Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sistemul Bosch ESP® implineste 25 de ani: fara derapare

In urma cu aproape 25 de ani a aparut programul de stabilitate electronica ESP®, pe care Bosch si Daimler-Benz l-au lansat la autovehiculele Clasa S in 1995. Cercetatorii Bosch in domeniul accidentelor estimeaza ca, doar in UE, sistemul antiderapare a salvat aproximativ 15.000 de vieti in ultimii 25 de ani si, de asemenea, a prevenit aproape jumatate de milion de accidente cu implicarea vatamarilor corporale. Impreuna cu centura de siguranta si airbagul, ESP este unul dintre cei mai importanti salvatori ai vietii din cadrul unui autovehicul. „Dezvoltarea programului de stabilitate electronica a fost o etapa importanta pe calea catre «viziunea noastra zero», de eliminare a accidentelor rutiere fatale”, a declarat Harald Kroeger, membru in consiliul de administratie Bosch. „ESP reprezinta o exemplificare exceptionala a ceea ce inseamna pentru noi Tehnica pentru o viata.” Bosch si-a imbunatatit continuu sistemul antiderapare si a produs pana in prezent peste 250 de milioane de ESP. La nivel mondial, 82% din numarul total al autovehiculele noi sunt echipate cu ESP. In 2016, acest procent era de 64%.
Cu sistemul ESP la bord pot fi prevenite pana la 80% din totalul accidentelor produse din cauza deraparii. Acesta combina functiile sistemului antiblocare la franare ABS si ale sistemului de control al tractiunii, detecteaza miscarile de derapare ale autovehiculului si le contracareaza in mod activ. 
Sistemul antiderapare utilizeaza informatii despre dinamica autovehiculului pentru a detecta daca acesta se indreapta in directia in care conduce soferul. ESP intervine in momentul in care exista o discrepanta intre acesti doi factori. Senzorii inteligenti ajuta la compararea intre unghiul directiei si traiectoria autovehiculului de 25 de ori pe secunda. Daca exista divergente intre acestea, ESP reduce cuplul generat de motor si franeaza rotile in mod individual. In acest fel, sistemul il ajuta pe sofer sa impiedice autovehiculul sa se desprinda sau sa derapeze.
Povestea a inceput in 1980, initial cu eforturi independente din partea Bosch si Daimler-Benz pentru a obtine o stabilitate mai mare a autovehiculului. Din 1992 pana la lansarea pe piata, expertii din cele doua companii au lucrat impreuna pentru proiect. Legendarul test al elanului din 1997 a ajutat la efectuarea unei descoperiri pentru sistem: in timpul testelor pentru o revista auto din Suedia, un autovehicul Mercedes-Benz Clasa A s-a rasturnat atunci cand a facut o manevra brusca de evitare. Mercedes-Benz a reactionat prin asigurarea sistemului ESP ca dotare standard. Din acel moment, tot mai multe autovehicule ale multor producatori auto au adoptat sistemul antiderapare.
In UE, procesul de adoptare a fost treptat. Echiparea a fost obligatorie initial din noiembrie 2011, doar pentru autoturismele noi si anumite tipuri de autovehicule comerciale, iar din 1 noiembrie 2014 pentru toate autoturismele si autovehiculele comerciale nou inmatriculate. De asemenea, sistemul antiderapare este fie obligatoriu din punct de vedere legal, fie un angajament auto-impus in Argentina, Australia, Brazilia, Canada, China, Ecuador, Israel, Japonia, Malaezia, Noua Zeelanda, Rusia, Coreea de Sud, Turcia si Statele Unite ale Americii. Experienta din Europa arata ca, daca proportia de autovehicule echipate cu acest sistem creste, numarul de accidente scade.
Bosch ofera sisteme ESP personalizate pentru toate tipurile de sisteme de propulsie, de la motoare cu combustie la motoare electrice, si pentru autovehicule de toate tipurile, de la mini autovehicule la autovehicule comerciale. Compania a dezvoltat un tip de sistem ESP chiar si pentru autovehiculele motorizate cu doua roti. Sistemul de control al stabilitatii pentru motocicletele MSC pe care l-a lansat Bosch in 2013 asigura cea mai buna stabilitate posibila in toate situatiile din trafic si reprezinta inca o realizare de pionierat in materie de siguranta rutiera.
In acelasi timp, ESP reprezinta tehnologia de baza pentru multe sisteme de asistenta pentru sofer, precum si pentru conducerea automatizata, cu care isi urmeaza Bosch viziunea zero. „Indiferent daca sunt noi sau ultra testate, tehnologiile Bosch alerteaza si sprijina soferii in situatii critice. Si sunt in masura sa isi asume din ce in ce mai mult sarcinile monotone si obositoare. Aceasta ne ofera posibilitatea de a reduce in continuare numarul de decese si accidente rutiere”, spune Kroeger. Cu sau fara sofer la volan, Bosch va inabusi accidentele inca din fasa.

Articole similare

Ad