Indexul volumelor globale de transport maritim
În 2024, volumele globale de transport maritim au avut o tendință ascendentă constantă, iar în trimestrul al treilea au fost mai mari cu 8,3% decât în perioada similară din 2023 și cu 4,1% fațăă de al doilea trimestru din 2024, adică de 120,6 puncte, conform indexului Ti (Transport Intelligence).
America de Nord a avut cea mai mare creștere față de 2023, de 18,2%, și a fost urmată de porturile din Asia-Pacific, cu o creștere de 5,8%, și de Europa, cu 1,6%. Pe termen scurt însă, în timp ce America de Nord și Asia-Pacific au continuat să înregistreze o creștere a volumului de 9,8%, respectiv 3,0%, Europa a avut o scădere de 1,5%.
Creșterea globală a volumelor exercită presiune în sensul creșterii tarifelor de transport.
Una dintre temele importante care au modelat comerțul global în 2024 vizează rolul consumatorului american și creșterea exporturilor chineze. Cererea din America de Nord a continuat să fie puternică, dar au existat motive de incertitudine cu privire la factorul care determină această creștere, iar ceea ce constituie în fiecare an sezonul de vârf este în 2024 mai incert nu atât ca volum, cât ca moment, mai reiese din analiza TI. Concret, cererea consumatorilor din SUA a oscilat ușor în ultimul timp, la sfârșitul verii nivelul a fost mai mic, iar în septembrie și octombrie a crescut, tendință care cel mai probabil continuă și în ultimele trei lui din an. Situația dintr-o mare parte a restului lumii este însă diferită. Economiile europene au în general tendințe mai scăzute de creștere, deși Spania și Polonia sunt destul de robuste, iar Germania scade.
Rezultatul este că, deși volumele către America de Nord sunt încă moderat puternice, atât importurile, cât și exporturile din multe părți ale Europei sunt slabe, mai ales din cauza problemelor din industria germană. Exporturile chineze au fost puternice în Europa în ultimele trimestre, dar și în privința lor estimările pentru perioada următoare sunt incerte. Asia de Sud-Est continuă să fie aglomerată, dar performanța fluctuantă a economiilor din Thailanda, Vietnam ș.a. face ca și imaginea despre această regiune să fie mai puțin clară. Exporturile Chinei continuă, conform așteptărilor, să fie mari, dar importurile sunt mult mai modeste, iar sănătatea pieței interne rămâne incertă, ceea ce face ca și volumul de transport de containere să fie incert. În schimb, India continuă să genereze o creștere susținută de transport maritim.