Piata prefabricatelor din beton a crescut foarte mult in ultimii ani, acestea fiind o solutie mai simpla si mai solida pentru realizarea lucrarilor de infrastructura. Cererea de grinzi de beton de lungimi mari a fost poate salvatoare pentru companiile care realizeaza transporturi agabaritice. Noua astfel de grinzi a transportat si Improdex AutoTransport 3M, pe 15 martie, iar noi am insotit camioanele pe portiunea Ploiesti-Urziceni.
Cele noua grinzi au fost produse de CRH Structural Concrete, in Negoiesti, Prahova. De aici, camioanele Improdex le-au preluat si le-au transportat la Murfatlar, pe autostrada Bucuresti-Constanta, unde vor fi construite doua poduri. E vorba de o distanta de circa 300 km, iar pe anumite portiuni s-a mers chiar si cu 90 km/ora.
Operatiunile de incarcare a camioanelor au inceput in jurul orei 09:00 dimineata, iar plecarea s-a facut dupa pranz, convoiul ajungand la destinatie la orele 22:00. In cazul acestui transport, marea problema nu a fost greutatea sau inaltimea incarcaturilor, ci lungimea lor, ceea ce a cerut multa atentie in curbe si mai ales la sensurile giratorii, fiind vorba de patru grinzi de beton de 36 m si cinci grinzi de 16 m, lungimea totala, autotractor si trailer, fiind de 42 m, respectiv 19,5 m.
Nefiind vorba de elemente inalte, nu s-a impus desfacerea firelor de electricitate, cablu TV sau telefonie.
Echipajul de insotire a fost format din sase masini, plus un echipaj de politie care a escortat convoiul pana la limita de judet, de unde a fost preluat de alt echipaj de politie din judetul in care se intra. Camioanele au trecut prin trei judete: Prahova, Ialomita si Constanta.
Camioane specializate pentru transporturi foarte grele
Pentru transportul celor noua grinzi a fost nevoie de noua camioane, patru MAN, trei Volvo si doua DAF, cu puteri intre 420 si 660 CP, acesta din urma avand capacitatea de a tracta greutati impresionante: 250 t. Cele patru camioane incarcate cu grinzile de 36 m au mers in coloana, restul de cinci, incarcate cu elementele mai mici (de 16 m), fiind lasate in urma. Altfel, daca toate cele noua camioane ar fi mers impreuna, lungimea convoiul ar fi fost prea mare.
Camioanele pot fi folosite atat pentru tractare, cat si pentru impingere, deoarece in fata au montat un carlig. Acest sistem, tractor+trailer+tractor, este folosit in cazul transporturilor foarte grele, unde un singur tractor nu ar face fata.
Cele noua trailere (un Goldhofer, trei Nooteboom si cinci Broshuis) au sase sau patru axe independent viratoare, element esential in acest gen de transporturi. Oricum, la o astfel de lungime e necesar ca toate axele sa fie viratoare. Acolo unde curbele au fost prea stranse, virarea s-a facut cu ajutorul unei telecomenzi. De exemplu, acest lucru s-a intamplat la un sens giratoriu de langa Metro Ploiesti, cand soferul a trebuit sa opreasca vehiculul si sa vireze axele trailerului cu ajutorul telecomenzii.
Trailerele sunt modele specializate, de trei sau de patru ori extensibile. Cel de patru ori extensibil poate ajunge la lungimea de 55 m, iar celelalte, extinse la maximum, au intre 36 m si 53 m.
Modelul de patru ori extensibil, un Nooteboom, a fost achizitionat de catre Improdex anul trecut si este singurul de acest tip din tara.
Soferul, „pionul principal“
Pozitionarea elementelor de beton a fost facuta la indicatiile soferilor, oameni cu multa experienta, care au reusit sa dirijeze exact modalitatea in care prefabricatele trebuiau asezate. Toate operatiunile de pozitionare a camionului, extindere a trailerului, incarcare si ancorare, au durat in jur de 30 de minute, pentru fiecare camion, poate putin mai mult in cazul grinzilor de 36 m.
Grinzile au fost pozitionate pe trailer cu ajutorul unei macarale mobile cu capacitate de ridicare de 80 t.
Ancorarea elementelor a fost realizata tot de catre soferi, care au folosit lanturi speciale, omologate, alese in functie de greutatea pe care trebuie sa o suporte. Fiind vorba de piese lungi si cu forma dreptunghiulara, cu greutate mare, riscul de a se misca a fost destul de redus. De aceea, elementele au fost legate doar in doua puncte, in fata si in spate.
La cata experienta au, soferii au stiut cum sa pozitioneze piesa fara sa calculeze foarte mult. Pentru a obtine o distributie egala pe axa se calculeaza punctul de sprijin, care in cazul remorcii cu sase axe este pozitionat intre axele trei si patru.
La incarcare s-au folosit bucati solide de lemn, „picioare de elefant“, cu care se creste stabilitatea piesei si care ajuta la aducerea elementului la acelasi nivel cu partea din fata a trailerului.
Experienta face lucrurile mai simple
Pregatirea proiectului a durat mai putin de doua saptamani, dar asta numai datorita faptului ca Improdex a mai avut peste 30 de transporturi de grinzi pe acest traseu. „Practic, de cand a inceput autostrada Bucuresti-Constanta, am transportat aproape toate grinzile de poduri. Stabilirea traseului este greu de realizat, deoarece trebuie sa evitam drumurile cu restrictii de greutate, de lungime, de inaltime, latime, atunci trebuie sa gasim alte rute ocolitoare. Au aparut foarte multe sensuri giratorii, si aici sunt probleme cand e vorba de transporturi cu lungimi mari“, a explicat Antoanela Stefanidis, directorul de transport al companiei.
Autorizatia speciala de transport a fost obtinuta foarte repede, in doar o zi. Termenul de eliberare depinde de dificultatea drumurilor, de dimensiunile si greutatea incarcaturii.
Anul acesta, Improdex a transportat mai mult grinzi pentru constructii de infrastructura si turnuri pentru centrale eoliene, deoarece acum cererea pentru piese industriale este scazuta.
Profesionalismul face diferenta
Pe partea de transporturi agabaritice, Ergon Concrete International lucreaza aproape in exclusivitate cu Improdex, aproape de la infiintarea CRH in Romania. „Evident ca am mai cerut oferte si de la alti transportatori, insa din punct de vedere al calitatii, pretului si modului de abordare a lucrurilor, ei au fost cei care au satisfacut cel mai bine cerintele tuturor si am feedback-uri si din santiere, si de la clienti, care sunt foarte bune. Este o companie careia nu prea ai ce sa-i reprosezi. Trebuie sa ofere un raport foarte bun calitate-pret si sa ne ajute pe noi sa castigam contracte pentru ca, practic, le castigam impreuna“, a dezvaluit Delia Brezan, Sales Manager Ergon Concrete International.
Compania mai apreciaza faptul ca soferii si camioanele Improdex alcatuiesc un tot foarte flexibil. De exemplu, clientul trebuie sa asigure un santier foarte bun, cu balast, cu capacitate de a sustine camionul. Se poate intampla insa sa ploua si, chiar daca clientul a facut toate pregatirile, terenul se poate deteriora, si atunci soferul trebuie sa fie deschis, sa nu abandoneze din start ideea de a intra pe santier si sa blocheze tot.
„Ei stiu foarte bine cum sa manevreze camionul, elementul de pe camion, in asa fel incat sa nu avem surprize si sa nu blocheze activitatea de acolo. Improdex merge din proprie initiativa acolo unde sunt santiere dificile, asa cum este acesta unde se face livrarea acum, curbe in unghi de 90o, fara acces direct din soseaua principala etc. Acolo ei au fost deja, au facut o simulare si au vazut ca se poate intra. Bineinteles ca si clientul a vazut asta si a fost incantat de ideea ca verificarea se face inainte, evitandu-se astfel problemele ulterioare care ar putea aparea“, a mai spus Delia Brezan.
In acest moment, fabricile Grupului CRH din Negoiesti, Craiova si Ungaria permit o acoperire foarte buna a suprafetei tarii noastre. Acest lucru a devenit posibil si datorita faptului ca CRH are parteneriate cu colaboratori foarte buni pentru transport.
„Am analizat multi transportatori, am studiat piata si credem ca acum am ramas cu cei mai buni cu care putem sa facem transport. Drept dovada ca acum transportam grinzi de 36 m in Constanta, in trecut am transportat grinzi de 34 m la Lugoj, pe Valea Oltului. Am ales cei mai buni transportatori, astfel incat sa fim competitivi. Initial a existat o usoara indoiala cu privire la transporturile ce depaseau 30 m pe rute dificile, insa cu timpul beneficiarii s-au convins ca este posibil“, considera Delia Brezan.
Transportul este un punct foarte important in oferta Ergon. In general, pentru astfel de produse, transportul poate fi punctul care te ajuta sa castigi un contract sau te face sa il pierzi. Trebuie sa garantezi calitatea transportului, astfel incat clientul sa nu aiba dubii.