Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Solaris își consolidează poziția pe segmentul electromobilității și țintește piața americană

În ciuda problemelor economice și a incertitudinii care a caracterizat anul trecut, proiectele de electrificare din transportul urban au continuat în întreaga Europă, urmând consecvent strategia de decarbonizare asumată prin Pactul Verde. În aceste condiții, Solaris Bus & Coach a raportat rezultate solide pentru 2022, cu nu mai puțin de 1.492 de vehicule vândute și venituri de 696 de milioane de euro.

În 2022, la fel ca în perioada pandemică 2020-2021, cele mai multe dintre economiile lumii s-au confruntat cu provocări fără precedent. Ultimele luni au fost dificile pentru sectorul european de transport public și pentru producătorii de vehicule, pe de o parte din cauza scumpirilor fără precedent la energie și carburanți, influențate și de războiul din Ucraina, iar, pe de altă parte, din cauza crizei globale a componentelor electronice, care a provocat o perturbare majoră a lanțurilor de aprovizionare. Un alt factor care a afectat piața a fost inflația fără precedent de anul trecut, care în Polonia – țara de origine a Solaris Bus & Coach sp. z.o.o. – a atins un nivel mediu de 14,4%.

„Industria de autobuze are un fond solid, sănătos, chiar dacă traversează un context economic dificil. Astfel, trecerea către mobilitatea electrică va continua, în ciuda problemelor de moment”, a declarat Javier Iriarte, CEO Solaris Bus & Coach, în cadrul conferinței de presă de la jumătatea lunii trecute. Concurența pe preț din partea producătorilor non-europeni este uriașă, însă argumentul producătorilor consacrați este fiabilitatea vehiculelor pe o perioadă lungă de timp, ceea ce va garanta un cost total de operare pentru clienți mult mai mic comparativ cu exploatarea unor autobuze ieftine într-un număr redus de ani.

Constructorul polonez – care face parte din grupul CAF – a încheiat anul trecut cu rezultate financiare foarte bune și vânzări record, de 1.492 de vehicule. De subliniat faptul că cele mai multe contracte executate în 2022 au fost pentru furnizarea de vehicule cu emisii zero sau cu emisii reduse. Vehiculele electrice cu baterii, cele cu propulsie pe hidrogen, troleibuzele și autobuzele hibride au depășit jumătate din ponderea mixului de vânzări, pentru prima dată în istoria companiei, ajungând la 55%, iar nu mai puțin de 86% din comenzile în curs de execuție sunt pentru vehicule ecologice.

De altfel, Solaris și-a menținut poziția de lider european pe segmentul de autobuze cu zero emisii în ultimii 10 ani (agregat 2012-2022), cota de piață deținută fiind de 14,1%. Separat, în 2022, compania și-a adjudecat poziția secundă în topul producătorilor cu cele mai mari vânzări de vehicule nepoluante în UE27, cu o cotă de 11,2%, fiind devansat doar de Mercedes-Benz, care deține 11,5%.

România, una dintre principalele piețe pentru Solaris

Anul trecut, constructorul polonez a făcut livrări către clienți din 18 țări, principalii beneficiari fiind operatori de transport din Spania, Polonia, Italia, Belgia, Germania și România. În perioada raportată, Solaris a livrat în total 401 autobuze electrice cu baterie, la care s-au adăugat 42 de autobuze pe hidrogen.

Modelul Urbino 12 cu propulsie pe hidrogen a fost lansat în 2019, iar interesul pentru această tehnologie a crescut constant, ceea ce se reflectă în numărul de comenzi pentru acest tip de vehicule.

Cele mai mari contracte Solaris (executate parțial sau complet) în 2022 includ: 183 de autobuze electrice cu baterie către Unibuss AS (Norvegia), un acord-cadru pentru 250 de Urbino electrice către ATM Milano (Italia), dintre care primele 140 de unități au fost deja livrate, 10 troleibuze Trollino 18 cu design unic MetroStyle pentru operatorul olandez Hermes, parte din Transdev/Connexxion, dar și mai multe licitații câștigate pentru autobuze alimentate cu hidrogen: 25 de unități pentru MPK Poznań (Polonia) și câte 12 unități pentru Veneția (Italia) și Palma de Mallorca (Spania).

În ultimele zile ale lui 2022, Solaris Bus & Coach sp. z o.o. și Municipiul București (Municipiul București) au semnat un contract pentru furnizarea de troleibuze. Comanda este pentru 100 de Solaris Trollino 12, iar vehiculele vor ajunge în Capitală la sfârșitul anului viitor.

De menționat faptul că, tot anul trecut, un consorțiu format din Solaris Bus & Coach sp z.o.o., Solaris Czech și Škoda Electric a câștigat licitația pentru livrarea a 20 de troleibuze bi-articulate Trollino 24 către operatorul de transport public din Praga.

Hidrogenul câștigă teren

Hidrogenul a fost cuvântul de ordine în 2022, cu foarte multe comenzi pe acest segment. Propulsia pe hidrogen este luată în calcul de tot mai multe municipalități datorită fiabilității sale și autonomiei crescute, în ciuda prețului de achiziție mai mare decât cel al tehnologiei electrice cu baterii. În 2022, Solaris a lansat autobuzul Urbino 18 pe hidrogen, iar prima comandă nu a întârziat să apară: două autobuze pentru operatorul german Stadtwerke Aschaffenburg Verkehrs GmbH.

Nu mai puțin de 100 de autobuze solo Urbino 12 pe hidrogen au fost deja livrate – de la lansarea modelului, în 2019 – către clienți din Italia, Germania, Olanda, Suedia și Polonia, iar cota de piață a constructorului polonez este de 61%.

„Propulsia pe hidrogen reprezintă o soluție foarte atractivă, în care multe țări investesc masiv. Desigur, depinde de tipul aplicației de transport și de infrastructura de alimentare. Cert este că, pe viitor, trecerea la mobilitatea electrică trebuie să fie făcută cu un mix de tehnologii, care să permită o abordare cât mai eficientă și economică”, a opinat Javier Iriarte.

Solaris se mândrește cu inaugurarea, în 2022, a unui parc logistic de 10.000 m2, dotat cu sisteme de ultimă generație, care va juca un rol cheie în lanțul de aprovizionare cu piese și componente necesare pentru fabricarea autobuzelor și troleibuzelor, și cu o stație unică de încărcare pentru vehicule electrice, care reunește toate soluțiile de încărcare disponibile pentru vehiculele cu zero emisii. Noua hală de depozitare are instalate pe acoperiș 572 de celule fotovoltaice, cu o capacitate totală de 260 kWh.

Pentru 2023 se așteaptă creșterea vânzărilor de vehicule ecologice. Caietul de comenzi Solaris include peste 1.300 de unități, din care 86% sunt cu sisteme de propulsie alternativă.

În perioada următoare se pregătește lansarea noului autobuz Urbino 18 electric cu baterii noi, de mare capacitate, montate exclusiv pe plafon. Vehiculul va avea un tren de rulare modular, care va permite flexibilitate în configurarea interioară.

Obiectivul Solaris până în 2026 este de a completa gama de autobuze interurbane cu modele pe hidrogen și electrice pe baterii, dar și de a intra pe piața nord-americană cu un produs exclusiv cu zero emisii. Prezența grupului CAF în Statele Unite oferă experiența necesară pentru a începe o activitate de succes acolo.

Articole similare

Ad