CCOO insistă să se organizeze un dialog social unde să fie abordate cele mai grave probleme ale transportatorilor, printre care și dumping-ul social și creșterea numărului de persoane care desfășoară activități independente false.
Sindicatul consideră că prăbușirea prețurilor de transport rutier de mărfuri nu este cauzată de scumpirea carburanților, ci tocmai de concurența neloială practicată de companiile mici sau persoanele care desfășoară activități independente de transport și de toleranța Administrației, care nu solicită respectarea legii și nu dă dovadă de voință politică pentru a rezolva problemele din domeniu.
În opinia CCOO, există falși lucrători independenți protejați de Statutul Lucrătorilor și este necesar să se reformeze legea privitoare la acest aspect, deoarece în niciun alt sector de activitate în afară de transport nu se mai întâmplă ca o persoană care depinde organizatoric de o companie să nu fie considerată personal salariat. Iar promovarea lucrătorilor independenți în acest domeniu răspunde voinței politice de a face ca piața forței de muncă să fie mai flexibilă prin externalizarea riscurilor și scăderea costurilor companiilor angajatoare. Deoarece toate firmele pot avea în serviciul lor astfel de lucrători organizați și plătiți, pe care îi consideră independenți, în timp ce pentru propriii angajați trebuie să existe un salariu minim garantat, contribuții sociale fixe și drepturi garantate, de care lucrătorii independenți nu beneficiază.
În plus, sindicatul denunță faptul că în transportul rutier de mărfuri nu se aplică nici convențiile colective, nici legislația fiscală, nici securitatea socială, nici timpul european de condus și de odihnă, ceea ce duce la practici neregulamentare continue și la deteriorarea industriei și a concurenței. De exemplu, companiile care îi angajează pe lucrătorii independenți, cu mici excepții, nu plătesc timpii de așteptare, ci doar timpii petrecuți în camionul aflat în mișcare, maschează prețul/km care depășește salariul de bază și nu declară orele suplimentare, evitând să achite contribuții sociale pentru aceste sume.
O altă practică neregulamentară depistată de sindicat este aceea de a le impune conducătorilor auto ca timpii de așteptare la încărcare/descărcare să fie înregistrați în tahograf ca timpi de odihnă, încălcând astfel timpii maximi de conducere și transformând acele ore în timp de odihnă care nu este plătit.