Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Romanii cheltuie mai mult decat castiga

Paradoxul tarii noastre este acela ca, desi este binecunoscuta ca avand unele din cele mai mici salarii din UE, este totodata si o importanta piata de consum, ce determina marii retaileri sa investeasca puternic in extindere. In fiecare an, romanii cheltuie circa 20 de miliarde de euro pe alimente, bauturi si alte bunuri. Peste 60% din acesti bani sunt cheltuiti in hipermarketuri, supermarketuri sau magazine de proximitate. Cu toate acestea, inca rezista pe piata si retelele locale care continua, de asemenea, sa se extinda. Astfel, comertul este cea mai puternica industrie din Romania ca cifra de afaceri a companiilor, care ruleaza peste 100 de miliarde de euro si cuprinde 800.000 de angajati. Avand in vedere numarul acestora, comertul este pe locul doi dupa industria prelucratoare.


Aceste idei au fost desprinse la conferinta „ZF Retail 2019“, organizata luna trecuta de Ziarul Financiar. Evolutia pozitiva a comertului a determinat lantul de magazine de tip cash&carry Selgros sa aiba la noi cea mai mare rata de crestere dintre tarile unde grupul este prezent. „Vedem ca romanilor le plac cumparaturile, le place sa consume. Suntem optimisti cand ne uitam la cresterea economica de 4% de anul trecut si care este estimata a fi in teritoriu pozitiv si anul acesta. Suntem optimisti daca ne uitam la consum, care a crescut cu 8,9% in FMCG anul trecut, semnificativ mai mult decat in orice alta tara din UE“, a spus Robert Hellwagner, CEO al lantului de magazine de tip cash&carry Selgros. Acesta a mai explicat ca, per total, HoReCa explodeaza si se vede un trend de premiumizare, oamenii vor varietate, consumatorii vor diversificare, si asta se vede cand se duc in HoReCa, dar si cand se duc la magazine si sunt atrasi de sortimentele ce au intrat din ce in ce mai mult in ultimii ani.
REWE Romania, compania care opereaza reteaua Penny Market, are in vedere pentru urmatorii sapte ani investitii de peste 500 de milioane de euro in dublarea retelei de magazine. „Consideram ca Romania este un pariu castigator pentru noi“, a declarat directorul general Daniel Gros.
Planurile retailerului in tara noastra sunt de a incuraja parteneriatele cu producatorii locali. Deja 76% din marfurile achizitionate de acesta provin de la furnizori autohtoni. Iar tot ce inseamna produse de panificatie sunt achizitionate de la producatorii locali, aflati pe o raza de 30 km de fiecare dintre magazinele Penny Market. In plus, „mai mult de jumatate din unitatile noastre au macelarii care comercializeaza carne de la producatori locali, la fel se intampla si in cazul legumelor si fructelor, unde mergem tot pe produse cat mai proaspete, dar pe care uneori le gasim in alte regiuni ale tarii“.

Ar trebui incurajati producatorii locali
Din pacate, insa, multe produse de calitate din Romania pleaca la export direct, fara a putea fi gasite si in magazinele de la noi. „Spre exemplu, avem o productie buna de ciuperci, de hribi, si le putem gasi aici in sezon cu cinci euro/kg, fata de Franta, unde costa 35 de euro/kg. Din pacate insa, in pietele locale si in supermarketurile de la noi nu gasesti aceste produse. Noi importam multe produse, cum ar fi afinele, care sunt din Chile“, a explicat Cristian Preotu, proprietar al Comtesse du Barry Romania. Acesta a mai spus ca avem nevoie de un sistem ca cel din Franta, unde se incurajeaza specificitatea unor produse, iar retelele premium, dar si marile magazine ar trebui sa incurajeze calitatea romaneasca. „Furnizorii locali trebuie platiti mai bine. Ei trebuie incurajati sa investeasca, sa hraneasca animalele cum trebuie, sa faca ce trebuie pentru produse de calitate. Vom incepe sa exportam produse romanesti in Franta.“ Comtesse du Barry Romania, care s-a extins in Serbia, Bulgaria si Franta, se poate lauda cu 6.000 de clienti fideli in cei 15 ani de activitate.
 
Dupa mancare, preferam hainele
Cum romanilor le place mancarea, comertul alimentar a cunoscut cea mai puternica crestere, iar pe locul al doilea este piata locala de moda. Astfel, putini mai sunt retailerii din vest care nu au ajuns si in Romania. Desi romanii au salariile aproape la jumatate fata de polonezi sau cehi, acestia sunt mai dispusi sa cheltuie sume importante pe haine si incaltaminte. Insa sumele cheltuite pe cosmetice sau produse electroIT sunt mai mici decat in alte state comunitare, cu toate ca si aici consumul a crescut. „Noi operam in toata Europa Centrala si de Est si putem spune ca Romania chiar are un apetit de consum mai ridicat. Daca te duci in Cehia, Polonia, Slovenia si alte tari est-europene, nu este ca aici. Ce nu pot intelege este de ce romanii cheltuie mai multi bani pe textile desi au salarii mai mici decat alte tari din regiune. Este un paradis pentru retail“, a spus Philippe Besadoux, CEO al grupului Montecristo (ce cuprinde brandurile Kenvelo, Lee Cooper, Tom Tailor, Timeout si Only). Acesta a mai spus ca, desi nivelul salarial este mai ridicat in Bucuresti, romanii din orasele mai mici cumpara mai multe produse scumpe decat cei din capitala.
Romania este un pol de interes si pentru Kik Romania, care a intrat pe piata locala in septembrie 2018 si a deschis pana in prezent 16 magazine, iar pana la finalul acestui an estimeaza sa ajunga la 35. „Cred ca piata din Romania este de peste 250 de unitati Kik. In urmatorii cinci ani va trebui sa devenim mai flexibili, sa ne ducem catre noile comunitati care apar, sa mergem dupa modelul din comertul alimentar care a pariat pe magazinele de proximitate“, a spus Raluca Hartmann, director general al Kik Romania.

Magazinele de bricolaj sunt des vizitate
Clientii romani au inceput sa cumpere si produse de valoare mai mare, cum ar fi apartamentele. In acest context, Frederic Lamy, executivul care conduce operatiunile locale ale retailerului de bricolaj Leroy Merlin, a explicat ca aici conditiile economice sunt foarte bune. „Cresterea PIB este incredibila, iar pe noi ne ajuta faptul ca in Romania aproape 95% dintre romani detin sau vor sa detina o casa. Clientii romani investesc in case permanent. In medie, clientul vine la magazinul nostru de 24 de ori pe an, adica de doua ori pe luna. Ceea ce inseamna foarte des. Avem clienti cunoscuti in Romania ca meseriasi, iar ei vin o data sau de doua ori pe zi la noi.“ Piata de bricolaj din Romania este de circa patru miliarde de euro pe an.
Si piata de electro-IT din Romania este mare, cu putini jucatori, dar foarte competitiva. Altex are mai mult de 120 de magazine in tara, cu o suprafata comerciala totala de peste 150.000 m2, adica o medie de 1.200 m2 pe magazin. Anul acesta compania isi va mai deschide inca cinci sau sase centre. Luna trecuta era in plan deschiderea unui magazin la Braila, de 2.600 m2. „Nu credem ca vreun jucator din afara tarii are dorinta sau puterea de a intra pe aceasta piata competitiva. Lupta pentru client este din ce in ce mai mare. Ar fi dificil sa ajungem anul acesta la vanzari de un miliard de euro, dar nu imposibil“, a explicat Edvin Abdulachim, directorul comercial Altex.
 
Magazinele fizice nu vor disparea
Desi comertul online este in continua crestere, acesta nu va duce la disparitia celui clasic. Dimpotriva, viitorul comertului va fi imbinarea dintre magazinele online si cele offline. „Conceptul omnichannel este un drum pe care toti vom merge mai devreme sau mai tarziu. Dar, daca este sa judecam la rece, achizitia pe care o faci in mediul online este o cumparatura care nu-ti ofera o experienta completa. Rolul nostru ca retailer este ca noi sa ne schimbam si sa oferim o experienta cat mai placuta si mai complexa, astfel incat lumea sa continue sa vina in magazine“, crede Catalin Pozdarie, CEO al retailerului de echipamente sportive Hervis Romania.
Anul trecut in Romania ponderea online-ului in vanzarile magazinelor fizice era undeva la 7%, in timp ce media europeana era de circa 30%, a explicat Oana Diaconescu, head of leasing Iulius Group. Aceasta a mai spus ca „viitorul apropiat – urmatorii cinci ani – sta in conceptele de tip mixed-use. Grupul Iulius este initiatorul conceptului de mixed-use, primul astfel de proiect deja inaugurat fiind Palas Iasi. Si urmeaza sa inaugureze Openville Timisoara. Conceptul consta din urmatoarele: se aduna in acelasi loc partea de office, entertainment, shopping, spatii de petrecut timpul liber. Capitalizam necesitatea omului modern si activ de a gasi un echilibru intre locul de munca, dorinta de shopping care exista si e foarte importanta in cazul Romaniei si partea de socializare, de petrecere a timpului liber impreuna cu familia, prietenii. Si, nu in ultimul rand, ajuta la crearea unor puternice comunitati de afaceri prin aceste cladiri de birouri. Toate converg in acest concept.“

Articole similare

Ad
Ad