Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Semiremorcile se pregătesc și ele pentru AI

În competiția International Trailer Award (ITA), fosta Trailer Innovation, din al cărei juriu face parte și revista Tranzit, s-au înscris în 2024, la cele șapte categorii, 47 de inovații. Am ajuns acum, prin prezentarea sistemelor care au concurat la Smart Trailer, la final cu trecerea în revistă a acestora, și veți putea vedea în cele ce urmează că semiremorcile integrează tot mai multe aplicații pentru conectivitate și monitorizare și chiar AI.

La categoria Smart Trailer au concurat cinci producători, fiecare cu o propunere, iar pe primele trei locuri s-au clasat Krone, cu 104 puncte, Kraker, cu 90, și BPW, cu 86.

Krone a prezentat sistemul de operare Smart Assistant, despre care crede că revoluționează managementul semiremorcilor și că este ușor de folosit. El le permite șoferilor de camion să transmită informații relevante despre semiremorci, ușor, sigur și rapid, folosind WhatsApp, Telegram sau Viber.

Smart Assistant utilizează coduri QR specifice semiremorcilor, prin a căror scanare cu ajutorul unui smartphone se deschide un chat în care șoferii pot răspunde, în limba setată în telefonul mobil, la întrebări despre starea remorcii. Deci utilizatorul nu trebuie să instaleze o aplicație nouă și poate folosi produsul într-un mediu familiar, fără bariere lingvistice, și datele sunt afișate în timp real în portalul pentru clienți. Compania de transport poate utiliza chestionare prestabilite pentru a acoperi orice situație posibilă, cum ar fi rapoartele privind daunele sau accidentele, predarea vehiculelor, pentru a obține toate informațiile necesare, ceea ce accelerează procesele interne și le face mult mai transparente, deoarece toate informațiile sunt grupate și vizibile într-un singur portal. O caracteristică specială a soluției Krone este portabilitatea sa și gama largă de aplicații posibile, deoarece poate fi utilizată nu numai pentru semiremorci, ci și pentru camioane și cutii mobile, și permite crearea oricărui chestionar personalizat. Și, pentru că nu sunt necesare nicio aplicație suplimentară și nicio înregistrare, șoferii sunt mult mai dispuși să scaneze codul, iar managerul de flotă poate vizualiza apoi o prezentare generală a tuturor datelor din portalul corespunzător și poate iniția procese/acțiuni.

Comunicarea este deci eficientă și transparentă, se economisesc timp și bani, datele sunt protejate și sistemul permite și adaptarea la exigențele viitoare din transport.

Kraker a înscris în competiție Moving Smart, cea mai recentă remorcă având podea mobilă din gama K-Force, care beneficiază de garanție de cinci ani și are construcție bolțată, nu sudată, și reduce costul total de operare cu până la 14%. Semiremorca dispune de sistem telematic sofisticat ce monitorizează toți parametrii importanți, colectează constant date prin senzori inteligenți și le trimite printr-o rețea 4G sau 5G către o platformă dezvoltată intern la care managerii de flote se pot conecta prin panoul de bord Kraker pentru a-și monitoriza remorcile în timp real. Iar alertele inteligente îi avertizează cu privire la orice probleme detectate.

Uzura podelei este monitorizată de senzorii inteligenți ai sistemului cu o precizie de 0,1 mm în partea superioară și laterală, ceea ce permite curățarea sau rotirea plăcilor ce o compun, previne deteriorarea componentelor și prelungește durata de viață a podelei.

Menținerea presiunii optime în pneuri contribuie la reducerea consumului de combustibil, a emisiilor și a uzurii anvelopelor, iar monitorizarea în timp real a stării și funcționării frânării previne defecțiunile premature, scade cheltuielile de întreținere și crește siguranța operațională.

Printre datele colectate de senzori se mai numără temperatura uleiului din podea (deoarece presiunea și debitul acestuia influențează durata de viață), greutatea pe axe și totală, locația semiremorcii, kilometrajul și viteza, eficiența încărcării, manevrele care pot părea nesigure în timpul condusului (frânări prea puternice) și alte date despre cursă.

Companiile care închiriază semiremorci pot trece, cu ajutorul Moving Smart, la un model de plată în funcție de utilizare și pot percepe sume mai mari când semiremorcile cu podea mobilă sunt folosite intensiv.

BPW a prezentat trenul de rulare iC Plus, care confirmă tendința din ultimii ani a companiei de a crea o rețea digitală a șoferilor, mărfurilor și vehiculelor, astfel încât transportatorii să fie mai eficienți în exploatarea flotelor pe întreaga lor durată de viață, de la concepere, trecând prin partea de exploatare și ajungând la întreținere și reparații. Și, deoarece un ADN digital servește acestui scop, la BPW trenul de rulare al semiremorcilor a fost creat mult timp ca geamăn digital. Cu noua generație iC Plus, care are hardware telematic în standard, BPW și idem telematics creează bazele pentru introducerea inteligenței artificiale pe semiremorci. Algoritmi inteligenți detectează modele de date în iC Plus care, de exemplu, anunță că unele componente critice, ca frânele, au nevoie de întreținere, iar funcții suplimentare, ca afișarea încărcării pe axă și controlul automat al presiuni din pneuri, cresc gradul de utilizare și disponibilitatea vehiculului și reduc volumul de muncă al șoferului. În plus, un calendar digital referitor la întreținere amintește programările ce urmează și înregistrează intervențiile făcute în fișa digitală a vehiculului.

Asta deoarece managementul semiremorcii și întreținerii ei influențează mult costurile transportatorilor, dar este și dificil de făcut, câtă vreme trebuie ținute sub control reglementările privind inspecțiile legale, calendarul reviziilor recomandate de producător, starea vehiculelor și rapoartele despre incidente, și totul trebuie programat și documentat atent.

Funcțiile care stau la baza iC Plus sunt monitorizarea performanțelor de frânare (un algoritm inteligent calculează performanța frânelor pe baza datelor anterioare și oferă informații despre comportarea lor), uzura plăcuțelor de frână, astfel încât ele să fie utilizate optim și înlocuite nici prea devreme, nici prea târziu, TPMS (senzorii ce măsoară presiunea din pneuri și BPW AirSave care umple anvelopele cu aer când presiunea scade sunt incluse, singurul ce trebuie cumpărat separat este harware-ul), afișarea încărcării pe axă, pentru evitarea suprasarcinii, dar și pentru mai multă siguranță pentru marfă și pasageri, și calendarul digital al întreținerii.

Celelalte două soluții vi le prezentăm în ordine alfabetică după producător.

OKT Trailer a concurat la categoria Smart Trailer cu panoul LED pentru partea din spate a cisternei care afișează informații critice – virare la dreapta sau la stânga, semnale de limitare a vitezei și informații meteorologice – pentru a crește vizibilitatea, deci și siguranța celorlalți participanți la trafic, mai ales în condiții de aglomerație sau vreme nefavorabilă. Dar poate afișa și sigla firmei și alte reclame, pentru o mai bună recunoaștere și un prestigiu mai mare. Panourile LED contribuie la designul modern al cisternelor și, deoarece pot afișa diverse informații, vehiculele se pot adapta ușor la diferite cerințe operaționale și legale.

Pentru a modifica setările panoului sau pentru a încărca o altă imagine se accesează meniul de gestionare a panoului LED, pentru a actualiza limitele de viteză și informațiile meteo se accesează meniul relevant din panoul de control al vehiculului și se introduc informațiile, iar pentru a afișa semnalizarea stânga/dreapta se folosește maneta de semnal de pe volan și afișarea se face automat pe panoul LED din spate.

Schmitz Cargobull a prezentat un sistem de urmărire activă a mărfurilor care aduce mai multă transparență în transport. Listele de încărcare pot fi verificate activ, deci nu se mai fac transporturi speciale inutile, și se detectează pierderea containerelor/paleților, astfel că scad costurile de transport, clientul final are acces transparent la informații și resursele transportatorilor sunt mai bine conservate și utilizate.

Prin atașarea unei etichete Bluetooth la un container sau la palet, aceasta poate oferi informații în timp real despre locația și starea încărcăturii și a semiremorcii, făcând lanțul de aprovizionare mai transparent. În plus, se simplifică gestionarea stocurilor și trasabilitatea este mai bună, ceea ce scade riscul de perturbări, întârzieri în lanțul de aprovizionare și pierderi de semiremorci.

Etichetele Bluetooth trimit ID-ul lor la un receptor instalat în vehicul, care este conectat la sistemul telematic Schmitz Cargobull ce îmbogățește informațiile cu geodate. Etichetele pot fi apoi afișate pe hartă în portalul TrailerConnect® și deci transportul poate fi urmărit activ și întotdeauna este clar unde se află mărfurile. Integrarea în TrailerConnect® permite și trimiterea de mesaje de alarmă despre vehiculele și echipamentele de manipulare a încărcăturii care au fost lăsate în urmă. Cu TrailerConnect®, datele rezultate din urmărirea activă a transportului pot fi transmise ușor și controlat partenerilor selectați, ceea ce permite creșterea transparenței în lanțul de aprovizionare.

Articole similare