In perioada 2011-2014, industria motoarelor pentru echipamentele de constructii va trebui sa faca trecerea de la normele EPA Tier 4 interim/UE Stage IIIB la Tier 4 final/Stage IV, prin reducerea nivelului de noxe cu 80%, de la 2,0 la 0,4 g/kWh. Acest lucru va duce la modificari ale motorului si ale sistemelor de post-tratare a emisiilor, producatorii de echipamente originale fiind fortati, la randul lor, sa reproiecteze masinile in vederea instalarii noilor sisteme.
Pentru a corespunde noilor norme, dar si pentru a face fata scumpirilor tot mai mari ale combustibililor, unii producatori cauta sa ofere si solutii alternative de alimentare a sistemelor de actionare, apeland la doi combustibili: gazul natural si motorina.
Scania propune combinatia EGR si SCR
Motoarele diesel de la Scania sunt proiectate astfel incat, in 2014, sa corespunda normelor Stage IV/Tier 4 Final fara instalarea unui filtru de particule. "Componentele consolidate au dus la cresterea presiunii de injectie, care in mod obisnuit este de maximum 2.400 bar", a spus directorul de vanzari Bent Gustavsson, precizand ca programul de dezvoltare modulara pentru platformele cu cinci si sase cilindri in linie, precum si motorul V8 de 16 l, au permis rafinarea combustiei si a proceselor de racire cu EGR, pe baza experientei companiei in aplicatiile destinate autobuzelor si camioanelor. "Am putea adauga o frana de evacuare la motoarele care functioneaza in cicluri usoare, pentru a creste temperatura gazelor de evacuare, astfel incat SCR sa ramana eficient la aceste sarcini."
Scania combina tehnologiile EGR si SCR pe motoarele ce corespund nivelului de emisii Stage IV, respectiv pe DC09 (202-294 kW), DC13 (257-405 kW) si DC16 (405-515 kW). Principalele avantaje constau in lipsa unui filtru de particule, dar si in faptul ca poate avea la baza, pentru toate nivelele de emisii, aceeasi platforma modulara. In acest mod, producatorii de echipamente originale din intreaga lume nu mai trebuie sa-si revizuiasca proiectarea echipamentelor pentru pietele cu Stage II, III sau IV. Caracteristicile principale ale noilor game de motoare sunt injectia common rail Scania XPI (presiune de pana la 2.400 bar), alezajul si cursa modificate in sensul imbunatatirii performantelor si al cresterii capacitatii cilindrice. Turbocompresorul cu supapa pe evacuare si presiunea de combustie ridicata contribuie, de asemenea, la cresterea randamentului. Utilizarea sistemului Scania de gestiune a motorului permite o comanda foarte precisa a combustiei si o adaptare usoara la cerinte operationale diferite, precum si o regularizare fina a sistemelor de post-tratare a gazelor de esapament. In plus, segmentul Scania Saver, din interiorul camasilor cilindrilor, previne depunerea carbonului pe partea de sus a pistonului. Inginerii de la Scania pun accent si pe faptul ca dimensiunea radiatorului nu va fi afectata prin adaugarea EGR.