Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad

Situatia din 2009 se inverseaza: Vehiculele grele au inregistrat cea mai mica scadere

Dupa un 2009 care a adus, pe cele patru segmente de vehicule comerciale de marfa si doua de persoane, scaderi cuprinse intre 59,6 si 83,3%, mai mari la categoriile superioare de greutate, primul trimestru din 2010 ne arata ca vanzarile au in continuare o tendinta puternic descendenta, cu scaderi de la 1,2 la 78,1%, in functie de categorie. Diferit fata de anul trecut este insa faptul ca vanzarile de camioane de peste 18 t au scazut acum cel mai putin, cu 1,2%, de la 243 de unitati in primul trimestru din 2009 la 240 in aceeasi perioada din 2010.
 

Conform statisticilor APIA, in primul trimestru al acestui an, in Romania au fost produse 5.438 de vehicule, cu 56,2% mai mult fata de primele trei luni ale lui 2009, cand au fost 3.511 – toate Dacia. Din acestea, 4.947 au fost produse de Dacia, in crestere cu 40,9% fata de perioada similara a anului trecut. 2.929 au fost vanuri (cu 61,1% mai multe decat in 2009) si 2.018 pick-up (in crestere cu 19,2%).
Cele mai multe unitati Logan Van (1.243) au fost in varianta 1.5 TD/70, insa cea mai mare crestere, de 228,6%, a fost raportata pentru versiunea 1.5 TD/85, de la 243 la 769 de unitati. La categoria pick-up a fost preferata varianta 1.5 TD/70, cu cele mai multe unitati vandute (913), dar si o usoara scadere, de 9,4%, comparativ cu aceeasi perioada a lui 2009.
In plus, in primul trimestru al anului, si Ford a produs in Romania 536 de unitati Transit Connect.
In primele trei luni ale lui 2010 au fost exportate 4.453 de unitati, cu 22,4% mai mult fata de perioada similara anului trecut, cand au fost 3.639. Si in 2010, cea mai mare parte a productiei fabricii de la Mioveni a mers la export – 3.935 de vehicule, cu 8,1% mai multe decat la inceputul lui 2009 – iar Ford a exportat 518 Transit Connect.
Comparativ cu 1.866 Dacia Logan Van exportate in primele trei luni ale anului trecut, dupa primul trimestru APIA a raportat o crestere de 21,6%, ajungandu-se 2.269. Insa varianta pick-up a inregistrat un declin de 6% fata de 2009, de la 1.773 la 1.666 de unitati in primul trimestru al acestui an.

Fiat ramane lider la importuri sub 3,5 t
Potrivit datelor furnizate de APIA, la categoria sub 3,5 t, in primul trimestru al lui 2010 s-au vandut 1.780 de unitati, cu 39,3% mai putine comparativ cu perioada similara a anului trecut (2.934). Dacia, desi a inregistrat un declin de 56% fata de primul trimestru al lui 2009, adica a ajuns la 401 unitati, de la 912, continua sa fie lider pe piata romaneasca. Preferinta pentru Logan Pick-up s-a mentinut, fiind livrate 219 unitati (fata de 520 in primele trei luni ale lui 2009), in timp ce vanul a fost vandut in 182 de unitati (cu 53,6% mai putine decat cele 392 din 2009).
In ciuda scaderii de 52,2%, Fiat ramane cea mai bine vanduta marca de import, cu 233 de unitati (487 dupa primele trei luni ale lui 2009), urmatorii clasati fiind Ford (209, fata de 264 in 2009) si Iveco (208, fata de 117). Clasamentul continua cu Mercedes-Benz (191, cu o scadere mai mica, de 18%, fata de cele 233 din primul trimestru al lui 2009), Volkswagen (169 – 45 anul trecut), Peugeot (87), Renault (84) si Citröen (67).
La categoria vehiculelor sub 3,5 t, este clar ca romanii prefera in continuare vehiculele cu volum mai mare. Astfel, dupa primele trei luni, pozitia de lider a fost adjudecata de Daily, cu 204 unitati, urmat de Ducato (169), Transit (163) si Sprinter (146).

MB scade mult, dar ramane lider la 3,5-6 t…
Din categoria 3,5-6 t, in primul trimestru al lui 2010 au fost vandute 90 de unitati, fata de 149 in perioada similara a anului precedent, fiind inregistrata o scadere de 39,6%, similara, deci, celei la categoria vehiculelor sub 3,5 t.
Desi a inregistrat cea mai mare scadere, de 52,1%, Mercedes-Benz ocupa prima pozitie, cu 35 de unitati (73 anul trecut), urmat de Volkswagen, cu 25 (45 in primele trei luni ale lui 2009), Iveco (16 unitati, cu una mai mult decat in 2009), Renault (opt) si Mitsubishi, in crestere de la trei la sase unitati.

… la fel si Iveco la 6-18 t
Roman nu produs in primul trimestru al anului niciun vehicul de 6-18 t, cum, de altfel, nici de peste 18 t. Pe de alta parte insa, firma brasoveana figureaza in statisticile APIA cu opt unitati exportate – realizate, cu siguranta, la final de 2009.
In primele trei luni din 2010 au fost vandute la noi 119 vehicule de 6-18 t, in cadere cu 53,7% raportat la perioada similara a anului precedent, cand au fost 257 de unitati.
Iveco este din nou lider de piata pe acest segment, cu 49 de vehicule, in scadere totusi fata aceeasi perioada din 2009, cand a vandut 78. Dintre acestea, 25 sunt Daily de 7 t, in scadere cu 43,2% fata de aceeasi perioada a lui 2009, si 24 Eurocargo, cu 29,4% mai putine, raportat la aceleasi perioada de anul trecut.
A doua pozitie a fost ocupata de MAN, cu 25 de unitati (13 TGL si 12 TGM). Ii urmeaza in clasament DAF, care, contrar tendintei de pe piata, a inregistrat o crestere de 28,6%, livrand 18 unitati, comparativ cu 14 dupa primul trimestru al lui 2009.
Mercedes-Benz si Renault au incheiat primul trimestru cu acelasi rezultat, 11 unitati pentru fiecare. MB a inregistrat cea mai mare scadere pe acest segment, de 83,3%, de la cele 66 de unitati din 2009. Clasamentul a fost incheiat de Mitsubishi si Volvo cu patru, respectiv o unitate.

DAF a avut, din nou, cea mai mare „greutate“
Dupa primele trei luni ale anului au fost vandute 240 de vehicule comerciale peste 18 t, doar cu trei unitati mai putine decat in aceeasi perioada a anului trecut si inregistrand cea mai mica scadere din toate categoriile: 1,2%.
Prima pozitie, dupa primele trei luni, a fost adjudecata de DAF, cu 62 de unitati (39 CF 85, 23 XF 105), in crestere cu 244,4% fata de cele 18 din 2009. Il urmeaza indeaproape Iveco, cu 60 de unitati (41 Stralis si 19 Trakker), fata de 88 anul trecut, deci in scadere cu 31,8%.
Dupa ei vin in clasament Scania, cu 36 de camioane, cu 176,9% mai multe decat cele 13 livrate din primele trei luni ale lui 2009, si MAN, cu 28 de vehicule si cu un raport echilibrat intre modele: opt TGX, noua TGS si 11 TGA. Renault a incheiat primele trei luni foarte aproape de si MAN cu 26 de vehicule, in crestere cu 136,4% fata de cele 11 din 2009, fiind urmat de Volvo, cu 15 camioane, din care 10 FH si cinci FM, fata de 44 in primul trimestru al anului trecut, Mercedes, cu 11 unitati, toate Actros, fata de 27 in 2009, si BMC, cu doua camioane PRO 628 vandute.

Autobuzele in schimb scad proportional cu numarul de locuri
In primul trimestru din 2010 s-au vandut la noi 74 de autobuze de pana la 22 de locuri, fata de 183 in aceeasi perioada din 2009, deci in scadere cu 59,6%. Pe primul loc se situeaza Mercedes-Benz, cu 26 de vehicule (din care 16 Vito si 10 Viano), fata de 48 anul trecut, urmat de Renault, cu 22 (21 Trafic si un Master), cu o unitate in plus fata de anul trecut, Volkswagen, cu 13 unitati, toate Transporter, si Iveco, cu noua Daily, comparativ cu unul singur in primul trimestru din 2009. Asta in timp ce Fiat si Opel, care vindeau destul de bine anul trecut pe acest segment – 48 de unitati, respectiv 25 – au ajuns la cate doua.
Din categoria autobuzelor de peste 22 de locuri s-au vandut 16 unitati, in scadere cu 78,1% fata de cele 73 din primul trimestru al lui 2009. Toate cele 16 vehicule sunt Iveco, din care 10 pentru transport urban si sase pentru interurban.

S-au dublat importurile din Italia
Luna trecuta, pe bursa TimoCom s-a inregistrat o crestere puternica a importurilor si o scadere a exporturilor, pe toate relatiile.
Una din relatiile unde exporturile au scazut puternic este Italia, unde s-a ajuns la un raport marfa/camioane de 62/38, in timp ce importurile din aceasta tara aproape ca s-au dublat luna trecuta fata de martie, de la 23/77 la 45/45.
Situatia este similara in cazul Austriei, unde exporturile au ajuns la 31/69, de la 64/36, asta si ca urmare a incetarii exporturilor de sare pentru deszapeziri, in timp ce importurile au ajuns la 44/46, de la 19/81.
Si importurile din Olanda au crescut de la un raport de 49/51 la 66/34, in timp ce exporturile se mentin destul de scazute, cu un raport de 10/90.
Polonia a devenit una dintre principalele piete de pe care se aprovizioneaza romanii, astfel ca aici s-a ajuns la un raport marfa/camioane de 74/26 la import, in crestere de la 59/41, iar exporturile catre aceasta tara au scazut de la 48/52 la 32/68. Pacat insa ca majoritatea acestor transporturi le efectueaza firmele poloneze si mai putin cele romanesti.
 

Articole similare