Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Schimb de pozitii in top, dar si de prioritati

Pe muchia dintre recesiune si speranta de revenire la normalitate a pietei, cei mai multi retaileri au mizat pe expansiune, deschizand supermarketuri pe banda rulanta. Iar daca pentru unii acest tip de dezvoltare a constituit un impuls care sa-i propulseze – asa cum a fost cazul Kaufland – inaintea celor care dominau de ani intregi piata, pentru altii expansiunea scapata de sub control a dus la insolventa, asa cum a fost cazul celor peste 700 de magazine Mic.Ro. Doar apetitul de expansiune al retailerilor din confectii a disparut, acestia concentrandu-se acum mai mult pe optimizare. In cazul retelelor de bricolaj, piata este dominata de jucatorii autohtoni: sibienii de la Ambient urca pe locul cinci in clasament prin devansarea austriecilor de la Baumax, galatenii de la Arabesque isi revendica pozitia secunda, iar bacauanii de la Dedeman domina in continuare piata cu vanzari uriase, cat Bricostore, Praktiker si Baumax la un loc.


Dupa ce volumul cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul, cu exceptia vanzarilor de autovehicule si motociclete, a scazut anul trecut, fata de 2010, atat ca serie bruta, cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, cu 2,5%, respectiv cu 3,3%, potrivit INS, cifra de afaceri pentru comertul cu amanuntul, serie bruta, a crescut in primul semestru al lui 2012, comparativ cu aceeasi perioada din 2011, cu 4,1%. De asemenea, cifra de afaceri a crescut si ca serie ajustata, cu 4,4% fata de primul semestru din 2011, fapt ce se datoreaza cresterii comertului cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate, dar si vanzarilor de produse alimentare, bauturi si tutun. Insa, per total, romanii au lasat in marile lanturi de retail peste 5,5 miliarde de euro in 2011, inregistrand astfel o usoara crestere fata de 2010.

Cererea de spatii comerciale arata semne de revenire
Potrivit unui raport realizat de compania de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle (JLL), in prima jumatate a anului dezvoltarea centrelor comerciale a fost slaba, fiind inaugurat doar unul singur in Iasi. Pentru cea de-a doua parte a anului, reprezentantii JLL anticipeaza o activitate mai intensa, cu finalizarea la nivel national a 5-7 centre comerciale, insa de mici dimensiuni, insumand circa 180.000 m2.
Stocul modern de spatii comerciale la nivel national era, la finele primului semestru, de circa 2,31 milioane de metri patrati, stocul Bucurestiului, estimat la 775.000 m2, nesuferind nicio modificare. In Capitala se asteapta deschiderea a doar doua hypermarket-uri impreuna cu galeriile comerciale atasate acestora, cu o suprafata inchiriabila de aproximativ 32.000 m2.
Insa cererea de spatii comerciale arata semne de revenire, datorate si cresterii volumului cifrei de afaceri din comertul cu amanuntul din ultimele luni. Cei mai activi sunt retailerii din domeniul alimentar, printre care Auchan si Cora (dintre hypermarket-uri), Mega Image si Carrefour Express (dintre supermarketuri) si Lidl….

Articole similare

Ad
Ad