Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Remorcile cu coada reduc consumul cu 3%

Introducerea Euro 6 a determinat producatorii de camioane sa cerceteze posibilitatile de reducere a consumului de combustibil prin toate mijloacele, iar cresterea factorului de aerodinamicitate este una dintre caile cele mai sigure. Astfel, dupa ce Mercedes-Benz a imbunatatit la maximum aerodinamica noii cabine Actros, producatorul german a inteles ca la autotractor nu mai pot fi aduse imbunatatiri, astfel ca a dezvoltat un concept de semiremorca – aero trailer – care poateinfluenta cu 3% consumul de combustibil, gratie a trei modificari principale: o prelungire a partii superioare frontale astfel incat golul dintre autotractor si semiremorca sa ramana cat mai mic, doua spoilere laterale frumos arcuite catre spate si o „coada” de circa 40 cm in spate. Ea duce la depasirea lungimii maxime admise, dar specialistii germani cred ca legea europeana ar putea fi modificata in acest sens, mai ales ca siguranta si manevrabilitatea nu sunt puse in pericol.


Cu ocazia targului Trailer din Kortrijk, unde Actrosul nou a primit titlul „Truck of the Year 2012”, Mercedes-Benz a organizat un seminar focusat pe influenta aerodinamicii asupra consumului de combustibil. Si, cum eforturile facute de producatorii de camioane pot avea efecte mai mari daca si semiremorcile se inscriu in aceeasi linie, oficialii Mercedes-Benz au invitat reprezentantii Kögel, Krone, Schmitz Cargobull si Schwarzmüller pentru a discuta despre posibilitatile de creativitate si inovatie in domeniu, in conditiile inscrierii in lungimea maxima admisa in Europa.
Cum autotractorul reprezinta doar 20% din lungimea intregului vehicul, inovatiile privind imbunatatirea aerodinamicii nu sunt suficiente pentru a inregistra rezultate spectaculoase. Tocmai de aceea, producatorii de camioane au inceput sa lucreze la diferite concepte complete autotractor+semiremorca.
Mercedes-Benz a dezvoltat astfel „aero trailer”, care, cuplata la un Actros nou, reuseste reducerea rezistentei la rulare cu 18%, iar a consumului de combustibil, cu aproape 5%.
Potrivit specialistilor MB, noul Actros are un design cu un coeficient de aerodinamicitate cu 12 pana la 15% mai bun, in functie de modelul de cabina. Designerii germani au creat acum si un concept de semiremorca avand proprietati similare.
Aceasta are o prelungire in partea din fata sus, astfel incat se apropie foarte mult de spoilerul de pe acoperisul cabinei si impiedica astfel circulatia aerului intre autotractor si semiremorca, scazand cu 1% rezistenta la inaintare, pe care paravanturile laterale o mai reduc cu 8%. Putin ingustate in partea din fata si deschise catre spate, curentii de aer „aluneca” usor in lateral si inspre spate, unde un dispersor de forma unui paralelogram, unit in partea de sus cu panoul de dedesubtul caroseriei, mai reduce frecarea cu aerul cu inca 1-2%.
Un element crucial il reprezinta insa o prelungire de 40 cm lungime in spatele semiremorcii, de forma unei cozi de vapor, care imbunatateste factorul de aerodinamicitate cu inca 7%. Cum aceasta se curbeaza spre interior, trebuie sa cuprinda elemente rabatabile pentru a permite deschiderea usilor din spate.
Toate aceste caracteristici contribuie la o reducere a rezistentei la inaintare cu aproximativ 18% pentru intreg ansamblul autotractor Actros si semiremorca aero trailer, ceea ce se traduce printr-o economie de combustibil de aproape 5%. Pentru a intelege mai bine ce inseamna acest lucru, specialistii Mercedes-Benz au calculat o economie de 2.000 l de motorina si 5 t de CO2 pe an per camion, la un rulaj de 150.000 km.
Dar revolutionar la acest concept nu este atat reducerea consumului cu 5%, cat faptul ca aero trailer pastreaza neschimbata capacitatea de incarcare a dubei, ca o semiremorca standard.
Dimensiunile standard – 13,6×2,55 m (Lxl) si inaltimea totala de 4 m – raman aceleasi la interior. Singura iesire din tipare este lungimea totala la exterior, care depaseste lungimea maxim admisa cu aproape 50 cm, ca urmare a extensiei de tip coada de vapor.
Cum operarea si manevrabilitatea nu sunt compromise in niciun fel de aceasta extensie, specialistii Mercedes-Benz cer autoritatilor europene sa schimbe legislatia in sensul acceptarii acestei depasiri de lungime, ca si in cazul obloanelor rabatabile si stivuitoarelor transportate in spatele semiremorcilor.

MB isi extinde cercetarile catre semiremorci
Aero trailer este produsul initiativei „Truck and Trailer 7plus”, lansate de Mercedes-Benz cu scopul reducerii considerabile a consumului de combustibil. Baza de la care se pleaca este consumul noului Actros, care, potrivit unui test comparativ organizat de producatorul german intre Polonia si Olanda, este cu 7,6% mai mic decat al predecesorului sau. Practic, Actrosul nou Euro 5 este camionul care consuma un litru/tona transportata.
Iar „Truck and Trailer 7plus” este proiectul sub umbrela caruia Mercedes-Benz vrea sa creasca acest avantaj din punct de vedere al consumului de combustibil prin colaborarea stransa cu producatorii de semiremorci.
La initiativa MB, un grup de producatori de camioane si semiremorci au derulat teste de aerodinamica a ansamblurilor autotractor+semiremorca in tunelul de vant sub umbrela Asociatiei Germane a Industriei Auto. Acestea au relevat ca modificarile ce se pot face la nivelul cabinei pentru reducerea coeficientului de aerodinamicitate au un impact mult mai redus comparativ cu remodelarea partii din spate a semiremorcilor. Astfel, o extensie minora de tipul „coada de barca” adaugata unei semiremorci poate aduce beneficii semnificative. Patru flapsuri de 40 cm lungime, pozitionate la un anumit unghi, reduc rezistenta la inaintare a intregului ansamblu cu pana la 9%, ceea ce inseamna un consum de combustibil mai mic cu 3%.
Integrarea informatiei despre anvelopele semiremorcii pe displayul indicatorului de presiune din anvelope din cabina noului Actros este un alt proiect din cadrul „Truck and Trailer 7plus”. Iar sistemul de monitorizare a presiunii in pneuri contribuie la reducerea consumului cu 4%.
FleetBoard lucreaza momentan pentru a integra si functiile semiremorcii, pentru un control mai bun asupra marfii si o economie sporita de combustibil.
Sunt multe posibilitati de imbunatatire a aerodinamicii tractorului. Numai inchiderea fantelor de la radiator ar putea ajuta la obtinerea unei economii de 250 l de motorina/camion/an. Dar, bineinteles, se poate recurge la blocarea fantelor numai cand motorul este racit. Altfel, trebuie asigurate conditiile de racire a motorului.

Producatorii de semiremorci optimizeaza greutatea proprie
Producatorii de semiremorci au evidentiat ca ei au ca permanenta preocupare reducerea greutatii proprii a vehiculelor, pentru cresterea capacitatii de transport si reducerea consumului de combustibil. Optimizarea greutatii vehiculelor se face prin metode specifice de calcul si folosirea modelelor de simulare, la fel ca in industria automobilelor sau cea aerospatiala. De asemenea, acestia folosesc oteluri tot mai fine si materiale compozite. Utilizarea grafitului nu este inca la indemana producatorilor de semiremorci din cauza pretului ridicat, cu 10-20% fata de materialele standard. Mai mult, nici nu se poate repara, astfel ca ar putea fi folosit numai in zone mai putin vulnerabile.
Thomas Eschey, managing director technology la Kögel, a explicat ca gama actuala de semiremorci – Mega Trailer sau Euro Trailer – este deja optimizata din punct de vedere al greutatii. Mega Trailer are un cadru sasiu cu o greutate redusa, in conditiile pastrarii stabilitatii si a capacitatii de incarcare si obtinerii unei inaltimi interioare de 3 m, la o inaltime totala de 4 m. Euro Trailer ofera un volum de transport cu 10% mai mare si o lungime de incarcare cu 1,3 m mai mare, in conditiile aceleiasi greutati maxime admise: 40 t.
Krone este un producator foarte activ pe segmentul inovatiilor menite sa creasca productivitatea clientilor. Astfel, producatorul german a lansat deja de doi ani sistemul de inchidere rapida a prelatei EasyTarp, comandat pneumatic, care nu necesita decat patru puncte de blocare pe fiecare parte (fata de 25 la prelatele traditionale), ceea ce garanteaza o deschidere a prelatei in doar 180 de secunde si o intretinere simpla si sigura. Prelata laterala are si rezistenta scazuta la inaintare, ceea ce reduce consumul de carburant.
La Kortrijk, Krone a prezentat Mega Liner Ultra, cu sasiu complet reproiectat pentru a reduce greutatea barelor transversale si longitudinale fara pierderea stabilitatii. Cu un volum de incarcare de 100 m3, acoperisul liftabil hidraulic se poate inalta cu pana la 500 mm, care reduce timpul la incarcare si descarcare. Noul Krone Mega Liner Ultra cantareste numai 5.950 kg.
Iar Schmitz Cargobull a lansat la sfarsitul lui 2011 un sistem de prelata, Slinding Micro Post (SMP) cu Speed Curtain, robust (deoarece o prelata trebuie sa suporte fara probleme si fara costuri mari de intretinere pana la 45 de deschideri/inchideri pe zi), si care se poate deschide in numai 35 de secunde. Sistemul aduce, conform calculelor Schmitz, o reducere de 3,5 euro din costul fiecarei incarcari si reduce cu 1-3% consumul de carburant datorita aerodinamicii.
Vehiculele astfel dotate isi gasesc utilitatea mai ales in industria auto sau la transportul de bauturi, unde noile concepte de transbordare cer timpi tot mai scurti de incarcare/descarcare.            

Articole similare