Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Sistemul de injectie, punct forte sau de maxima sensibilitate?

Desi frecventa defectarii sistemelor injectoare pe camioane a scazut extrem de mult in ultimii ani datorita vehiculelor din ce in ce mai performante, dar mai ales imbunatatirii calitatii combustibililor, ea inca ramane o problema deschisa pentru camioanele vechi, Euro 3 si Euro 4. Si asta se datoreaza nu numai caracteristicilor depasite ale injectoarelor, ci si caracterului de vesnic pionierat al soferilor care incearca sa realizeze economii prin utilizarea combustibililor alternativi in proportii stabilite „dupa ureche“. Insa problemele sistemelor de injectie nu se restrang doar la utilizarea biodieselului, ci mai ales la folosirea unei motorine necorespunzatoare, a neefectuarii la timp a mentenantelor sau la repararea acestora in service-uri neautorizate.
 

Pentru aflarea tipurilor de defectiuni aparute la sistemele de injectie, precum si a avantajelor si dezavantajelor repararii acestora, versus inlocuire cu unele noi sau reconditionate, am cerut opiniile si recomandarile atat ale producatorilor de vehicule si ale service-urilor autorizate de acestia, cat si ale unitatilor de servisare multimarca sau ale transportatorilor.

Combustibilul bio atrage cheltuieli suplimentare
Potrivit normei europene EN590, proportia de biodiesel din motorina este de 7%, aceasta putand fi extinsa, pentru anumite motoare si in conditii specifice, pana la 30%. „B30 este extrem de coroziv si ca urmare nu este aplicabil pentru camioanele cu DPF sau EGR, filtrul de particule infundandu-se imediat. Practic, merge utilizat la vehiculele cu motoare mai vechi (pana in Euro 5), insa numai dupa ce se monteaza un kit special“, a explicat Iulian Dumitru, after-sales director Volvo Trucks, subliniind ca B30 vine si cu dezavantaje. „Intervalele de mentenanta se injumatatesc, ceea ce duce la timpi de stationare mai mari, masinile ajungand mai des in service. In plus, consumul creste cu circa 10%.“
Pe de alta parte, Marc Sheridan, after sales director al Scania, mentioneaza ca exista o optiune din fabrica ce poate fi aleasa de catre clientul care doreste utilizarea unui procent mai mare de biodiesel. „Recomandam sa verifice daca motoarele sunt pregatire pentru asta. Daca a optat pentru filtrul special, biodieselul poate fi folosit in diferite procente.“ De asemenea, Ion Ghica, network manager in cadrul MHS Truck&Bus, puncteaza faptul ca producatorul MAN, pentru utilizarea unui combustibil bio, recomanda modificari aduse motorului si softului. „Biocombustibilul este un ulei cu tendinta de calaminare. Astfel, la temperaturi ridicate acesta arde, iar cenusa se transforma intr-o materie foarte dura care uzeaza repede componentele aflate in miscare relativa unele fata de celelalte. La nivelul varfului duzei injectorului, dupa ce motorul a fost in sarcina, este posibil ca o picatura de ulei sa calamineze pe orificiu si astfel sa il defecteze, in conditiile in care nu exista o solutie de curatare a calaminei la dimensiuni atat de mici.“

Articole similare

Ad