AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se agravează deficitul de șoferi la nivel mondial

În 2021, IRU a estimat că, în țările din întreaga lume în care analizează deficitul de șoferi de camion, acesta a ajuns la 2,6 milioane. Este vorba despre Statele Unite, Mexic, Argentina, Europa (Spania, Italia, Franța, Marea Britanie, Germania, Polonia, România, Lituania, Belgia și Olanda), Rusia, Turcia, Iran și China. Doar în țările europene luate în considerare, asociația estimează un deficit de cel puțin 380.000 de șoferi de camion, adică 9,7% din posturile de conducere disponibile. Situația este și mai gravă în China, unde ar exista un deficit de aproximativ 1,8 milioane de șoferi, adică 10,5%.

Comparativ cu anul precedent, în 2021 fenomenul s-a înrăutățit, dar IRU prevede că în 2022 situația se va înrăutăți și mai mult, în ciuda faptului că în țările luate în calcul există 20 de milioane de șomeri. O demonstrație clară a faptului că această profesie nu atrage tinerii, din diverse motive. Penuria provoacă o creștere a salariilor, care în Marea Britanie (una dintre țările în care situația este cea mai gravă) a ajuns la o medie de 18% în 2021. Această tendință se menține și în 2022.

Distanța dintre tineri și șoferii de camioane reiese din analiza pe grupe de vârstă a celor care lucrează în prezent. La nivel mondial, doar 7% dintre șoferi au vârsta sub 25 de ani. Mexicul (19%) și China (17%) se detașează de această medie. Europa se situează la mijloc, cu 7%. Din nou, în țările luate în considerare pe continentul nostru, majoritatea șoferilor (59%) au între 25 și 55 de ani, iar 34% dintre aceștia sunt deja pe drumul spre pensie, având peste 55 de ani. În comparație, șomajul în rândul tinerilor este de 18%, vârsta medie fiind de 47 de ani.

Cercetarea analizează, de asemenea, prezența femeilor în această activitate. La nivel mondial, aceasta este de numai 3%, cu vârfuri de 8% în Statele Unite și 5% în China. Pe de altă parte, Europa se situează în media globală, cu 3,2%, în timp ce, fără a fi surprinzător, țara cu cel mai mic procent este Iranul (0,2%). Pentru a înțelege cât de scăzută este prezența femeilor în cabinele de camion, trebuie doar să ne gândim că în Europa, în sectorul transporturilor, aceasta este de 22% (luând în considerare toate pozițiile, inclusiv contabilitate, vânzări, resurse umane, dispecerat etc.), în timp ce în toate activitățile ajunge la 46%.

De asemenea, IRU a întrebat un grup de antreprenori din domeniul transporturilor ce măsuri ar trebui luate pentru a crește numărul de șoferi. În Europa, cea mai populară măsură (59%) se referă la îmbunătățirea condițiilor de muncă, urmată îndeaproape (cu 41%) de o mai bună formare profesională și de îmbunătățirea imaginii profesiei. 25% solicită reducerea vârstei minime pentru obținerea de permise de conducere pentru camion. Alte 2 sugestii vizează promovarea utilizării tuturor funcțiilor vehiculului (16%), în timp ce restul de 18% sunt enumerate la rubrica „altele”.

Articole similare

Ad
Ad