Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Riscul producerii Brexit fara un acord intre Marea Britanie si UE ameninta sectorul transporturilor rutiere

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania – UNTRR avertizeaza asupra faptului ca votul din Parlamentul britanic impotriva Acordului Brexit negociat cu Uniunea Europeana (UE) sporeste semnificativ riscul iesirii Marii Britanii din UE fara un acord, cu efecte negative in sectorul transportului rutier.
UNTRR este profund ingrijorata de efectele unui Brexit fara un acord cu UE, efecte care se vor rasfrange asupra transportului rutier de marfuri si de persoane catre si dinspre Marea Britanie. Planurile de urgenta ale Comisiei Europene si ale guvernului britanic nu vor putea raspunde nevoilor operationale actuale ale companiilor de transport rutier comercial si ale clientilor acestora.
 

Un Brexit fara un acord cu UE nu ar fi trebuit sa fie o optiune, dar, in momentul de fata, este aproape realitate. Cu doar doua luni pana la iesirea Marii Britanii din UE, lipsa claritatii reprezinta cea mai mare provocare. Se prevede un viitor cu consecinte economice extrem de grave pentru societate si mediul de afaceri, deoarece lipsesc clarificarile privind vama si accesul pe piata pentru milioane de operatiuni de transport rutier care efectueaza, in mod regulat, curse din si spre Marea Britanie.  
Marea Britanie va fi o tara terta in relatia cu UE, ceea ce presupune faptul ca marfurile vor fi supuse supravegherii si controlului vamal, care va implica aplicarea de taxe vamale, interdictii sau restrictii pentru anumite bunuri, indeplinirea formalitatilor vamale, iar autorizatiile vamale emise de Marea Britanie nu vor mai fi valabile in UE.
Comertul si furnizarea de marfuri vor suferi, iar costurile vor creste cu cel putin 10%. Intr-o zi obisnuita, pana la 10.000 de camioane trec numai prin portul Dover. In ciuda tuturor planurilor de urgenta, operatorii de transport rutier, clientii si guvernele lor nu sunt pregatiti pentru un scenariu fara acord pana la 30 martie 2019.
Fara un acord, companiile de transport rutier isi vor reduce drepturile de exploatare a pietei in mod serios si acest lucru va avea un impact negativ asupra furnizarii marfurilor. Un numar din ce in ce mai mare de companii din UE au in vedere suspendarea operatiunilor in zilele urmatoare termenului limita Brexit.
UNTRR solicita implicarea activa a factorilor de decizie politica din Romania, prin Presedintia Romaniei la Consiliul Uniunii Europene, si Marea Britanie sa ofere claritate in ceea ce priveste modul de urmat dupa 30 martie 2019 si sa-si intensifice eforturile pentru a pune in aplicare solutiile potrivite pentru transportul rutier.
Reamintim ca Regatul Unit al Marii Britanii si al Irlandei de Nord va iesi din Uniunea Europeana (UE) vineri, 29 martie 2019, la miezul noptii. Incepand cu data de 30 martie 2019, Regatul Unit va deveni o tara terta, iar legislatia UE va inceta sa se aplice Regatului Unit.
Conform Comisiei Europene certificatele si atestatele de competenta profesionala emise conform legislatiei UE de catre Regatul Unit nu vor mai fi valabile in UE-27, iar
licentele comunitare pentru transportul international de marfa eliberate de autoritatile competente ale Marii Britanii nu vor mai fi valabile in UE-27.
Operatorii de transport rutier de marfuri stabiliti in Marea Britanie nu vor mai avea acces la piata interna a transportului rutier de marfuri din Uniune. Licentele comunitare pentru transportul international de persoane cu autocarul si autobuzul eliberate de autoritatile competente ale Marii Britanii nu vor mai fi valabile in UE-27.
De asemenea, Regatul Unit nu se va mai incadra in domeniul de aplicare al Acordului Interbus privind transportul international ocazional de calatori cu autocare si autobuze.
Guvernul britanic a publicat in luna iunie 2018 un document referitor la structura-cadru pentru parteneriatul dintre Marea Britanie si UE in domeniul transportului rutier. In acesta se mentioneaza ca Marea Britanie va recunoaste certificatele de formare profesionala a conducatorilor auto din Uniunea Europeana, in speranta ca si UE va proceda la fel.

Articole similare

Ad