mai are 3 platforme extensibile pe lungime până la 25 m, Faymonville și MAX Trailer de la CTE și un Kässbohrer cu care transportă în special echipamente de construcții, echipamente agricole, construcții metalice, mori de vânt ș.a. „Avem mai mulți parteneri și suntem tot timpul în căutare de noi colaboratori, bineînțeles, mai ales că nu sunt foarte mulți contractanți de transporturi specializate. Lucrăm preponderent pe piața din România, în general doar dus-întors, dar mai luăm și curse intermediare pentru toate camioanele din flotă.”

Potrivit lui Nicușor Popa, transportatorii de mărfuri agabaritic nu au fost afectați de pandemie. „Am avut foarte mult de lucru și totul a mers foarte bine. În schimb, deși avem și două semiremorci cu prelată, nu lucrăm aproape deloc cu ele, deoarece prețul la transportul de marfă generală este foarte scăzut.”

Transportul agabaritic este avantajat de noua situație generată de pandemie și din prismă birocratică: autorizația de suprasarcină se obține într-o zi, iar acum se acceptă să fie și în format digital, față de 2019, când trebuia să fie fizic, în original, la bordul camionului. „Chiar dacă am înțeles riscul invocat de autoritate, de a folosi o autorizație pentru mai multe transporturi, existența la bord a autorizației în original ne punea foarte multe probleme și implica și costuri și timp suplimentar, deoarece trebuia să trimitem pe cineva de la locația de încărcare la agenția CNAIR ca să o ridice”, a explicat Nicușor Popa.

Firma nu are și echipaje proprii de însoțire, pentru acest serviciu apelând la închirieri. Planul de dezvoltare pe segmentul de transport agabaritic este de a crește parcul de camioane la 10 unități.

Ecoagrotec deține și două basculante pentru transport de cereale, pe care le folosește deseori în cont propriu, pentru activitatea de agricultură.

Producția de cereale, în general, pleacă aproape integral la export. „Vindem floarea soarelui și rapița la Galați, dar și la export printr-un procesator de la Slobozia.” Iar ferma de animale exportă și ea, uneori, vaci de carne. „Noi deținem animale doar cu certificat Pedigree, dăm foarte multe femele la reproducție, iar cu ceea ce rămâne facem export în Grecia pentru două abatoare. Pentru acest din urmă caz, am avut transport propriu până în ianuarie, când am vândut semiremorca specială de transport de animale vii, deoarece scăzuse foarte mult piața. Până în pandemie făceam transport de animale vii și pentru clienți din Franța, dar, după închiderea Horeca, nu s-a mai consumat la fel de mult și s-au redus comenzile consistent.”     

Articole similare