Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Resapatele nu explodeaza neaparat mai des

Daca mergi pe unul din drumurile cu trafic mare de camioane, e imposibil sa nu remarci anvelope aruncate pe margine sau benzi de rulare desprinse. Cei mai multi spun aproape instantaneu: „erau resapate“. Aceasta este o perceptie comuna oriunde, de aceea, Dekra a derulat un studiu prin care sa demonstreze cauza aparitiei acelor resturi si a aratat ca anvelopele au fost distruse din cauza folosirii incorecte, iar faptul ca erau noi sau resapate a contat foarte putin.
 
 

Dupa analiza anvelopelor de pe vehiculele implicate in accidente, Dekra a descoperit ca 36,8% erau distruse din cauza mentenantei proaste, 14,6%, din cauza problemelor survenite in timpul mersului, cum ar fi intepaturile, acelasi procent fiind cauzat de defecte de fabricatie. In 6,9% din cazuri, integritatea pneurilor a fost afectata de reparatiile deficitare. Cauzele nu au putut fi stabilite pentru 27,1% din situatii. Rezulta ca principalii vinovati pentru distrugerea anvelopelor sunt operatorii.
Deoarece o parere des intalnita este ca deseurile de anvelope si profile aruncate pe marginea autostrazilor provin de la pneuri resapate, Dekra a analizat o serie de astfel de deseuri provenite de la pneuri care au explodat in mers, pentru a demonstra ca aceasta parere este nefondata.
 

Astfel, din 280 de anvelope de camion si 61 de anvelope de duba analizate, a rezultat ca doar in 34%, respectiv 2% din cazuri era vorba de resapate.
In timpul investigarilor s-a observat ca exploziile sunt cauzate in principal de presiunea scazuta, supraincarcarea, mentenanta defectuoasa. De exemplu, supraincarcarea a fost indicata de prezenta bulelor de gaz in textura cauciucului, fenomen cauzat de temperatura ridicata.
Una din zonele cu probleme este ventilul si extensia de ventil, care este intr-o continua vibratie in timpul mersului. Pentru a demonstra acest lucru, in cadrul unei campanii dedicate, specialistii Dekra au inspectat 1.000 de vehicule comerciale aflate in parcari pe marginea autostrazii, care la un moment dat aveau sa isi continue drumul. Principalele vizate au fost anvelopele de pe axa motoare. Din cele 1.000 de vehicule verificate, la aproape 50% nu s-a putut verifica presiunea sau aceasta nu a putut fi adusa la un nivel corect. S-a constatat ca principalul motiv al acestor situatii este lipsa extensiei de ventil, iar cand aceasta exista totusi, era defecta.
 
Nu orice carcasa poate fi resapata
Resaparea a capatat un renume prost din cauza ca, de multe ori, aceasta operatiune nu este facuta de profesionisti, companii care au intr-adevar dotarea necesara si expertiza. Ca urmare, sunt resapate si carcase care nu sunt conforme si care astfel devin un pericol pe sosele. Aceasta situatie a fost sesizata si de Dekra, mai ales in cazul dimensiunii 315/80 R 22.5, pentru care oferta de carcase este redusa si unde carcase care ar trebui date la deseuri trec totusi prin procesul de resapare. S-au observat astfel anvelope cu taieturi pana la centura metalica, dar care totusi fusesera resapate. In alte cazuri, profilul vechi nu fusese indepartat suficient inainte de resapare, iar cand noul profil s-a desprins, inca se vedeau urmele celui vechi.
In cazul anvelopelor pentru vehicule folosite in constructii, inspectia celor care se doresc a fi resapate trebuie sa fie facuta cu mult mai multa atentie. Acestea sunt supuse unei uzuri mai puternice, taieturile fiind mai frecvente. Daca taietura este adanca si nu se fac reparatii imediate, umezeala poate ajunge la centura metalica a anvelopei, declansand procesul de ruginire, caz in care, in mod normal, acea carcasa nu mai poate fi folosita pentru resapare. Dar au fost descoperite astfel de anvelope unde profilul era desprins si se vedeau urme de rugina asupra carcasei.
O alta operatiune de prelungire a vietii anvelopei este recanelarea, dar si aici s-au vazut interventii care pareau a fi facute de necunoscatori, si taietura fusese atat de adanca incat ajunsese pana la centura metalica.
Concluzia Dekra a fost ca, atata timp cat mentenanta nu urmareste toate aspectele importante – presiune, grad de incarcare etc. – nu conteaza daca vorbim de o anvelopa noua sau resapata. Oricare din ele se va distruge mai repede decat daca ar fi intretinuta corespunzator.

Articole similare

Ad