Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rusia si Turcia, cele mai atractive destinatii

Daca in urma cu cativa ani cei mai multi transportatori erau atrasi de pietele vest-europene, in ultima vreme, si foarte accentuat in 2011, companiile romanesti au inceput sa redescopere beneficiile pietei Federatiei Ruse, Ucrainei si Turciei. In acelasi timp, contingentul de autorizatii CEMT pentru 2012 este mai mare decat anul trecut, iar Ministerul Transporturilor doreste sa asigure o distributie mai echitabila a acestora, in sensul in care alocarea sa se faca la parcul total, si nu la numarul de CEMT-uri solicitate.
 

La ultima comisie CEMT s-au „batut in cuie“ contingentele stabilite preliminar la Comisia mixta din iulie. Astfel, contingentul CEMT pentru Romania a fost majorat la 174, dupa ce pentru 2011 contingentul de autorizatii de baza fusese de 141. Romania a fost notificata in acest sens ca exceptie si a fost solicitat votul celorlalte state CEMT, pentru ca, in ciuda a trei ani in care nu a utilizat contingentele de baza, ceea ce a determinat reducerea la 141 a numarului autorizatiilor CEMT, a fost propusa pentru cresterea contingentului la 174. Toate statele au fost de acord, dar acesta a fost un punct distinct pe ordinea de zi, pentru ca, in mod normal, in urma redistribuirii, noi nu ar fi trebuit sa primim CEMT-uri suplimentare.
Astfel, daca in 2011 Romania a avut la dispozitie 976 de autorizatii anuale CEMT, in 2012 are 1.128. Singurul regret exprimat de reprezentantii Directiei Generale Reglementari in Transporturi (DGTR) din cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii este acela ca nu au solicitat si autorizatii lunare pentru categorii speciale de transportatori. De exemplu, pentru cei care transporta animale vii sau care fac transporturi sezoniere. Cererile pentru autorizatii de transport de animale vii au venit dupa solicitarea contingentului, astfel ca pentru 2012 nu se mai poate face nimic. Din punct de vedere formal, in 2011 au fost repartizate toate autorizatiile. Situatia a fost transmisa si comisiei CEMT, iar acesta a fost unul dintre motivele pentru care s-a si decis majorarea contingentului: pentru ca in 2010 si 2011 au fost repartizate toate autorizatiile.
Cel mai probabil nu au fost folosite in intregime, ci doar aproximativ 95%, astfel ca se gandeste un sistem mult mai punitiv pentru cei care iau CEMT-uri si nu le folosesc, dar le solicita pentru orice eventualitate.
 
Se incurajeaza camioanele Euro 5
Formulele de calcul pentru Euro 3, Euro 4 si Euro 5 se regasesc in metodologia CEMT. Pentru 2012, tendinta a fost sa se diminueze avantajele pe care le acorda CEMT-ul camioanelor Euro 3. Astfel, coeficientii de multiplicare pentru camioanele Euro 3 au scazut de la x6 in 2011 la x5 in 2012. Coeficientii pentru Euro 4 si 5 au ramas la aceleasi valori: x8, respectiv x10.
„Filosofia a fost sa asiguram un numar cat mai mare de CEMT-uri pentru Euro 5, la vehiculele Euro 3 sa ramana acelasi numar de CEMT-uri ca in 2011, iar la Euro 4 numarul de CEMT-uri solicitat in 2011 sa fie acelasi cu cel acordat in 2012. Diferenta a fost extrapolata pentru masinile Euro 5, astfel incat numarul de CEMT-uri sa creasca de la 200, in 2011, la 400, in 2012. Transportatorii sunt incurajati sa isi cumpere Euro 5“, au declarat reprezentantii DGTR.
Daca anul trecut au solicitat CEMT 227 de firme, anul acesta au fost 363. In 2012 s-au solicitat de 2,5 ori mai mult contingent pentru Euro 3, de 1,5 ori mai mult pentru Euro 4 si dublu pentru Euro 5.
„Experienta de anul trecut ne-a spus ca la repartitie nu trebuie bagati toti transportatorii in mod egal. Pentru ca au fost carausi cu 200 de vehicule care au cerut 10 CEMT-uri, iar altii cu 20 de masini au cerut tot 10. Astfel, anul acesta s-a stabilit ca, pentru cei care au parc mai mare decat numarul de CEMT-uri ce revine vehiculelor respective, alocarea numarului de CEMT-uri sa se faca la parcul total, si nu la numarul de CEMT-uri solicitate“, au asigurat reprezentantii DGTR.
 
Declaratie pentru relatiile restrictionate
Alocarea  CEMT-urilor restrictionate o sa se faca destul de dificil, pentru ca toata lumea vrea liber pe toate relatiile. Ca si anul trecut, MTI le-a cerut operatorilor o declaratie pe propria raspundere cu privire la principalele relatii pentru care au contracte. Anul acesta a fost solicitata de la ASSI o evidenta, de exemplu, cu cei care au cerut autorizatii de terta tara pe Rusia, astfel incat sa fie facuta o evaluare cat mai clara a celor care intr-adevar merita sa fie sprijiniti pe aceasta relatie. „Probabil o sa existe o decizie a comisiei CEMT prin care sa acordam mai multe libere de Rusia celor care au utilizat autorizatiile.
Chiar acum se lucreaza la documente prin care sa se primeasca minimum 1.400 de autorizatii de terta tara pentru 2012, fata de numai 800, cate au fost in 2011. Suntem siguri de contingentul de 1.400. Rusia este interesata mai mult in partea de direct si tranzit si la ora actuala primeste numai 500 de autorizatii.
Practic, pe rusi nu ii intereseaza terta tara, ci mai ales componenta de tranzit catre Grecia si Turcia, care pe noi nu ne deranjeaza, pentru ca nu impieteaza asupra pietei de transport romanesti si, in plus, platesc rovinieta si fac    cheltuieli pe teritoriul tarii noastre“, au explicat reprezentantii DGTR.
In ultimii doi ani, si foarte accentuat in 2011, companiile romanesti au inceput sa redescopere beneficiile pietei Federatiei Ruse, Ucrainei si Turciei.
In plus, in ultima perioada, desi mergea bine, Grecia a inceput sa scada ca importanta.
Tocmai de aceea a aparut criza de autorizatii de Turcia, pentru ca toti au inceput sa faca terta tara pe relatia respectiva.
Noi am ajuns la 4.500 de autorizatii inca de anul trecut, dupa ce in 2010 am avut 3.000 si nu au fost utilizate in totalitate. Pentru 2012 inca nu a fost negociat numarul de autorizatii, discutiile vor incepe tot de la 3.000, numai ca se spera obtinerea a tot atat de multe autorizatii, sau chiar mai multe.
Avantajul Romaniei este ca avem cu 150 de autorizatii CEMT mai multe, ceea ce reduce presiunea pe Turcia, pentru ca din ele se estimeaza ca aproximativ 100 sa fie folosite pe aceasta relatie. Practic, la o cadenta de 12 curse/luna sau 24, inseamna deja circa 2.000 de autorizatii de Turcia.
Ungaria a intrat din 2012 ca restrictie pentru ca s-a depasit numarul de 155 de autorizatii CEMT de baza pe care ei accepta sa fie utilizate pe teritoriul lor. Deocamdata nu sunt insa probleme pe Ungaria, ne informeaza legiuitorii, iar in conformitate cu cererile, toate CEMT-urile care se vor da vor fi libere pe Ungaria.
Austria se mentine la 96, Grecia, la 90, Italia, la 155, iar Rusia, la 67.
Alocarea s-a facut, conform calendarului, pe 20 decembrie, iar operatorii au intrat in posesia CEMT-urilor in 28 decembrie 2011.        

Articole similare

Ad