… constată publicația Les Routiers, citând un studiu recent al Comitetului Național Rutier din Franța (CNR) despre transportul rutier de marfă cu flotă poloneză și costurile acestuia din 2022. Tot aici se vede că parcul auto național din Polonia, lider pe piața europeană, are în ultimul timp probleme structurale, începând cu faptul că războiul din Ucraina a înrăutățit deficitul de conducători auto care oricum era mare de câțiva ani. În plus, costul cu șoferii a crescut cu aproape 24% între 2019 și 2022, ceea ce pune sub semnul întrebării competitivitatea firmelor poloneze de transport, și încă sunt solicitări salariale, de revizuire a sistemului indemnizațiilor de călătorie sau legate de bonusuri și zile libere suplimentare plătite pentru a păstra șoferii.
Astfel, creșterile succesive ale salariului minim acordate în 2023 și 2024 și prevăzute pentru 2025 ar trebui să aducă nivelul salariilor poloneze aproape de standardele sud-europene.
Studiul CNR mai arată că în Polonia costul/km a crescut cu 29% în trei ani, depășind 1 euro/km, iar potrivit previziunilor federației poloneze ZMPD este de așteptat să ajungă la 1,20 de euro/km până la sfârșitul lui 2024.
Astfel că transportatorii polonezi, slăbiți din cauza acestor probleme, caută să economisească bani investind în echipamente second-hand și exploatând noi surse de forță de muncă din Asia, care sunt departe, dar mai numeroase.