Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se cere control vamal corect si operativ

Transportatorii care trec prin vamile de pe granita de est a Romaniei reclama timpii foarte mari pe care ii petrec in frontiera pentru indeplinirea tuturor formalitatilor necesare, in special pe sensul de intrare in tara. Este adevarat ca, fiind granita UE, sunt anumite rigori. Pe langa procedurile destul de greoaie, carausii reclama insa lipsa de bunavointa cu care se confrunta de multe ori din partea agentilor vamali.

Timpul de stationare in vama, in special pe sensul de intrare in Romania, este o problema reala. Este adevarat ca in vama functioneaza mai multe institutii pe langa Autoritatea Vamala, si fiecare dintre acestea are documente de prelucrat pentru toate vehiculele care trec granita, dar nu asta este cauza tuturor neajunsurilor cu care se confrunta transportatorii.
 

Pe lista problemelor frecvente ale vamii se mai numara lipsa personalului specializat pentru incarcarea si descarcarea marfurilor, in vederea efectuarii controlului vamal, dar si prezentarea autovehiculelor in frontiera fara ca in prealabil persoanele desemnate sa verifice responsabil exigentele aplicabile pentru anumite marfuri (documente si avize necesare, sume de plata etc.), fapt ce genereaza stari tensionate si stationari indelungate ale vehiculelor, a explicat Dan Borsinschi, inspector principal vamal Directia Vamala Iasi.
De asemenea, este binecunoscuta tendinta unora dintre soferi de a sustrage bunuri de la controlul vamal, mai ales in cabina sau in spatiile functionale externe ale camionului, lucru ce conduce la sanctionarea contravenientului si la retinerea sau confiscarea vehiculului. Tocmai pentru a se evita fraudele, inclusiv in vederea eliminarii schimbului ilegal de documente dintre punctele de intrare in cele doua tari, s-a incheiat un protocol de colaborare cu organele vamale din Republica Moldova si pentru fiecare document de insotire a unei partide de marfa se intocmeste o fisa de insotire in care sunt trecute toate datele privind marfa respectiva si mijlocul de transport.
Nu in ultimul rand, la blocajele din vama contribuie si soferii care stationeaza voluntar cateva ore in perimetrul vamii – dupa ce au primit acordul de trecere – pana la miezul noptii, astfel incat rovinieta pe care o cumpara sa fie valabila pentru toata ziua urmatoare, a aratat Borsinschi, plus ca nu sunt la fel de facile toate instrumentele de plata, pentru toate taxele care trebuie achitate, astfel ca se pierde timp suplimentar. Separat, personalul vamal a fost restructurat in doua randuri, deci gradul de incarcare pentru fiecare angajat, si mai ales pentru cei care fac control fizic la camioane, este destul de mare.

Prea mult timp la fiecare vehicul controlat
In Vama Albita, timpii de prelucrare per camion sunt de regula de doua ore, insa pot ajunge si pana la 7-8 ore. Acestia se calculeaza din momentul in care declaratia vamala este depusa la vama, dupa care se face controlul documentar si fizic al camionului. Nu sunt luati in calcul timpii de asteptare sau …

Articole similare