Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Solaris ataca piata cu Urbino 12 Hybrid

Impreuna cu partenerul sau american Eaton, producatorul polonez Solaris Bus&Coach a lansat luna trecuta la Poznan versiunea hibrida Urbino 12, in cadrul unui eveniment dedicat presei europene specializate, care a inclus si un test drive cu autobuzul hibrid in jurul fabricii din Bolechowo. Cu o reducere de 20-30% a consumului de combustibil si a emisiilor de CO2, rezultate certificate de TÜV Sud si Idiada (Spania), Solaris spera sa faca din Urbino 12 Hybrid una dintre optiunile companiilor de transport public care doresc sa polueze cat mai putin, cu atat mai mult cu cat si pretul oferit de Solaris este mai atractiv decat al celorlalte produse similare de pe piata.
 

Expus pentru prima data in cadrul Busworld de la Kortrijk, in octombrie 2009, Urbino 12 Hybrid este un produs-cheie pentru seria Solaris, fiind proiectat special pentru autobuzele cu o lungime cuprinsa intre 9 si 12 m.
Solaris a lansat modelul Urbino in 1999, la numai trei ani dupa ce Krzysztof Olszewski infiinta compania. Acesta a lucrat, initial, pentru Neoplan, la uzina din Wielkopolska, iar in 2006 deja lansa primul autobuz cu tehnologie hibrida, pentru ca anul trecut sa scoata la rampa un nou model hibrid, folosind, de aceasta data, tehnologie Eaton, care a mai avut astfel de experiente in SUA si China.
„Am decis sa construim mai multe versiuni hibrid; la inceput am colaborat cu firma austriaca Kipper si am vazut ce fel de probleme pot aparea in exploatarea autobuzelor hibrid, pe care la inceput nu ai de unde sa le stii. Momentan suntem in postura de a oferi clientilor noul nostru produs, pentru a putea compara pretul si consumul de combustibil cu cele ale altora de pe piata”, a declarat Krzysztof Olszewski, CEO Solaris Bus&Coach.
Pretul Urbino 12 Hybrid este mai mic decat al celorlalte autobuze de acest fel de pe piata, „nu cu mult”, sustine Olszewski, insa suficient cat sa-l faca atractiv, mai ales ca si consumul de combustibil este cu 20% mai mic decat al versiunii diesel. Certificat de TÜV si Idiada (un organism similar TÜV din Spania), consumul redus de combustibil a constituit motivul pentru care Solaris a castigat cu Urbino hibrid mai multe licitatii, printre care si cea din Poznan.
Autobuzul este echipat cu un motor diesel Cummins de 165 kW, cu un cuplu maxim de 850 Nm, si unul electric, de 44 kW, cu un cuplu maxim de 425 Nm.
Urbino 12 hibrid foloseste un motor electric trifazic pentru a recupera energia in timpul franarii si o depoziteaza in patru baterii Li-Ion, cu o capacitate de 3,6 kW/h la o tensiune de 340 V, dupa care este folosita in momentul accelerarii.
Pentru sistemul hibrid paralel Eaton a fost aleasa o cutie de viteze automata in sase trepte. 

Inca de lucru la directie
Desi autobuzul foloseste numai energie electrica atunci cand porneste de pe loc sau in alte circumstante, motorul diesel este tot timpul „in priza” pentru alimentarea „auxiliarelor”: aer conditionat, semnalizatoare etc.
In timpul test drive-ului din jurul fabricii din Poznan, am putut constata usurinta in operare a autobuzului Solaris, cu un post de conducere confortabil si ergonomic aranjat. Am apreciat vizibilitatea excelenta oferita de suprafata vitrata mare din jurul soferului si de designul caroseriei cu „decupatura” specifica Solaris. Cu toate acestea, se simte ca modelul nu este inca bine „inchegat“, directia fiind usor instabila.
Functionarea in modul electric si sistemul „start and stop” (care opreste functionarea motorului atunci cand autovehiculul sta la semafor) il fac extrem de silentios, iar ambreiajul pneumatic schimba automat treapta de viteza potrivita, asigurand un consum de combustibil redus si mai mult confort soferului.
„Punctul nevralgic” al autobuzelor hibrid il constituie insa bateria, despre care nu se stie inca exact ce durata de functionare are sau care sunt posibilitatile de reciclare.
„Suntem in faza in care facem pasi mici in dezvoltarea autobuzelor hibride si invatam odata cu clientii care sunt punctele tari si cele slabe, unde trebuie sa mai lucram pentru a dezvolta produse cat mai fiabile si mai economice”, a mai spus Krzysztof Olszewski.

Solaris, apreciat pe piata germana
Vanzarile de autobuze au prezentat o tendinta de crestere constanta intre 2002 si 2009, doar 2006 a facut exceptie, cu o usoara scadere: 579 de unitati, fata de anul precedent, cand au fost comercializate 610. Dupa 702 unitati vandute in 2007, in 2008 saltul a fost mai mare, ajungand la 1.037, iar in 2009 criza nu a fost un impediment, numarul unitatilor vandute fiind de 1.114.
Solaris detine o cota de piata de 27% in Polonia, depasind Mercedes-Benz si Autosan, cu 15%, CMS, 14%, Kapena-Irisbus, 7%, Solbus, 7%, urmate de MAN si Scania cu 5%, respectiv 3%.
Cota de piata Solaris „acasa“ pe segmentul autobuzelor urbane este de 53%, urmat de MB, cu 22%, Autosan, 7%, MAN, 6%, Kapena-Irisbus, 5%, si MAZ, 2%, (5% alti producatori).
In 2007 au fost vandute 702 unitati, din care 400 la export. In 2008, din totalul de 1.037, au fost exportate  557. Iar in 2009, din 1.114 unitati, 852 au reprezentat exporturi.
In Germania, Solaris detine o cota de 5% pe piata de autocare turistice, destul de mult pentru o piata dominata de producatorii locali: EvoBus (Mercedes-Benz+Setra), care detine 60%, si MAN (MAN+Neoplan), cu 22%. Solaris este urmat de VDL, Volvo si Irisbus, cu cate 3%.
Pe piata de autobuze urbane, tot in Germania, producatorul polonez detine o cota de 10%, in timp ce Mercedes-Benz are 56% si MAN, 28%. Anul trecut, Solaris a lansat Interurbino de 12 m, desi inceputul crizei economice nu era un moment propice pentru lansarea in productie a unor modele noi, deoarece costurile se amortizeaza numai daca se comanda un numar important de produse. „Pana anul acesta s-au vandut cu precadere modele intercity. Si, cu toata criza de pe piata, credem ca este loc pentru a vinde si anul acesta 2.000 de autobuze Interurbino“, a spus CEO-ul Solaris.

Sistemul hibrid Eaton se extinde in Europa
Pentru dezvoltarea noului hibrid de pe Urbino 12, Solaris a optat pentru sistemul paralel Eaton, deja utilizat, intr-o varietate de aplicatii, in regiuni din America de Nord pana in Asia, pe mai mult de 1.000 de autobuze care au rulat circa 48 de milioane de kilometri pana acum.
Primul test Eaton cu un autobuz hibrid a avut loc in 2007, in China, la Guangzhou. In ianuarie 2008, alte 30 de autobuze hibrid au fost puse in circulatie in localitatea chineza.
Potrivit oficialilor companiei americane, consumul de combustibil pentru autobuzele hibrid Eaton este cu aproape 60% mai mic decat cel al autobuzelor pe GPL folosite in prezent, ceea ce duce la economii de aproximativ 40% in ceea ce priveste costul cu carburantii.
In aprilie 2008, Guangzhou Yiqi Bus si Eaton au incheiat un acord pentru achizitionarea a 207 sisteme hibride de alimentare care sa fie instalate pe tot atatea autobuze noi ce urmau sa circule in Guangzhou.
Cele 30 de autobuze hibrid puse in circulatie din ianuarie 2008 au obtinut, dupa parcurgerea a peste 1,3 milioane de kilometri, o economie de combustibil de 28% fata de autobuzele conventionale diesel si o reducere a costurilor cu carburantii de 40% in comparatie cu autobuzele GPL.

Hibridul este cel mai putin poluant
Rezultatele testului comparativ intre trei autobuze de 12 m lungime, unul diesel (cu cutie de viteze automata), unul hibrid diesel-electric si unul pe GPL (cu cutie de viteze manuala), realizat in provincia chineza Hainan, au aratat ca modelul hibrid electric-diesel a avut emisii de CO2 cu 77% mai mici fata de autobuzul diesel conventional, in timp ce GPL-ul a inregistrat si aici o crestere de 33% fata de acelasi punct de referinta.
Hibridul elibereaza si cele mai putine noxe si CO2, cu 3%, respectiv 28% mai mici fata de diesel, pe cand modelul GPL este mai poluant cu 55, respectiv 37%.
GPL-ul sta bine la nivelul particulelor, unde emite cu 97% mai putine in comparatie cu autobuzul diesel conventional, fata de hibrid, care e doar cu 34% „mai curat” decat dieselul. Cel mai important, autobuzul hibrid a inregistrat o economie de combustibil si, totodata, o economie a costurilor in acest departament de 28% fata de diesel, pe cand autobuzul GPL a avut o crestere a consumului de 130% si a costurilor cu carburantii de 35%.
Utilizand rezultatele obtinute la testul din provincia Hainan, reiese ca, la parcurgerea a 250 km/autobuz/ zi timp de 330 de zile/an, un autobuz GPL va consuma 86,14 l de combustibil/100 km, cel diesel – 37,43 l/100 km, iar modelul hibrid, 27,05 l/100 km.
Pe zi, consumul va arata astfel: 215,4 l/autobuz GPL, 93,6 l/autobuz diesel, 267,6 l/autobuz hibrid.
Autobuzele GPL emit 1,6 kg CO2/l de combustibil consumat, in timp ce autobuzele diesel inregistreaza un nivel al CO2 de 2,7 kg/l de carburant folosit. La 180 km parcursi/ autobuz/zi timp de 330 de zile intr-un an, un autobuz hibrid va inregistra un nivel al emisiilor de CO2 de 60,3 t, mult mai redus fata de GPL (113 t) si diesel (83,4 t). 

Articole similare