Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Solaris Urbino 12 electric s-a detasat in castigator

Solaris Urbino 12 electric a fost votat Autobuzul Anului 2017 de catre membrii juriului International Bus of the Year. Vehiculul s-a impus in fata unor adversari redutabili, cu sisteme alternative de propulsie: Ebusco electric, Irizar i2e electric, Mercedes-Benz Citaro NGT si Van Hool Exqui.City electric. Autobuzele au fost testate la Bruxelles in iunie si au impresionat nu doar prin nivelul tehnologic ridicat, ci si prin numeroasele inovatii menite sa ofere mai mult confort pasagerilor.
 

Solaris Urbino 12 electric este o aparitie placuta in peisajul urban. Modelul Urbino a suferit de-a lungul timpul imbunatatiri la capitolul design, iar in varianta electrica este foarte silentios si, desigur, prietenos cu mediul. Autobuzul anului 2017 este echipat cu axa ZF AV 130, cu doua motoare electrice a cate 125 kW pe fiecare roata. In functie de strategia de alimentare, se poate opta pentru un pachet mai mare sau mai mic de baterii. La Bruxelles, Urbino 12 a fost echipat cu baterii de 240 kWh, li’ion fosfat, care este si cel mai greu dintre cele disponibile. Acest lucru a influentat capacitatea de pasageri (30 de scaune, dintre care 16 cu acces direct de pe podea, plus 49 in picioare), insa este la latitudinea operatorului cum echilibreaza capacitatea de stocare a energiei si numarul de pasageri transportati. Partea din spate a vehiculului poate fi configurata in numeroase moduri, iar daca se opteaza pentru un pachet mai mic de baterii si eventual montat pe acoperis, atunci in spate se poate face suficient spatiu pentru calatori, cu un geam mare si mai multa luminozitate.
Toate componentele auxiliare sunt alimentate electric. Optional, se pot monta panouri fotovoltaice pe plafon, care produc 1,5 kWh, suficient pentru a mentine auxiliarele, chiar si daca motorul este oprit. Sistemul de recuperare a energiei intervine automat in momentul ridicarii piciorului de pe pedala de acceleratie, deoarece retarderul se cupleaza automat.
Pentru alimentare, de regula se opteaza pentru combinatia pantograf (pe timp de zi, timp de alimentare 4-6 minute) plus plug-in (pe timp de noapte). La o viteza medie de 15 km/ora, in exploatarea zilnica, consumul de energie este de 0,98-1,1 kW/km.

Interior prietenos pentru sofer si pasageri deopotriva
Urbino este un autobuz foarte comod si silentios. Soferul beneficiaza de o pozitie comoda la volan, bordul este organizat ergonomic, iar comenzile sunt intuitive. Daca se alege versiunea digitala a bordului, cu functie touch, postul de lucru al soferului devine dintr-o data mult mai atractiv. Pe display-ul central se afiseaza gradul de incarcare a bateriei, dar si graficul de utilizare (consum/incarcare), astfel incat soferul poate in permanenta sa isi controleze si corecteze stilul de condus. De mentionat ca in spatele butoanelor de pe bord pot fi ascunse comenzi pentru echipele de service.
Salonul pasagerilor dispune insa de cele mai multe inovatii: barele de sustinere sunt un concept nou, din cupru, special concepute anti-bacterial, ca si materialele de pe scaune, cu insertii de cupru. Sistemul de iluminare interior-exterior este cu lumini LED, iar la inchiderea usilor se aprind lumini rosii de avertizare.
Potrivit reprezentantilor Solaris, autobuzul electric este aproximativ de doua ori mai scump decat cel diesel. Costul final depinde insa de numerosi factori, numai diferenta de pret dintre cel mai mare si cel mai mic pachet de baterii fiind de circa 100.000 de euro. Autobuzele Solaris sunt garantate 500.000 km fara interventii tehnice, iar pentru baterii se garanteaza o perioada de exploatare de cinci ani.
Pana in prezent au fost livrate 54 de unitati Solaris Urbino 12 electrice.

Articole similare

Ad