Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scanarea franeaza transporturile

In situatia in care volumele de transport sunt in cadere libera, incepand cu mai 2010, ca urmare a aplicarii procedurii de scanare a tuturor camioanelor de marfa care intra pe teritoriul Romaniei din afara UE, s-a inregistrat si o crestere uriasa a timpilor de asteptare la punctele de trecere a frontierelor Romaniei cu Ucraina si Moldova. Cozile din vama Constanta se intind pe kilometri, lucru ce ii nemultumeste pe transportatori si pe importatori, precum si pe clientii finali. Guvernul urmareste astfel sa stavileasca eludarea taxelor vamale si a TVA, care se intampla de regula pe fluxurile de marfuri ieftine venite din Moldova sau China.
 

Nu stim cati bani a reusit vama sa stranga in urma acestor operatiuni, insa multe companii multinationale au amenintat ca isi redirectioneaza containerele din Asia prin porturile bulgaresti, pentru a reduce timpul de asteptare la scanare.

Scanarea tuturor vehiculelor si a containerelor se reflecta si in amplificarea costurilor prin incarcari si descarcari repetate, manipulari taxate in functie de greutatea marfurilor si utilizarea prelungita a rampei, facturata la ora. Scanarea containerelor este urmata si de controlul fizic al acestora, pana in cele mai mici amanunte.
Aplicarea hotararii nu se face insa uniform, dat fiind faptul ca nu toate punctele de trecere a frontierei sunt echipate cu scanere.

UNTRR solicita ANV reducerea timpilor de asteptare
Procedurile de scanare a tuturor vehiculelor de transport marfa care intra pe teritoriul Romaniei, fara aplicarea unui management al riscului, au dus la crearea unei situatii tensionate in randul transportatorilor si nu numai.
UNTRR a solicitat oficial Autoritatii Nationale a Vamilor (ANV) din Romania sa adopte, de urgenta, masurile necesare in vederea fluidizarii traficului si reducerii timpilor de asteptare la frontiere. De asemenea, s-a precizat ca este imperios necesar ca, in cadrul procedurilor vamale de scanare a autovehiculelor, soferii sa nu fie prezenti la bordul acestora, cunoscut fiind faptul ca expunerea repetata a organismului uman la raze X poate afecta grav sanatatea.
Decizia introducerii scanarii s-a luat „fara o alocare prealabila a resurselor necesare (scanere sau personal), ceea ce a adus timpi de asteptare de pana la trei zile la trecerea frontierelor Romaniei. Apoi, nu s-a facut o informare prealabila a operatorilor de transport cu privire la introducerea scanarii tuturor vehiculelor (chiar si a celor goale)”, s-a precizat in scrisoarea oficiala a UNTRR.
Pe langa faptul ca scanarea vehiculelor ar trebui sa reduca timpul necesar controalelor operatorilor vamali, nu sa duca la cresterea acestuia, „la trecerea frontierei cu Republica Moldova, autovehiculele sunt scanate de doua ori: la iesire, de catre autoritatile moldovene, si la intrare, de catre cele romanesti”, mai atentioneaza UNTRR.

Firmele maritime fac legea
Cameleon Tehno-Trans este una din companiile afectate in mod direct de noua procedura, in calitate de casa de expeditie si transportator care face importuri din Turcia, Germania, Elvetia, Suedia si mai ales din China. Printre marfurile solicitate din aceasta tara asiatica se numara in special mobilierul si vitrinele frigorifice. Pe langa faptul ca anul trecut volumul de transport a scazut cu 35-40%, iar costurile au crescut in special din cauza scumpirii carburantilor, exista si dificultatea provenita din faptul ca „unii transportatori nu sunt agreati de agentii de shipping si atunci, desi avem costuri bune cu acestia, nu-i putem folosi. Ni se impun anumiti parteneri, care pot sa depuna garantie pentru marfa pe care o transporta si sa-si asume raspunderea fata de firma-mama transportatoare ca predau containerul in buna stare”, a declarat Dan Dragan, director Cameleon Tehno-Trans. „Daca se intampla ceva cu marfa, unii pot sa acopere aceasta paguba cu o scrisoare de garantie, altii nu”.

Combaterea evaziunii si strangerea de fonduri
Masurile de combatere a evaziunii fiscale urmaresc strangerea la buget si a ultimului leu datorat prin taxe vamale si TVA. „Noua procedura a fost o gaselnita. Inainte, controlul in portul Constanta nu se facea asa de riguros ca acum, cand nu mai are importanta ce fel de marfa este sau de unde vine”, considera Dan Dragan.
In general, sistemul de urmarire a declaratiilor vamale este unul clar: se face intai controlul documentelor care pot merge mai departe „pe galben”, dupa care marfa trece fie „pe verde”, daca nu a avut niciun fel de probleme, fie „pe rosu” ceea ce presupune ulterior un control cu ajutorul scanerului. Apoi, daca apar suspiciuni, se va face si controlul fizic total.
„Acum toate marfurile au devenit suspicioase. Ca atare, toate containerele trec «pe rosu»”, sustine Dan Dragan, care a adaugat ca „astfel se pierde foarte mult timp la vamuire, iar cozile sunt interminabile. Este un calvar atat in vama Constanta din portul vechi, cat si in vama Constanta-Agigea. Cozile se intind si pe 5 km, ceea ce se traduce in foarte multe ore de asteptare.”
Inainte de adoptarea noului ordin, controlul se facea doar prin sondaj. Daca marfa era „cunoscuta”, se studia documentatia, si numai daca vamesilor li se parea ceva ciudat treceau la un altfel de control.
„Am avut si noi probleme cu mobila, la inceput. Au vrut sa vada cum arata scaunele, asa ca au fost trecute intai prin scaner, ca apoi sa se ajunga si la control fizic, desfacand pana si capacele de la mobila. Au facut-o cu finete, fara sa le deterioreze, insa toate acestea se fac pe cheltuiala importatorului, iar pierderile de timp, manipularea, incarcarea-descarcarea, pe cheltuiala noastra. Stationarea pe rampa pentru controlul cu scaner sau pentru controlul fizic total inseamna ore bune si bani”, a precizat directorul Cameleon Tehno-Trans.
„Parca se ingreuneaza sistemul in loc sa se simplifice. Si documentatia marfurilor este supusa unui control riguros, iar importatorii sunt luati «la bani marunti». Se stie insa ca alta cale de acces nu avem, decat poate via Hamburg si de acolo cu transport terestru, ceea ce ar insemna costuri foarte mari. Insa sper sa nu dureze prea mult aceasta procedura si vamesii sa redevina mai selectivi”, a mai spus Dragan.

Discurs oficial in loc de explicatii
In urma solicitarilor oficiale facute de UNTRR si Asociatia Agentilor de Transport Containerizat din Romania, precum si de revista noastra, ANV precizeaza ca a recurs la „principiile managementului de risc in vederea eficientizarii modalitatii de realizare a obiectivelor nationale si comunitare, precum si pentru corelarea resurselor cu prioritatile autoritatii vamale, pentru a putea raspunde cerintelor unei piete globale dinamice, asa cum o fac si celelalte administratii vamale din statele membre UE.” Prin utilizarea acestor tehnici si proceduri de management al riscurilor, autoritatea vamala din Romania considera ca asigura o facilitare a comertului, mentinand in acelasi timp controlul asupra circulatiei internationale a marfurilor si a persoanelor. Ordinul 5.300/04.05.2010, emis de ANV, prin care se instituie masuri speciale de trecere a frontierei, are, oficial, drept scop combaterea traficului cu produse accizabile prin birourile vamale. Ca atare, in toate birourile vamale de frontiera dotate cu dispozitive de scanare a mijloacelor de transport, pe sensul de intrare in Romania, se procedeaza la scanarea tuturor mijloacelor de transport marfuri.
„Prin implementarea acestui program de masuri, scopul principal este de a asigura si imbunatati respectarea legislatiei vamale si a celorlalte legi privind introducerea in tara a marfurilor. Totodata, in conformitate cu Planul de actiune pentru realizarea angajamentelor stabilite prin programul de guvernare 2009-2012 al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, un mod de atingere a obiectivelor propuse privind combaterea fraudelor vamale este si utilizarea mijloacelor de control nedistructiv (a scanerelor) la frontiera externa”, este mentiunea ANV. Evaluarea initiala facuta pentru a stabili existenta si nivelul riscului de a introduce ilegal marfuri pe teritoriul Romaniei va fi revizuita regulat. In plus, se va evalua eficienta acestor controale si se vor face actualizarile necesare.

Reducerea importurilor, o noua strategie guvernamentala?
Desi autoritatile sustin ca scopul acestor actiuni este eradicarea evaziunii fiscale, exista suspiciuni ca s-ar putea ca totul sa fie de fapt doar o strategie interna de a ingreuna importurile masive, in special din China, pentru a stimula consumul national si european.
In opinia directorului Cameleon Tehno-Trans, „importurile din China au invadat piata europeana, insa marfa este foarte ceruta pe piata romaneasca pentru ca firmele autohtone nu produc, in cazul nostru, mobila ieftina, mai ales din cea pentru gradina, pentru care exista multe solicitari, care sa fie si fiabila, dar si usor de manevrat.” O problema majora este aceea ca importatorii nu-si pot permite sa intarzie peste termenele stabilite in contracte, mai ales in situatia in care cheltuielile reiesite din aceste intarzieri sunt suportate tot de ei. „In cele din urma, situatia aceasta ma afecteaza si pe mine, atat pe partea de transport, cat si pe cea de distributie, pentru ca, fiind parteneri, ar trebui sa impartim si bune si rele”, a mai spus Dragan.

Un singur scaner, cu program prelungit
Conform informatiilor primite de la ANV, Portul Constanta Sud dispune de un singur scaner, aflat in proprietatea APMC, cu un program obisnuit de lucru 08:00-16:00. Insa „in urma emiterii Ordinului 5.300/ 04.05.2010 programul de scanare a fost prelungit pana la 24:00, in acest interval fluxul de control fiind de 15-20 de containere/ora, fara ca autoritatea vamala sa perceapa vreo taxa pentru efectuarea scanarii”, ni s-a precizat in adresa oficiala ANV. Institutia a tinut sa mai precizeze ca nu exista agenti economici „cu intaietate la scanare” si ca pana acum nu au fost inregistrate „reclamatii referitoare la retragerea operatiunilor de import din Constanta, traficul de containere fiind acelasi cu cel din luna precedenta”. Tot in raspunsul primit de la ANV s-a mentionat si faptul ca ordinul de mai sus „nu este emis pentru o perioada limitata de timp, ca atare nu se poate preciza momentul la care acest tip de activitate se va sista.”           

Articole similare