AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Stabilitate datorită capacității de adaptare la noile condiții de pe piață

Renault Trucks a organizat la final de martie o conferință de presă online în cadrul căreia președintele companiei, Bruno Blin, a prezentat o imagine de ansamblu a anului trecut, cu dificultățile, dar și cu realizările sale – legate în special de vehiculele de ocazie și de cele electrice – și a anunțat că în 2021 vor fi înnoite gamele de camioane T pentru transport pe distanțe lungi și C și K pentru construcții

Pentru Renault Trucks criza sanitară fără precedent a promovat în topul priorităților protejarea angajaților de infectarea cu noul coronavirus și sprijinirea clienților pentru a-și continua activitatea. Peste 90% din centrele de vânzări și service ale companiei din întreaga lume au rămas deschise chiar și în perioada de început a pandemiei, când a fost vârful crizei, datorită măsurilor sanitare extrem de stricte care au fost luate.

În timp ce rețeaua a funcționat aproape de capacitatea maximă, cele patru fabrici din Franța au fost închise, pentru a proteja angajații, Renault Trucks fiind una dintre primele companii care au luat astfel de decizii. Iar reluarea treptată a producției a început pe 23 aprilie.

În plus, producătorul francez a fost implicat în activități de voluntariat în mai multe țări precum Franța, România și Ungaria.

Cotă de piață similară celei din 2019 și cerere în creștere la final de an

Deși vânzările au scăzut până la 41.117 de vehicule grele facturate în 2020, cu 24% mai puține decât în 2019, Renault Trucks și-a păstrat cota de piață din Europa și, mai mult decât atât, a înregistrat cu 12% mai multe comenzi decât în anul anterior, în special datorită creșterii cu 40% din ultimul trimestru, comparativ cu perioada similară din 2019. „Piața este dinamică, nevoie de transport există, cererea deja a început să crească pentru că economia merge iar bine și oamenii continuă să consume bunuri, dar nu cred că se vor recupera prea curând volumele pierdute în 2020“, declară Bruno Blin.

Din cele 41.117 camioane, 19.019 au mers în Europa (în afară de Franța), 17.937 în Franța și 4.161 în restul lumii. Iar dacă le împărțim pe categorii de tonaj, au fost 26.246 medii și grele și 14.871 ușoare.

Pe piața europeană a utilitarelor de peste 6 t Renault Trucks a avut o cotă stabilă, de 8,5%, în condițiile în care cota a fost aceeași din 2019 la categoria camioanelor de peste 16 t, de 8,8%, și a crescut cu 0,3%, până la 6,6%, pe segmentul de 6-16 t.

În țara de origine, compania rămâne lider incontestabil, cu 28,3% din piața utilitarelor de peste 6 t, în creștere cu 0,6% față de 2019. Rezultate bune s-au înregistrat și în Europa de Est, în special în România, Bulgaria și Ungaria, unde Renault Trucks are o organizație nouă, independentă din punct de vedere comercial. În România, 2020 a fost un an foarte bun pentru Renault Trucks, cu o creștere a cotei de piață cu 2.5% și 55 de vehicule comerciale noi vândute în plus față de 2019.

Numărul de vehicule facturate în afara Europei a crescut cu 16%, datorită revenirii puternice a pieței tradiționale din Algeria, unde au fost facturate 1.100 de camioane, în creștere cu 8% față de anul anterior. Compania își menține astfel poziția de lider în această țară, cu o cotă de 47,8% din volumele de acolo ale producătorilor europeni de vehicule de peste 16 t, inclusiv datorită fabricii sale de asamblare din Meftah. Totuși, această piața rămâne destul de nesigură.

Și Turcia a fost în 2020 foarte dinamică și compania a înregistrat aici o creștere importantă a numărului de vehicule facturate: de la 640 în 2019 la 1.061 în 2020.

O piață bună a fost și cea din Africa sub-sahariană, unde Renault Trucks propune o gamă dedicată de vehicule de ocazie, T X-Port și T X-64, transformate la Used Trucks Factory, dar și o ediție specială, Safety Edition, a gamei K.

Vânzări record de camioane rulate

Vehiculele de ocazie reprezintă o activitate strategică pentru Renault Trucks și pe acest segment s-a ajuns în 2020 la vânzări record de 10.308 unități facturate, cu 9% mai multe decât în 2019, datorită faptului că încă de la configurarea camioanelor noi se ține cont și de viitorul lor pe piața second-hand și că producătorul a luat, în timpul crizei sanitare, măsuri pentru creșterea flexibilității finanțării, oferind și opțiunea întreruperii contractelor, „ceea ce a dovedit capacitatea noastră de a ne adapta la această situație imposibilă“.

Și serviciile destinate utilitarelor rulate s-au dezvoltat semnificativ, cu o rată de penetrare a acestora de 28%, în creștere cu 4% față de 2019, câtă vreme numărul de camioane de ocazie vândute cu contract de garanție Selection a crescut cu 25%.

Strategia Renault Trucks pe piața vehiculelor rulate se bazează pe reciclare și refolosire creativă: în atelierul specializat de transformare a camioanelor de ocazie Used Trucks Factory, integrat în fabrica din Bourg-en-Bresse, transformările fac obiectul unor studii specifice de cercetare și dezvoltare și răspund în termeni de proces industrial de fabricație și de control al calității unui nivel de exigență identic cu cel de la vehiculele noi. Fabrica lucrează la capacitate maximă și în 2020 aici au fost realizate 500 de unități, inclusiv modele noi, ca T X-64, dedicat piețelor din Africa și Orientul Mijlociu.

În plus, Renault Trucks continuă să implementeze propriul său departament de reciclare și refolosire a pieselor camioanelor grele, în colaborare cu Indra Automobile Recycling, proiect validat de ADEME (Agenția pentru Tranziție Ecologică), pentru a grăbi trecerea la o economie circulară.

În 2040 niciun vehicul RT nu va mai folosi combustibil fosil

Renault Trucks are planuri ambițioase în ceea ce privește volumele de vehicule electrificate: în 2025 acestea vor reprezenta 10% din vânzările sale totale, în 2023 vor ajunge la 35%, iar obiectivul final este ca în 2040 niciun vehicul al său să nu mai funcționeze pe bază de carburant fosil, astfel încât în 30 de ani să fie atins obiectivul de a avea un parc auto neutru din punct de vedere al emisiilor de CO2. Iar vehiculele electrice vor fi în prim plan. „Credem că și bateriile și celulele de combustibil sunt soluții bune“, declară Bruno Blin, „dar nu știm care va fi proporția dintre ele. De exemplu, pentru camioanele de construcții se va merge mai ales pe baterii, dar cele care parcurg mai mulți kilometri vor avea celule de hidrogen.“

În martie 2020 a început producția în serie a celei de-a doua generații de vehicule electrice, în fabrica din Blainville-sur-Orne, astfel că în prezent producătorul francez comercializează gama complet electrică cea mai extinsă de pe piață, acoperind greutăți de la 3 la 26 t, modele D Z.E., D Wide Z.E. și Master Z.E., și răspunzând exigențelor din livrare urbană, distribuție sau colectare de deșeuri. În prezent compania pregătește comercializarea unui autotractor Z.E. pentru transport regional și inter-regional, care să fie disponibil din 2023, și tot de atunci și vehiculele urbane de șantier 100% electrice.

Pentru a-și sprijini clienții în accelerarea tranziției energetice Renault Trucks a fondat o organizație comercială nouă, dedicată mobilității electrice, pentru a contribui la eficacitatea operațională a clienților, și în paralel continuă investițiile în extinderea electrificării la toate tipurile de aplicații, astfel încât din 2023 să fie disponibilă o ofertă electrică pentru orice segment: distribuție, construcții și transport pe distanțe lungi. Iar din 2025 Renault Trucks va propune vehicule cu pilă de combustibil care funcționează pe hidrogen, mai ales pentru distanțe lungi. În paralel cu decarbonizarea se fac însă eforturi și pentru creșterea productivității și confortului vehiculelor.

În toate aceste demersuri compania va avea alături parteneri strategici și se va baza și pe sinergiile din Grupul Volvo, pentru a crește volumele și a scădea în același timp costurile. Astfel, în cadrul grupului Volvo există o divizie nouă dedicată vehiculelor de tonaj mediu, segment central pentru introducerea treptată a electromobilității pentru camioane. Renault Trucks va profita și de parteneriatele dezvoltate de Volvo Energy, noua entitate dedicată furnizării, reciclării și gestionării celei de-a doua vieți a bateriilor, precum și soluțiilor de încărcare. Pentru dezvoltarea blocurilor de baterii specifice aplicațiilor grele, Renault Trucks va beneficia de alianța strategică dintre Volvo și Samsung SDI, iar pentru o tranziție durabilă va folosi noul său centru de cercetare și dezvoltare din Lyon, X-Tech Arena, a cărui construcție va fi gata la început de 2023, în urma unei investiții de 33 de milioane de euro.

Camioanele electrice sunt „ceva special“, în sensul că nu vor mai folosi combustibili fosili, vor produce mai puțin zgomot, deci vor putea face livrări și noaptea și vor oferi un nivel crescut de confort, astfel că nu avantajele financiare primează în cazul lor. „Dar în timp, pe măsură ce vor crește volumele, vor scădea costurile totale de exploatare a acestor vehicule“, promite Bruno Blin.

În ceea ce privește competiția din partea Tesla și a altor constructori de vehicule ecologice, președintele companiei amintește că Renault Trucks produce camioane de peste 125 de ani, are experiență nu numai în ceea ce privește trenul de rulare, ci și șasiul, cunoaște bine clienții și piața de transport în general și are o rețea de 1.500 de centre de service – toate acestea aducând valoare clienților.

Renault Trucks propune și camioane pe CNG, dar LNG nu face parte din oferta sa, deoarece „nu ne putem concentra asupra tuturor tehnologiilor“. Și combustibilii bio au un viitor, deoarece unele tipuri de vehicule de pe piață vor rămâne pe motoare cu ardere internă.

În ceea ce privește serviciile, compania le va îngloba în oferta de vehicule pentru a simplifica activitatea clienților în căutare de soluții adaptate cât mai bine nevoilor lor. Oferta va include baterii, soluții pentru instalarea infrastructurii de încărcare la clienți, optimizarea energiei folosite, reparații și întreținere, finanțare și asigurare.

Și, pentru că vehiculele electrice au mai puține componente și necesită mai puțin service, Bruno Blin crede că rețeaua after-market se va transforma pas cu pas, iar specialiștii săi vor avea mai ales rolul de consultanți care să-și sprijine clienții în alegerea celui mai potrivit model, deoarece oferta va fi foarte diversă.

Articole similare