AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Riscă licitația pentru București încă o suspendare?

Primăria Capitalei a reluat procedura pentru achiziția a 100 de autobuze electrice – planificată inițial pentru 2020 – însă a eliminat indirect din schemă mai mulți constructori consacrați. Aceasta este concluzia la care ar putea ajunge oricine analizează modificările aduse caietului de sarcini publicat la finele lui decembrie 2021, în care se solicită, printre altele, dotarea vehiculelor atât cu acumulatori, cât și cu supracapacitori, dar și izolarea caroseriei similar troleibuzelor. Peste toate, obligativitatea prezentării omologării de tip la momentul depunerii ofertei este o condiție imposibil de îndeplinit. Karsan, Solaris și Temsa și-au depus ofertele pe 23 februarie. În paralel, au fost depuse plângeri pe fond la Curtea de Apel, pentru contestarea caietului de sarcini.

Primăria Municipiului București (PMB) a reluat procedura pentru achiziția a 100 de autobuze electrice, termenul de depunere a ofertelor fiind 23 februarie 2022. Interesul din partea producătorilor de autobuze este, evident, uriaș, adjudecarea licitației pentru capitală reprezentând o carte de vizită de invidiat pentru orice furnizor, dar și vizibilitate maximă pe piață. În plus, caietele de sarcini întocmite de București au fost întotdeaua o referință pentru celelalte municipalități din țară. Nu însă și acum, când, pe lângă baterii, se solicită și supracapacitori, deși cei mai mulți constructori europeni nu oferă această soluție tehnică decât la autobuzele hibride, pentru modelele 100% electrice fiind propus exclusiv sistemul mai eficient, cu acumulatori de înaltă performanță.

Potrivit specialiștilor în energie, deși supracapacitorii pot stoca mai multă energie în primele momente ale frânării (motiv pentru care sunt și foarte utili în cazul autobuzelor hibride, care au drept principală sursă de energie motorul termic), pentru vehiculele electrice soluția este inutilă, deoarece bateriile performante care le echipează îndeplinesc foarte bine această sarcină. Mai mult, instalarea altor depozite suplimentare de stocare a energiei nu face decât să crească masa proprie a autobuzelor și, implicit, consumul.

Dar ce este evident pentru constructorii consacrați se pare că nu este la fel de clar pentru specialiștii PMB. Astfel, în ciuda solicitărilor oficiale transmise de mai mulți producători interesați să participe la licitație, prin care se cere eliminarea din caietul de sarcini a obligativității echipării autobuzelor cu supracapacitori, autoritatea contractantă s-a încăpățânat să o păstreze.

Supracapacitorii au rămas obligatorii

Motivele pentru care PMB refuză să accepte eliminarea supracapacitorilor din caietul de sarcini sau să îi treacă drept dotare opțională nu sunt clare. Și, deși am solicitat în scris mai multe lămuriri tehnice care să justifice menținerea supracapacitărilor în caietul de sarcini – eventual cu date concrete privind beneficiile aduse de aceștia în consumul de energie – nu le-am primit, pe motiv că nu pot fi divulgate asemenea informații înainte de depunerea ofertelor.

Faptul că nu se poate face extensia de omologare ulterior depunerii ofertei este o altă problemă, întrucât – logic vorbind – nu există un autobuz care să corespundă perfect cerințelor din caietul de sarcini (decât dacă s-ar cunoaște specificațiile dinainte).

Una peste alta, s-a limitat drastic numărul potențialilor ofertanți. Simpla excludere (în mod voit sau din neglijență) a unui număr mare de participanți de la o licitație pe fonduri europene ar putea atrage sancțiuni din partea Comisiei Europene, sub formă de corecții financiare, care în final vor trebui plătite din veniturile proprii, respectiv din bugetul local. Și, atenție, astfel de corecții au fost aplicate deja unor autorități contractante din România, pe motiv de restricționare a concurenței prin cerințele impuse în caietele de sarcini, favorizând anumiți ofertanți.

La momentul închiderii ediției, doi furnizori de autobuze electrice depuseseră plângere pe fond la Curtea de Apel București, pentru menținerea obligativității echipării vehiculelor cu supracapacitori. Separat, au fost depuse și plângeri împotriva deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor de a nu suspenda procedura de licitație până la pronunțarea deciziei pe fond.    

Articole similare