Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Se poate face rezonabil diferenta dintre delegare si detasare?

Una dintre provocarile lansate in cadrul Conferintei Anuale a Transportatorilor Express de Marfuri din Romania a fost daca pot fi respectate toate reglementarile legislatiei muncii aplicabile transporturilor.
In cadrul acestui panel, Marius Rotar, director ITM Bihor, arata ca in prezent lucreaza peste noua milioane de romani, din care patru milioane in strainatate si cinci milioane in tara. „Paradoxul este ca cei patru milioane din strainatate lucreaza pentru firme straine si peste 2,5 milioane din ceilalti lucreaza tot pentru firme straine.
 

Cu atat mai mult suntem interesati de un dialog cu dumneavoastra, transportatorii, dat fiind faptul ca in acest domeniu aportul de capital romanesc este printre cele mai mari din economia Romaniei.“
Reprezentantul ITM Bihor a punctat insa faptul ca in relatia cu soferii si cu institutiile statului transportatorii trebuie sa respecte legislatia specifica din fiecare tara, la fel ca in alte tipuri de munci prestate in state diferite. „Noi nu avem competenta in Franta sau Germania, deci nu putem corecta inadvertentele dintre legislatia romaneasca si cele straine. Armonizarea legislativa trebuia sa se faca inainte de aderarea Romaniei la UE, ca sa nu apara nicio discriminare. Iar daca va asteptati sa fiti egali cu transportatorii din tarile cu traditie si putere economica mult mai mare veti fi dezamagiti.“
Augustin Hagiu (FORT) este de parere ca s-a creat o falsa impresie ca la nivelul institutiilor comunitare nu s-ar dori ca romanii sa fie platiti la nivelul din vest. „Toate forurile europene care au intrat in Romania au avut ca resursa umana oameni platiti cu peste 20 de euro/ora.“
Iar Teodor Agud (ARTRI) remarca faptul ca, in contextul in care transportatorii se arata tot mai ingrijorati de MiLoG si Macron, ei vor sa stie care este pozitia autoritatilor locale de la noi. Si raspunsul pe care acestea l-au dat pana acum cand au fost intrebate, cu siguranta dupa consultari la centru, la minister, este ca un transportator roman care trimite pe baza de contract un sofer roman sa lucreze pentru o firma din strainatate trebuie sa-i plateasca salariul minim din tara respectiva. „Dar acest raspuns denota aceeasi pozitie pe care o are statul francez sau german. Or, transportatorii ar vrea sa stie daca se poate face in mod rezonabil diferenta intre situatia cand o firma de transport trimite un sofer in delegatie in strainatate si situatia cand il detaseaza. Una din tarile nordice care a implementat prevederea referitoare la directiva detasarii spune ca daca o firma din Romania incheie contract cu o firma de acolo pentru a transporta marfa din acea tara plateste salariul minim de acolo, dar daca o firma din Romania incheie contract cu o alta firma din Romania pentru transport in acea tara nu plateste salariul minim din acea tara.“
Ioana Csengeri (Bon Trans) a adus in atentie cazul unei firme care a intrebat ITM Salaj daca, in cazul in care are contract in Italia, soferul este delegat sau detasat, si i s-a raspuns ca e detasat, „ceea ce inseamna ca situatia se schimba. Atunci mi-a cerut si mie parerea si eu cred ca trebuie sa fim atenti cand punem intrebari la ITM, pentru ca ei vor da raspunsul favorabil statului, nu neaparat raspunsul legal. Exista in lege o anumita neclaritate care s-a introdus dupa primul scandal al diurnelor, pana atunci nu exista vreo referire la detasare. Dar deocamdata nu se aplica, deoarece ea ar fi valabila nu doar pentru soferi, ci si pentru alte categorii care sunt in delegatii si care au drept la diurna. Si atunci soferii de ce sa nu aiba? Singura speta in care s-ar putea aplica acel articol este ca daca ai contract unic, exclusiv, cu o singura companie din vest, direct si nemijlocit, adica esti pupila lui, punct de lucru. Si atunci probabil relatiile soferilor sunt mai degraba de natura detasarii. Sunt tot felul de pareri pentru ca legislatia e neclara. Eu sunt de acord ca organele statului ar avea interes sa supraimpoziteze veniturile soferilor care lucreaza exclusiv pentru companii straine, dar e periculos sa facem asta pentru toti transportatorii, in cateva luni nu ar mai ramane niciunul pe piata. Codul fiscal de la noi spune clar ca daca legislatia e neclara se interpreteaza in favoarea contribuabilului. Eu am interpelat ministerul direct in legatura cu MiLoG si Macron si raspunsul a fost ambiguu, nu vor sa-si asume clar una dintre variante. Deci face fiecare transportator cum poate.“
Iar Ioana Mos, sef serviciu ITM Bihor, a punctat si ea faptul ca Inspectoratul verifica doar respectarea legilor romanesti, nu si pe a celor din Franta sau Germania. Deci nu le va spune transportatorilor sa respecte salariul minim din alte tari. Dar inspectoratele similare de acolo le cer asta si fac si verificari, si exista un birou de legatura prin care institutii similare din alte tari solicita ITM sa verifice angajatori din Romania si sa le trimita rezultatele, iar ei dau sanctiunile.

Articole similare

Ad