Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Soluții pe hidrogen pentru autonomie de 400 km

Pe lângă electrificarea întregii game de utilitare, Grupul Stellantis a dezvoltat și modele pe pilă de combustie pe hidrogen, pentru a oferi o soluție complementară la vehiculele electrice pe baterii pentru acei clienți care operează adesea pe distanțe lungi și care au nevoie să realimenteze repede. Clienții de vehicule pe hidrogen au avantajul că nu trebuie să investească nici într-o rețea proprie de realimentare, care uneori reprezintă un procent important al investiției într-un parc de utilitare electrice. Stellantis a ales Rüsselsheim, unde se află sediul central al Opel, pentru a investi într-un centru de transformare a autovehiculelor electrice în variante fuel-cell pe hidrogen și, complementar, într-un centru de recondiționare a bateriilor.

2023 va marca o accelerare puternică a electrificării tuturor gamelor de autovehicule produse în cadrul Grupului Stellantis, până la finalul anului viitor cele mai multe modele urmând să fie disponibile cu motoare electrice sau cu pile de combustie.

Carlos Tavares, directorul general al corporației formate prin fuziunea dintre Groupe PSA și Fiat Chrysler Automobiles, a declarat că societatea-mamă și toate mărcile sale sunt „extrem de concentrate pe tehnologia ecologică pentru a îndeplini obiectivul UE de emisii zero înainte de 2030”. El a adăugat că această tehnologie fără emisii se va extinde la toate modelele de vehicule comerciale Stellantis, de la vanuri compacte la cele mari și de la pick-up-uri ușoare la cele grele.

„Până în 2024, vanurile noastre de dimensiuni mari vor fi alimentate cu baterii electrice (BEV), iar noi vom progresa către pick-up-uri electrice doi ani mai târziu (în America de Nord prin RAM)”, a spus el, recunoscând că, în cazul produselor din urmă, este esențială capacitatea de tractare comparabilă, ceea ce e o mare provocare pentru inginerii Stellantis. Carlos Tavares a menționat că Rüsselsheim preia conducerea în ceea ce privește tehnologia completă a pilelor de combustie cu hidrogen în cazul vanurilor, un sistem dual cu baterie electrică de rezervă.

În ceea ce privește promisiunea, scopul și potențialul hidrogenului, el a spus că „flotele mari de vanuri alimentate cu hidrogen pot funcționa eficient, cu un singur punct de realimentare și de încărcare, ceea ce reprezintă un argument comercial puternic chiar și pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri)”.

Tavares a menționat că, deși toate aceste investiții în noile tehnologii sunt în curs de desfășurare, înseamnă invariabil că vehiculele, produsele și serviciile care decurg din acestea vor deveni mai scumpe din cauza cererii ridicate și a lipsei de materii prime – de aici și creșterea prețului mașinilor și vanurilor electrice.

Una dintre principalele provocări inginerești care se anunță este reducerea greutății totale a autovehiculelor full electrice, prin utilizarea unor baterii mai puternice și mai compacte și prin reducerea numărului de materii prime utilizate. El a menționat că în anii 80 mașinile cântăreau în medie 800 kg, iar acum cântăresc de două ori mai mult. În concluzie, Carlos a lăudat toți lucrătorii, care vor găsi soluțiile cele mai bune „prin colaborarea tuturor”.

20 de ani de experiență în tehnologia pilei de combustie

Xavier Peugeot, vicepreședinte senior al diviziei de vehicule comerciale de la Stellantis, le-a reamintit jurnaliștilor prezenți că Opel lucrează la tehnologia pilelor de combustie de 20 de ani. Împreună cu dezvoltările făcute pe vehicule full electrice, Stellantis va face față provocărilor – chiar și dincolo de termenul limită de zero emisii din 2030. Printre aceste provocări se numără restricțiile introduse de primăriile marilor orașe – zonele cu emisii reduse, taxele de congestie – dar și creșterea preferinței pentru comerț electronic și dezvoltarea nevoii de livrare last mile, care determină tot mai mult companiile să opteze pentru flote ecologice și lanțuri de aprovizionare cu emisii zero.

„Până în prezent, impulsul de electrificare continuă cu un obiectiv european pentru vehiculele electrice pe baterii (BEV), care trebuie să reprezinte 30% din autovehiculele produse până în 2025 și 70% până în 2030. Ofensiva Stellantis de electrificare a vehiculelor comerciale – începută în 2021 și care a determinat câștigarea ulterioară a poziției de lider pe piața europeană de vehicule utilitare electrice – continuă acum cu LCV-urile cu pile de combustie cu hidrogen.”

De ce hidrogen? „Este o soluție cu zero emisii, pe lângă vehiculele electrice pure, cu realimentare rapidă, autonomie crescută și utilizare fără compromisuri. Se pot aborda toate misiunile, de la servicii și distribuție la construcții, servicii municipale și utilități.”

Franța și Germania, principalele piețe pentru hidrogen

Principalele piețe pentru autovehiculele pe pile de combustie sunt Franța și Germania, care investesc împreună 18 miliarde de euro până în 2030 în implementarea infrastructurii de hidrogen. „Astăzi există 200 de stații în aceste țări, iar până în 2030 cifra va crește la 2.500, cu 450.000 de vehicule utilitare cu pile de combustie în funcțiune. În prezent, în Germania, sunt în funcțiune peste 100 de stații de realimentare cu H2 comprimat la 700 bari, care sunt deschise publicului 24/7, la un preț de vânzare cu amănuntul de circa 13 euro/kg. În Franța sunt 50 de stații de alimentare care vând gazul la un preț mai mic – 10 euro/kg. Se preconizează că, odată cu extinderea infrastructurii și a volumului de vânzări, prețurile globale vor scădea la 8 euro/kg”, a mai declarat Xavier Peugeot.

Până la sfârșitul lui 2021, politica „Go to market” a Stellantis a fost pusă în aplicare, cu cele trei modele principale de vanuri de dimensiuni medii alimentate cu hidrogen de la mărcile Peugeot, Citroën și Opel/ Vauxhall (e-Expert, e-Jumpy, Vivaro-e), livrate clienților din Germania și Franța.

Xavier Peugeot a explicat că aceste piețe au fost alese datorită pregătirii lor în ceea ce privește existența unei rețele de stații de realimentare existente și unui cadru de finanțare publică de nivel înalt și cu stimulente guvernamentale. Clienții și-au primit autovehiculele în condiții bune, beneficiind și de o experiență post-vânzare foarte bună, grație garanției de 160.000 km sau 8 ani și contractelor de service modificate corespunzător.

În 2022 și până în 2023 sunt prevăzute programe de producție pentru asamblarea a 1.000 de unități într-o unitate dedicată din Russelsheim (mai ales din gama medie), iar până la sfârșitul lui 2024, odată cu lansarea la vânzare a modelelor suplimentare (vanurile mari și pick-up-urile), producția va crește la peste 10.000 de unități. Livrările în America de Nord sunt planificate pentru 2025, cu varianta electrică Fiat Ducato (purtând o emblemă RAM).

Vanul Anului 2021 se extinde cu propulsie pe pilă de combustie

După cum a explicat Dr. Lars Peter Thiesen, Manager H2 & FC Development Strategy, Stellantis a decis să dezvolte un model de putere medie „conceput pentru a maximiza beneficiile clienților” – cu alte cuvinte, un sistem hibrid – un van cu pile de combustie pe hidrogen, alimentat de la o baterie plug-in. Alte opțiuni ar putea fi un autovehicul electric pe baterie cu autonomie extinsă pe H2 sau unul alimentat complet cu H2.

Sistemul H2/BEV conceput de Stellantis are o pilă de combustie de 45 kW, integrată perfect în compartimentul motor, fiind localizată chiar deasupra motorului electric. Acesta din urmă dezvoltă o putere maximă de 100 kW și un cuplu maxim de 260 Nm, livrat imediat. Astfel, autovehiculul ajunge de la 0 la 100 km/h în 15 secunde.

În locul destinat pachetului de baterii ale vehiculului full electric – sub podeaua autovehiculului – Stellantis a montat trei rezervoare de hidrogen la 700 bari, cu o capacitate de 4,4 kg. Hidrogenul este furnizat către pila de combustie, capabilă să genereze suficientă putere pentru drumuri lungi pe autostradă. Tehnologia de propulsie este completată de bateria plug-in poziționată sub scaunele din față. Bateria litiu-ion de 10,5 kWh oferă o putere dinamică de vârf atunci când este necesar, de exemplu, la pornire și la accelerare. Autonomia este de până la 400 de kilometri (WLTP) și este nevoie de doar trei minute pentru a alimenta cu hidrogen.

Această combinație, potrivit lui Lars Peter, are multe avantaje, cum ar fi performanța, durabilitatea, rezerva de energie (PHEV) și rentabilitatea investiției.

Modelele cu pilă de combustie sunt disponibile în două variante diferite de caroserie: una standard (4,85 m) și o versiune lungă (5,3 m), cu două volume diferite de transport, cu o sarcină utilă de o tonă și o greutate remorcabilă de o tonă.

Modelul Stellantis dispune de alegerea modului de conducere dorit – mai aproape de performanțele dinamice ale unui autovehicul cu motor pe ardere internă sau cu frânare regenerativă mai puternică, ce crește recuperarea de energie la frânare și permite condusul cu o singură pedală, cea de accelerație. Acesta din urmă se poate folosi cu succes când vehiculul merge la vale sau în oraș.

Avantajul plasării celor trei rezervoare de hidrogen sub podea asigură un centru de greutate scăzut, cu beneficii în planul stabilității, siguranței și agilității în deplasare.

Grație serviciilor special dezvoltate pentru autovehiculele electrice, clienții pot programa încărcarea bateriei sau pot comanda preîncălzirea sau răcirea autovehiculului înainte ca șoferul să ajungă la mașină.

Centru de recondiționare a bateriilor electrice tot la Rüsselsheim

Hydrogen Opel Vivaro-e, Peugeot e-Expert și Citroen e-Jumpy sunt produse de unitatea Opel Special Vehicles (OSV) la centrul din Rüsselsheim.

Opel are o experiență de peste două decenii în domeniul combustibililor alternativi, cum ar fi CNG și GPL (gaz petrolier lichefiat), și ele produse în centrul de transformare din Germania.

Unitatea de producție de 1.500 m2, cu 70 de angajați cu înaltă calificare, poate construi câteva sute de unități până la 1.000 de vehicule cu emisii zero pe an. Forța de muncă flexibilă și calificată a OSV a sprijinit, de asemenea, ingineria în timpul fazei de dezvoltare a produsului actual și construcției prototipurilor. Know-how-ul dobândit la Rüsselsheim va fi utilizat pentru producția viitoare de volum în uzine.

Tot aici Stellantis a stabilit centrul de recondiționare a bateriilor electrice, care este unic în cadrul Grupului. Momentan flota de utilitare ușoare electrice vândute de Stellantis e destul de nouă, de 1-3 ani, astfel că cele mai multe baterii ajunse în centrul de recondiționare sunt mai degrabă cu probleme de garanție decât optime pentru recondiționare.

Pe măsură ce parcul european de vehicule electrice al grupului Stellantis (plus Toyota, care folosește aceleași baterii electrice) va crește, centre similare vor apărea și în alte locații de producție.

Articole similare