Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Romanii vor fi obligati sa-si ancoreze bine marfa

25% din accidentele in care sunt implicate vehiculele grele sunt cauzate de ancorarea incorecta a bunurilor. De aceea, Comisia Europeana a formulat o serie de recomandari cu privire la modul in care ar trebui sa fie ancorata marfa in camion, preluate, in mare parte, de cele mai multe state comunitare. La propunerea UNTRR, care a tradus recomandarile CE si le-a dat reprezentantilor ministerului pentru a se documenta in vederea realizarii normelor de aplicare a viitoarei ordonante, reglemantarile legate de ancorarea marfurilor ar putea fi introduse si la noi, in noua Lege a transporturilor.
 

Textul de modificare a Ordonantei de Urgenta 109/2005 cuprinde o referire la modalitatile de fixare a incarcaturii in camion, ce urmeaza a fi detaliate prin Normele de aplicare.
UNTRR a tradus recomandarile europene privind cele mai bune practici in domeniul securizarii incarcaturii pentru transportul rutier ale Comisiei Europene (CE), pentru a sta la baza realizarii normelor romanesti in domeniu.
Sunt state membre care au propriile reguli in acest sens, insa ele difera, deci este dificil de aflat cerintele minime de siguranta pentru o operatiune de transport transfrontaliera. De aceea, dar si pentru ca pana la 25% din accidentele in care sunt implicate camioane pot fi atribuite fixarii incorecte a incarcaturii, CE a realizat aceste recomandari, pregatite de un grup creat de Directoratul General pentru Energie si Transport si alcatuit din experti desemnati din statele membre.

Cine este e vina?
De retinut este faptul ca, din punct de vedere legal, pentru operatiunile de incarcare/descarcare responsabili sunt soferul si persoanele care le-au efectuat. Insa, potrivit prezentelor recomandari, toate partile implicate trebuie sa-si cunoasca responsabilitatile. Deoarece nu putine sunt situatiile in care soferului nu i se permite sa asiste la incarcare, acesta nu se poate asigura ca marfa a fost securizata. Daca, in unele state membre, obligatiile legale ale participantilor implicati in lantul de transport sunt reglementate prin regulamente nationale, la noi abia se fac pasi timizi in acest sens.
Textul CE furnizeaza sfaturi practice si instructiuni pentru toate persoanele implicate in incarcarea/ descarcarea si securizarea incarcaturii pe vehicule, inclusiv transportatori si expeditori.

Siguranta pentru orice conditii de drum
Recomandarile incep cu o serie de reguli de baza care ar trebui respectate la un transport. Una dintre acestea este securizarea incarcaturii astfel incat sa nu poata fi impinsa sau sa nu se poata rasuci ori deplasa din cauza vibratiilor, sa nu cada din vehicul si sa nu se rastoarne camionul. Securizarea incarcaturii ar trebui facuta la intervale regulate pe durata calatoriei. Prima verificare ar trebui facuta dupa cativa kilometri de condus, unde se poate opri in siguranta, dar si dupa o frana brusca sau orice situatie anormala.
In plus, soferul va trebui sa determine cele mai bune metode de securizare, adaptate la caracteristicile incarcaturii, si daca echipamentul de securizare a incarcaturii este proportional cu fortele la care va fi supus pe durata calatoriei. Astfel ca situatii de genul franarii de urgenta, viraje stranse pentru evitarea unui obstacol, soselele proaste si conditiile atmosferice trebuie luate in considerare ca fiind unele normale in timpul transportului. Echipamentul de securizare trebuie sa fie capabil sa reziste in aceste conditii. Oricum, pentru cat mai multa siguranta, este recomandat ca soferul sa conduca cu grija, adaptand viteza la conditiile de trafic, pentru a evita schimbarile bruste de directie si franarea brusca.

Verificare dupa fiecare oprire
Dupa fiecare incarcare/descarcare sau redistribuire a marfii, soferul trebuie sa verifice posibilitatea de supraincarcare si/sau greutate prost distribuita inainte de a porni. El va trebui sa se asigure ca marfa este distribuita in asa fel incat centrul de greutate al incarcaturii totale sa fie cat mai aproape de axa longitudinala si sa fie mentinut cat mai jos cu putinta. Pentru asta, marfurile mai grele sunt puse dedesubt, iar cele mai usoare, deasupra. Si de cate ori este posibil vor trebui utilizate echipamente de securizare a incarcaturii, cum sunt covoarele antiderapante, pasarelele, chingile sau grinzile marginale. Evident, aranjamentele de securizare nu trebuie sa distruga bunurile transportate.

Prelatele, tratate cu atentie
Potrivit prezentelor recomandari, bunurile transportate in vehicule acoperite cu prelata trebuie sa fie securizate, ca si cand ar fi transportate pe un vehicul cu platforma plata, neacoperita. Iar daca o incarcatura nu poate fi transportata pe un vehicul descoperit, aceasta nu va trebui incarcata nici intr-un camion cu prelata.
Prelatele vehiculelor nu trebuie considerate parti ale unui sistem de fixare a incarcaturii, cu exceptia cazurilor in care au fost proiectate conform standardului EN12642-XL.
Cand prelatele nu au fost proiectate ca sisteme de fixare, pe vehicul trebuie marcata clar capacitatea de incarcare.
La fel, cand prelatele verticale interioare nu sunt proiectate clar pentru un anumit tip de incarcatura, nu trebuie considerate ca parte a sistemului de fixare. Inelele de ancorare din camion trebuie plasate in perechi, de-a lungul marginilor, la distante de 0,7-1,2 m longitudinal si la maximum 0,25 m de marginea exterioara.

Spatiile libere din containere trebuie umplute
La containere, insa, blocarea sau consolidarea presupune ca incarcatura sa fie sprijinita de structuri sau accesorii fixe, cum sunt peretii frontali sau laterali, panourile laterale ori stalpii de sustinere. Incarcatura poate fi stivuita direct sau indirect prin umplerea spatiilor dintre dispozitivele de fixare, pentru a impiedica orice miscare orizontala a incarcaturii.
De retinut este faptul ca spatiile libere trebuie reduse cat mai mult, in special cel de langa peretele frontal.
O fixare cat mai eficienta se poate realiza si cu ajutorul materialelor de umplere, mai ales atunci cand incarcatura nu umple spatiile dintre peretii laterali si cel din spate si nu este fixata prin alte mijloace. In aceste cazuri, locurile libere trebuie umplute cu un material ce creeaza forte de comprimare care sa asigure blocarea corespunzatoare a incarcaturii, si care trebuie sa fie proportionale cu greutatea totala a acesteia. 

Atentie sporita la incarcaturile lungi!
Sectiunile lungi ale incarcaturii vor fi asezate pe lungimea vehiculului. Ele pot trece cu usurinta prin panoul frontal sau prin cabina soferului daca nu sunt bine fixate, si de aceea trebuie incarcate si securizate astfel incat nicio bucata sa nu se poata misca independent. In plus, daca o parte din incarcatura atarna mult in afara camionului in spate, atunci pot sa apara probleme cu distributia incarcaturii, deoarece stabilitatea vehiculului se poate pierde la viraje sau franare din cauza greutatii reduse pe osia din fata.
Incarcatura trebuie fixata intotdeauna cu lanturi sau chingi din fibre sintetice, care sunt legate de vehicul prin inelele de amarare. Legarea peste partea de sus asigura o fixare corespunzatoare pentru partile laterale, dar, daca nu se asigura si alte metode, fixarea pe directie va fi garantata doar de forta de frecare. Iar o forta de frecare corespunzatoare poate fi obtinuta cu un numar suficient de chingi, pentru o forta de apasare suficienta.
Multe solutii de ancorare dezvoltate de tari atente la siguranta gasiti si in articolul nostru despre inovatiile prezentate in competitia Trailer Innovation, publicat in paginile imediat urmatoare.

Articole similare