Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Recomandat la suburban, disponibil si pentru urban

Crossway LE („low-entry“), echipat cu motor Cursor 8 de 330 CP si cutie automata de viteze, este recomandat curselor suburbane, dar poate fi configurat si pentru transportul public in interiorul oraselor, fiind disponibil si pentru piata romaneasca. Cu prilejul lansarii Irisbus Magelis pe trei axe, in toamna anului trecut, am avut posibilitatea de a testa si autobuzul Crossway LE, pe circuitul de la Balocco, din apropiere de Milano (Italia).
 

Irisbus Crossway LE este varianta mai economica a autobuzului interurban Crossway, deja cunoscut pe piata din Romania.
In configuratie „low-entry“, vehiculul este conceput atat pentru transportul pasagerilor pe scaune, cit si in picioare, cu toate ca legislatia de la noi nu permite aceasta ultima varianta decat in cazul aplicatiilor urbane, pentru toate celelalte, inclusiv suburbane, chiar si pe distante scurte, fiind obligatorie asezarea calatorilor pe scaune. Se poate opta insa pentru un numar mai mare de scaune, in conditiile in care prima jumatate a salonului, pana dupa usa din mijloc (in cazul versiunii de 12 m lungime), poate fi configurata in numeroase variante, in functie de aplicatie. Special pentru piata romaneasca, Iveco Irisbus propune si versiunea urbana, care va fi ofertata la un pret mai scazut decat modelul consacrat Citelis, cu podea coborata pe toata lungimea.
Crossway LE este disponibil in doua versiuni de lungime, de 12 si 12,8 m, cu doua sau trei usi, si are la baza un concept modular care ii asigura versatilitatea interiorului. Accesul la bord se face foarte usor, in conditiile in care podeaua este la o distanta de 320 mm de sol la usa din fata, respectiv la 330 m, la cea de la mijloc. In plus, gratie sistemului de ingenunchere inclus in echiparea standard, inaltimea treptei se reduce la 265 mm in momentul in care vehiculul este oprit in statie.
Designul exterior a fost innoit recent, dar utilizarea a numeroase componente standardizate face ca autobuzul sa fie si competitiv ca pret.

Tector 6 sau Cursor 8, in functie de necesitate
Cu prilejul lansarii Irisbus Magelis pe trei axe, in toamna anului trecut, am avut posibilitatea de a testa si autobuzul Crossway LE („low-entry“), pe circuitul de la Balocco, din apropiere de Milano (Italia). Modelul testat a fost propulsat de motor Cursor 8, de 330 CP, ce corespunde normelor de poluare Euro 5. Acesta este insa disponibil ca echipare optionala, clientilor fiindu-le oferite standard motoare mai mici, care, in functie de aplicatie, asigura si un consum mai mic de carburant. Este vorba de versiunile Tector 6 de 264 sau 300 CP, ce indeplinesc normele EEV. Si Cursor 8 poate indeplini standardul EEV, dar numai prin montarea unui filtru de particule.
Cutia de viteze care a echipat modelul testat era Voith automata, cu patru trepte, cu intarder incorporat, montat pe maneta din dreapta volanului. Desi foarte eficienta din punct de vedere al rapoartelor de transmisie si recomandata pentru un consum economic, nu am putut sa nu remarc un usor disconfort in utilizare. Astfel, pentru a schimba din modul „drive“ (pentru mersul inainte) in marsarier, pedala de frana trebuia calcata cu putere astfel incat sa cupleze. Optional, operatorii pot alege si transmisia ZF cu cinci trepte, de asemenea automata, sau o varianta manuala, mai ieftina. In cazul modelului Crossway LE urban, producatorul franco-italian recomanda totusi cutia de viteze Voith.
Motorul este destul de zgomotos, iar in partea din spate acest lucru este deranjant. Nici in fata nu este prea silentios daca afara bate vantul si se circula cu viteze mai mari, iar acest lucru l-am putut proba din plin pe circuitul de teste, unde am rulat si cu 80-90 km/h.
Crossway LE este echipat standard cu suspensie integral pneumatica, ABS si frane-disc pe toate rotile. In plus, frana de parcare este controlata electric, iar in momentul in care vehiculul este oprit in statie, cu usile deschise, frana este cuplata automat.

Vizibilitate optima la drum
Crossway LE este foarte manevrabil, iar directia este ferma. Comenzile sunt amplasate la indemana soferului, cu frana de mana pe partea din stanga a acestuia. Tot aici se gasesc comenzile pentru reglarea oglinzilor, butoanele pentru geamul dinspre sofer, butonul de contact general si de degivrare. Pe dreapta se afla sistemul de aer conditionat, butoanele de deschidere a usilor si radio-casetofonul, precum si comenzile pentru cutia de viteze („D“, „N“ si „R“).
Scaunul soferului se regleaza fata-spate si din spatar, iar coloana volanului este, de asemenea, ajustabila, pe inaltime si adancime, pentru a asigura o pozitie cat mai buna la drum. De altfel, reglarea volanului se face foarte usor, prin calcarea unui buton asezat pe podea, chiar in fata coloanei de directie.
Postul de lucru al soferului este inconjurat de numeroase spatii de depozitare: un compartiment mai larg in stanga, pentru o borseta, doua suporturi pentru sticle in dreapta acestuia si un spatiu mai mic pe consola centrala.
Vizibilitatea este foarte buna in oglinzile exterioare, una pe partea stanga si doua pe dreapta, pentru a observa autobuzul pe toata lungimea si inaltimea sa, plus coltul din fata, in cazul manevrelor in spatii mai inguste. Oglinda din stanga este fixata direct pe pilonul de rezistenta, in timp ce pe dreapta oglinzile sunt amplasate pe un brat. Un parasolar larg, dintr-o bucata, apara soferul si pasagerii de soare pe doua treimi din latimea parbrizului, astfel incat sa nu obstructioneze vizibilitatea in oglinzi.

Interior aerisit si luminos
Usile se deschid silentios, iar cea din fata are si degivrare pe toata inaltimea. De altfel, prima jumatate a vehiculului este foarte aerisita si luminoasa, ambele intrari sunt largi si ofera mult spatiu de manevra. Iar in fata, langa sofer, se poate monta si un aparat de taxat, mai ales ca postul de lucru este delimitat si, la cerere, se poate izola complet de restul salonului.
In primele doua treimi, pasagerii se bucura de inaltimea generoasa a salonului. Este adevarat ca locurile din jumatatea din spate a masinii sunt cam greu de folosit, pentru ca trebuie urcate doua trepte, dintre care una este destul de inalta. Sunt 25 de scaune in aceasta zona, iar pentru ultimele cinci locuri, de pe ultimul rand, se urca o a treia treapta. In prima parte a vehiculului se gasesc 24 de locuri pe scaune, iar zona din mijloc este larga, cu spatiu pentru unul sau chiar doua carucioare cu rotile. In plus, in dreptul usii duble din mijloc se gaseste si rampa manuala pentru accesul acestuia, optional fiind disponibila una electrica.
Scaunele sunt elegante, acoperite cu o tapiterie frumoasa, si dispun de cotiera rabatabila spre exterior si centuri de siguranta cu doua sau trei puncte de prindere, in functie de pozitionare. Desigur, se pot alege si scaune simple din plastic, care rezista mai bine la vandalism. La nivelul barelor de sustinere se gasesc si suporturi pentru eventuale bagaje de mana, foarte incapatoare. In plus, faptul ca sunt realizate din material plastic transparent creeaza senzatia de spatiu si confort.
Pentru versiunea urbana, constructorul recomanda o configuratie cu 29 de locuri pe scaune, pentru a spori capacitatea totala a vehiculului. In Romania au fost livrate deja in 2009 trei unitati de acest tip, iar alte 10 erau programate pentru februarie 2010.

Articole similare