Asociația profesională cehă ČESMAD Bohemia anunță că zeci de kilometri de pe cea mai aglomerată autostradă din Cehia, D1, s-au adăugat, în ambele direcții, kilometrilor care aveau deja semne ce interzic vehiculelor cu o greutate mai mare de 3,5 t să depășească. Deci între Praga și Brno rămân 30 km unde există trei benzi pe fiecare sens și unde camioanele mai pot face depășiri.
Statul crede că această măsură fluidizează traficul pe o arteră europeană importantă de transport, dar ČESMAD Bohemia crede că este a doua cea mai proastă soluție posibilă, depășind în simplitate doar interdicția generală de depășire introdusă în Slovacia. Și sugerează că ar fi mai bine ca Cehia să se inspire din Germania, unde traficul pe mii de kilometri de autostrăzi este reglementat de semafoare variabile. În loc de asta, în Cehia secolului al XXI-lea soluția la problemele din trafic este montarea de indicatoare rutiere de restricții, iar tehnologiile moderne sunt utilizate numai când vine vorba de colectarea automată a amenzilor pentru depășirea vitezei, pentru greutate etc. „Este trist că am ratat deja multe oportunități de a ne construi rețeaua de autostrăzi“, este de părere asociația transportatorilor cehi. „Reconstrucția D1, plătită din fonduri europene, nu a dus la extinderea acesteia sau la construirea locurilor de parcare atât de necesare pentru camioane, deși toate studiile au confirmat cererea tot mai mare de transport rutier. Spre deosebire, de exemplu, de Polonia, care a folosit politica europeană de subvenționare pentru a-și dezvolta infrastructura de autostrăzi într-o măsură fără precedent, situația din țara noastră mai degrabă se deteriorează. Șoseaua de centură a Pragăi nu este încă vizibilă, iar impactul creșterii capacității autostrăzii de lângă Brno este atât de catastrofal, încât a distrus literalmente acest nod de transport din Europa Centrală pentru câțiva ani de acum înainte.“
ČESMAD Bohemia va dori să discute cu ministrul ceh al transporturilor despre durata exactă a reconstrucției drumurilor și scurtarea la maximum a acesteia, despre numărul de locuri de parcare pentru camioane și accelerarea finalizării lor și despre coordonarea transportului de materiale de construcții. Deoarece acum, dacă un camion trece prin Brno sau printr-un alt șantier de construcții de lângă Vyškov sau mai departe pe D35, pierde până la jumătate din timpul său normal de lucru dintr-o zi, deci devine dificilă respectarea perioadelor de condus și de odihnă, mai ales în absența zonelor de parcare din aceste zone. Transportul de marfă plătește anual pentru rețeaua de autostrăzi taxe de 15 miliarde de coroane cehești (1 CZK este echivalentul a circa 0,1978 de lei), mai amintește asociația, dar trebuie să folosească o singură bandă pe cea mai aglomerată secțiune de autostradă din țară. Camioanele au devenit un inamic public, acuză ČESMAD Bohemia, iar politicienii vin cu propuneri populiste pentru a înmulți în continuare restricțiile care le vizează, deoarece mult mai mulți alegători conduc autoturisme și trăiesc de-a lungul drumurilor decât conduc camioane. „Ei uită că toate produsele pe care le folosim zilnic parcurg cel puțin o parte din drumul spre țara noastră în camioane, deoarece transportul rutier reprezintă aproape 80% din totalul mărfurilor transportate pe uscat.“