După cum au raportat Oficiul Federal pentru Transportul de Mărfuri (BAG) și Oficiul Federal de Statistică (Destatis), kilometrajul camioanelor cu cel puțin patru axe pe autostrăzile federale supuse taxei de drum a scăzut cu 0,8% în aprilie 2022 față de martie 2022. Comparativ cu aceeași lună a anului precedent, aprilie 2021, indicele kilometrajului de taxare pentru vehiculele grele de marfă, ajustat în funcție de calendar, a fost cu 1,5% mai mic. Kilometrajul camioanelor pe autostrăzi oferă indici timpurii despre dezvoltarea economică actuală. Astfel, în ciuda faptului că în aprilie au fost sărbătorile pascale, scăderea rulajului poate indica o scădere economică, ca urmare a scăderii consumului în contextul inflației și scumpirii utilităților.
Cel mai puternic declin în Germania de Est
Indicele de kilometraj al taxei de drum pentru vehiculele grele de marfă nu este potrivit doar ca indicator timpuriu al dezvoltării economice la nivel național, ci și în unele state federale. Există o corelație clară între numărul de kilometri parcurși de vehiculele grele de mare tonaj la nivel regional și cifra de afaceri regională în sectorul de producție, în special în zonele industrializate. Cu toate acestea, în orașele-stat și în statele federale mai puțin industrializate, corelația este mai slabă. Cea mai mare scădere de la o lună la alta a numărului de kilometri parcurși cu taxă pentru vehiculele grele de marfă, de 3,1% după ajustarea calendaristică și sezonieră, a avut loc în Turingia (zona Germaniei de Est, cel mai mare oraș din regiune – Berlin), în aprilie 2022.
Călătorii transfrontaliere către și dinspre Polonia cu cea mai mare creștere față de martie 2022
Începând cu luna de raportare aprilie 2022, pentru prima dată sunt disponibili și indicii de performanță a taxelor de drum pentru vehiculele grele de marfă pentru călătoriile transfrontaliere. Acestea măsoară numărul de intrări și ieșiri de la frontiera germană. Cea mai mare creștere, de 1,1%, ajustată în funcție de efectele calendaristice și sezoniere, comparativ cu luna precedentă, a fost înregistrată la frontiera poloneză. În schimb, traficul transfrontalier către și dinspre Republica Cehă a înregistrat cea mai mare scădere (-1,2 %). Traficul transfrontalier de vehicule grele de mare tonaj către și dinspre Elveția (-0,9 %) și către și dinspre Franța (-0,8 %) a înregistrat, de asemenea, o scădere comparativă puternică.
Traficul mai intens la granița poloneză este un indicator al faptului că transportatorii polonezi au început să îndeplinească condiția de întoarcere a camionului în țara de origine la 8 săptămâni, aprilie fiind prima luna când camioanele care lucrează pe Comunitate ar fi trebuit să se întoarcă în țările de origine, după intrarea în vigoare a acestei obligații la 22 februarie 2022.