Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Siguranța rutieră: Comisia propune actualizarea cerințelor privind permisul de conducere și o mai bună aplicare transfrontalieră a normelor de circulație rutieră

Comisia a prezentat pe 1 martie propuneri de modernizare a normelor privind permisele de conducere, inclusiv introducerea unui permis de conducere digital valabil în întreaga UE, precum și noi dispoziții pentru a facilita aplicarea transfrontalieră a normelor rutiere. Anul trecut, pe drumurile din UE și-au pierdut viața peste 20.000 de persoane, majoritatea victimelor fiind pietoni, bicicliști și utilizatori de scutere și motociclete.

Noile norme vor îmbunătăți siguranța pentru toți utilizatorii drumurilor și vor ajuta UE să își atingă obiectivul „Viziunea Zero”, și anume să nu mai existe niciun deces pe drumurile din UE până în 2050, și îi vor pregăti mai bine pe șoferi pentru vehiculele cu emisii zero și pentru a conduce pe drumurile urbane, alături de mai multe biciclete și vehicule pe două roți și cu mulți pietoni în jur.

De asemenea, ele vor permite tinerilor șoferi să dobândească experiență prin intermediul unui program de conducere însoțită – de la vârsta de 17 ani, tinerii vor putea învăța să conducă și să obțină un permis de conducere. Cei care trec la 17 ani vor putea să conducă singuri începând cu vârsta de 18 ani și să lucreze ca șofer profesionist de îndată ce un anumit loc de muncă le va permite. Acest lucru va contribui la rezolvarea problemei actuale a deficitului de șoferi.

Reguli modernizate privind permisul de conducere pentru a face drumurile mai sigure și a simplifica viața de zi cu zi

Propunerea privind permisele de conducere modifică legislația UE în vigoare și se inspiră din cele mai bune practici deja în vigoare în mai multe state membre.

Un obiectiv-cheie al noilor norme va fi îmbunătățirea siguranței rutiere, cu măsuri care includ:

  • perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru conducătorii auto începători după ce au trecut examenul și o regulă de toleranță zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului. Aceste măsuri sunt esențiale, deoarece, chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, în 2 din 5 coliziuni mortale este implicat un șofer sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani.
  • Permiterea ca tinerii să poată susține examenul și să înceapă să conducă însoțite de autoturisme și camioane de la vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere.
  • Adaptarea formării și testării conducătorilor auto pentru a-i pregăti mai bine pe șoferi pentru prezența pe șosea a utilizatorilor vulnerabili. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pietonilor, a bicicliștilor, precum și a utilizatorilor de scutere și biciclete electrice, pe măsură ce UE trece la o mobilitate urbană mai durabilă.
  • evaluare mai bine orientată a aptitudinilor medicale, ținând seama de progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Șoferii vor fi, de asemenea, încurajați să își actualizeze abilitățile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.
  • Pentru a simplifica recunoașterea permiselor de conducere între statele membre, Comisia propune, în premieră mondială, introducerea unui permis de conducere digital. Va fi mult mai ușor să înlocuiți, să reînnoiți sau să schimbați un permis de conducere, deoarece toate procedurile vor fi online. În același sens, va fi mai ușor pentru cetățenii din țări din afara UE cu standarde de siguranță rutieră comparabile să își schimbe permisul de conducere cu unul din UE.

Normele de testare actualizate vor lua în considerare tranziția către vehiculele cu emisii zero. Acestea vor evalua, de exemplu, cunoștințele și competențele legate de sistemele avansate de asistență la conducere și de alte tehnologii automatizate. De asemenea, șoferii începători vor fi învățați cum influențează stilul lor de conducere asupra emisiilor – de exemplu, momentul schimbării treptelor de viteză. În cele din urmă, masa permisă a unui vehicul din categoria „B” va fi ajustată pentru vehiculele cu combustibil alternativ, deoarece vehiculele cu emisii zero care utilizează baterii pot fi mai grele.

Aplicarea transfrontalieră eficientă a normelor de circulație legate de siguranță

Normele actuale ale UE privind aplicarea transfrontalieră au contribuit la asigurarea faptului că infractorii rutieri nerezidenți nu rămân anonimi. Cu toate acestea, în 2019, aproximativ 40% dintre infracțiunile transfrontaliere au fost comise cu impunitate, fie pentru că infractorul nu a fost identificat, fie pentru că plata nu a fost executată.

Propunerea de astăzi urmărește să abordeze această problemă, permițând autorităților de aplicare a legii să aibă acces la registrele naționale ale permiselor de conducere. Comisia propune, de asemenea, consolidarea rolului punctelor de contact naționale stabilite, astfel încât acestea să poată coopera mai bine cu autoritățile de aplicare a legii implicate în investigarea infracțiunilor. Acest lucru va remedia deficiențele actuale în ceea ce privește cooperarea dintre statele membre în cadrul investigării infracțiunilor.

În plus, legislația actuală acoperă unele dintre cele mai frecvente și mai grave infracțiuni, cum ar fi excesul de viteză și conducerea sub influența alcoolului. Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al infracțiunilor rutiere acoperite la:

  • nepăstrarea unei distanțe suficiente față de vehiculul din față;
  • depășirea periculoasă;
  • parcarea periculoasă;
  • depășirea uneia sau mai multor linii albe continue;
  • conducerea pe contrasens;
  • nerespectarea regulilor de utilizare a coridoarelor de urgență;
  • utilizarea unui vehicul supraîncărcat.

Aceste completări vor contribui la reducerea impunității pentru astfel de infracțiuni și vor îmbunătăți capacitatea statelor membre de a sancționa infractorii din alte state membre. De asemenea, se va asigura un tratament egal al infractorilor rezidenți și nerezidenți. 

Legile actualizate vor asigura respectarea drepturilor persoanelor acuzate de infracțiuni rutiere. Nerezidenții își păstrează dreptul la o cale de atac efectivă și la un proces echitabil, la prezumția de nevinovăție și la apărare. Aceste drepturi vor fi mai bine garantate prin dispoziții care asigură un conținut și o transmitere unificate a avizelor de sancționare, prin asigurarea faptului că destinatarii unor astfel de avize sunt în măsură să verifice autenticitatea acestora și prin faptul că schimbul de informații cu presupușii infractori va fi o cerință standard.

Un portal informatic dedicat va oferi cetățenilor un acces facil la informații privind normele de siguranță rutieră în vigoare în fiecare stat membru și, în timp, le va permite acestora să plătească direct amenzile.

Normele vor fi, de asemenea, aliniate la normele UE privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR și LED).

Decăderea din drepturi de conducere cu efect la nivelul UE: sfârșitul impunității pentru infracțiunile grave

Pentru a preveni impunitatea în rândul infractorilor rutieri, va fi instituit un nou sistem care va permite o decădere din dreptul de a conduce la nivelul întregii UE atunci când un stat membru decide să descalifice un șofer din cauza unei infracțiuni comise pe teritoriul său.

Tragerea la răspundere a infractorilor rutieri în toate statele membre este esențială pentru siguranța rutieră. Cu toate acestea, în conformitate cu normele actuale, atunci când o infracțiune gravă duce la o decădere din dreptul de a conduce, aceasta nu poate fi aplicată la nivelul întregii UE dacă șoferul a comis infracțiunea într-un alt stat membru decât cel care i-a eliberat permisul de conducere.

Propunerea de astăzi se referă la infracțiunile rutiere grave, cum ar fi viteza excesivă, conducerea sub influența alcoolului sau a drogurilor și provocarea decesului sau a unor vătămări corporale grave ca urmare a unei infracțiuni rutiere.

Propunerile vor fi examinate acum de Parlamentul European și de Consiliu în cadrul procedurii legislative ordinare.

Articole similare

Ad