Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement

S-a simplificat procedura de solicitare a rambursarii TVA

Rambursarea TVA continua sa fie o problema apasatoare pentru transportatori, care sunt nevoiti sa astepte foarte mult timp pentru a-si primi banii. In general, statele din Europa de Est pun cele mai multe piedici transportatorilor la acest capitol, din categoria lor facand parte si Romania, cu cereri nesolutionate de rambursare a taxei pe valoare adaugata care dateaza inca din 2007. Ca de fiecare data, practicile bune se gasesc tot in vest, unde rambursarea este totusi mai prompta.
 

Ca majoritatea aspectelor care tin de TVA, si rambursarea a suferit modificari semnificative incepand cu 1 ianuarie 2010. „Problema care exista inainte de inceputul acestui an era ca fiecare companie care avea nevoie de rambursari pe Directiva a 8-a 79/1072/CEE trebuia sa completeze un formular in tara careia ii solicita aceasta rambursare, in limba respectiva, sa ataseze facturi, declaratii de import s.a. si sa spere ca va obtine acei bani de la statul caruia i se adresa.
Unele tari functionau destul de civilizat in acest domeniu si dadeau banii, dar multe nu faceau acest lucru“, a declarat Teodor Artenie, manager taxe indirecte la PricewaterhouseCoopers, in cadrul conferintei Tranzit de la Sibiu. Din acest an, procedura a fost simplificata, astfel ca cererea de rambursare nu mai trebuie depusa in statul membru, ci de pe un portal al Ministerului de Finante, in limba romana.
O companie care are de recuperat TVA din combustibil, de exemplu, nu mai trebuie sa mearga pana in tara respectiva, sa trimita formularul prin posta sau pe internet, in functie de metodele puse la dispozitie de statul in cauza. In cazul combustibilului, totusi, trebuie sa se tina cont de faptul ca nu toate statele membre UE ramburseaza TVA. „Bunurile si serviciile pentru care statele membre UE ramburseaza TVA mai difera de la tara la tara. Unii au niste restrictii specifice, altii nu. Romania, de exemplu, nu are foarte multe restrictii, doar ca nu prea face rambursari. In alte state membre exista restrictii pentru cazare, restaurant, transport cu taxiul s.a.“, a mai spus consultantul. Noul sistem implementat de la 1 ianuarie in toata Uniunea Europeana se aplica si pentru rambursari din 2009. In Romania, ca si in alte state, noua procedura nu elimina posibilitatea intermedierii rambursarii de TVA prin firme specializate. „Ramane de vazut in ce masura aceasta noua procedura va inlesni rambursarea intre statele membre. Pentru cei care au sume de rambursat din state terte, din afara UE, lucrurile au ramas la fel ca inainte de inceputul anului si, din pacate, TVA in aceste cazuri va ramane un cost“, a declarat Teodor Artenie, care a recomandat ca, in cazul exporturilor catre state terte, din afara UE, transportatorul sa detina si o declaratie vamala de export, pe langa documentul de transport, care poate fi CMR sau alt act, factura si comanda sau contractul. Desi declaratia vamala de export nu este ceruta in mod special, si este, oricum, destul de greu de obtinut de catre transportator, in practica aceasta este uneori solicitata de catre inspectorii fiscali care vin in control.

Se poate recupera TVA in cazul clientilor falimentari
Potrivit consultantului PricewaterhouseCoopers, companiile care au clienti in faliment isi pot recupera TVA de la stat daca vor face o nota de credit pentru facturile pe care nu le mai pot incasa de la beneficiari.
Si pentru impozitul pe profit exista o prevedere similara, care stipuleaza ca pierderea respectiva este deductibila in cazul in care hotararea de faliment a clientului este definitiva si irevocabila.
Din pacate, cei mai multi transportatori se confrunta cu probleme in acest sens in cazul clientilor care se afla in insolventa, iar in aceasta privinta, incepand cu 1 ianuarie 2010, nu se mai poate face nimic. Dar pana la aceasta data nu se mai achita TVA la facturi pentru clientii sau furnizorii care erau in insolventa. Masura a fost insa eliminata de la inceputul anului. O alta problema o reprezinta termenele de plata foarte mari, uneori chiar si de 90 de zile, care pun in dificultate companiile din cauza perioadei foarte mari intre data la care sunt nevoite sa plateasca TVA si incasarea efectiva a banilor de la clienti. „Exista acum un proiect in acest sens, care promoveaza ca regula faptul ca TVA se datoreaza in momentul in care se incaseaza factura. Din cate stiu, proiectul este acum la Senat. Nu exista o solutie foarte clara pentru diferenta de timp intre facturarea TVA si efectuarea platilor de catre clienti, pentru ca nu exista o baza legala pentru acest lucru“, a mai spus Teodor Artenie.

Serviciile logistice au statut special
In cazul serviciilor logistice, este dificil de diferentiat intre cele aferente unui transport intracomunitar si cele care tin de un transport catre/dinspre state din afara UE. Pentru serviciile logistice prestate in legatura cu transportul de bunuri care vin din/pleaca spre state terte, se poate aplica o scadere de TVA. Un alt aspect specific serviciilor logistice il reprezinta regula utilizarii efective. In general, prestarile de servicii intre companii sunt supuse TVA in locul beneficiarului, dar serviciile logistice au un regim oarecum special. „Ministerul de Finante s-a gandit ca in anumite cazuri sa impuna taxarea serviciilor in Romania, pentru ca puteau exista situatii in care o companie sa factureze servicii logistice catre un beneficiar din afara Uniunii si, dupa regula generala, acele servicii nu ar fi supuse TVA in Romania, ci in statul unde era stabilit beneficiarul, deci erau neimpozabile in Romania. Pentru aceste servicii s-a impus o regula speciala, aceea a utilizarii efective, astfel incat, chiar daca serviciile sunt prestate in beneficiul unei companii din afara UE, dar pe teritoriul Romaniei, ele vor fi taxate cu 19% TVA in Romania“, a explicat consultantul. Regula utilizarii efective este o exceptie de la regula de baza si se aplica doar pentru companiile stabilite in afara UE. Serviciile de intermediere, destul de des intalnite in domeniul transporturilor, sunt supuse, de asemenea, unui tratament distinct. In general, pana anul acesta, serviciile de intermediere in transport erau taxabile acolo unde avea loc transportul. Ca regula, un serviciu de intermediere este supus TVA acolo unde este supusa TVA si operatiunea de baza. Astfel, in cazul unui transport intracomunitar supus TVA in statul membru in care incepea efectiv, serviciul de intermediere era, de asemenea, taxabil in tara respectiva. In acest caz, printr-un cod de TVA din alt stat membru, se putea schimba locul impozitarii cu TVA, care nu se mai aplica in locul in care incepea transportul. Acum insa, acestea se incadreaza in aceeasi regula a prestarilor de servicii intre doua companii, care sunt intotdeauna supuse TVA acolo unde e stabilit beneficiarul.  

Articole similare