Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Stil, funcționalitate și siguranță în transportul interurban

La scurt timp după premiera ultimei generații de autocare ComfortClass 500 și TopClass 500, Setra deschide acum un nou capitol pe segmentul autobuzelor interurbane cu intrare joasă, prin lansarea noilor modele ale seriei MultiClass 500 LE. Vehiculele se caracterizează prin funcționalitate, design modern și un nivel ridicat de siguranță, peste celelalte autobuze din acest segment de piață. Primul autobuz MultiClass 515 LE a fost prezentat în exclusivitate membrilor juriului internațional de presă Bus & Coach of the Year cu prilejul unui eveniment de tip „sneak-preview”, organizat la Neu-Ulm, în Germania, la sfârșitul lui martie.

Noua gamă MultiClass 500 LE include patru modele, cu lungimi cuprinse între 10,51 și 14,52 m, pe două și trei axe, ideale pentru aplicațiile de transport metropolitan, interurban, inclusiv școlar, pe distanțe medii și chiar lungi, în zone mai slab populate. Fiind vehicule cu intrare joasă (LE), cvartetul de autobuze combină două lumi într-una singură: utilitatea și funcționalitatea podelei coborâte din prima jumătate și confortul asigurat de configurația cu scaune capitonate și poziționate mai înalt, în secțiunea spate.

Setra este sinonim cu un design fascinant, dar durabil, chiar și pentru modelele cu intrare joasă. Astfel, exteriorul noilor MultiClass 500 LE este deja împărțit în mod deliberat în două secțiuni, conectate printr-un profil vertical larg. Datorită stâlpilor A rotunjiți, cu ornamente întunecate în față, și profilurilor de colțuri de formă egală în spate, acoperișul pare să plutească deasupra caroseriei, rezultatul fiind un design unic, aerisit și ușor.

Partea frontală a MultiClass 500 LE a primit noul aspect distinctiv Setra, introdus odată cu lansarea actualelor autocare turistice. Pe cele două laterale, deasupra roților din față, elementul caracteristic al mărcii indică originea noului autobuz, lucru demonstrat și de logo-ul mărcii amplasat în spate.

Varietatea noilor Setra MultiClass 500 LE începe cu alegerea ușilor: la intrarea unu se poate opta pentru o ușă dintr-o singură foaie, disponibilă în două lățimi diferite, ori – mai nou – ușă dublă, în timp ce la intrarea a doua se merge pe varianta clasică, având ușă simplă sau dublă. De precizat că toate modelele pot fi furnizate cu o a treia cale de acces, amplasată (la cerere) în spatele punții spate. În funcție de poziționarea ușilor și de tipul acestora, se pot alege variante pivotante spre exterior sau spre interior, dar și uși batante/glisante. Gama de rampe pentru pasagerii cu mobilitate redusă este la fel de generoasă, iar pentru prima dată este disponibilă și o rampă pliabilă mecanică pentru prima ușă.

Interior aerisit, primitor, confortabil

Interiorul noilor autobuze interurbane este funcțional și primitor în același timp. Designul include pereți despărțitori din sticlă, de diferite înălțimi și modele, tapițerie de calitate, combinații armonioase de culori și numeroase opțiuni pentru scaune, variind de la cerințele interurbane până la cele turistice.

Încălzirea, ventilația și controlul climatizării Setra MultiClass 500 LE pot fi adaptate în funcție de nevoile clienților. Sistemul clasic de aer condiționat EvoCool Basic, montat pe acoperiș, este deosebit de puternic, însă se poate opta și pentru varianta „light”. În plus, este posibilă echiparea cu duze de aer și lumini de citit individuale.

Asistență și siguranță

Trei variante de cabină pentru șofer răspund cerințelor diferitelor aplicații de transport: Cockpit City (în conformitate cu specificațiile Asociației Companiilor Germane de Transport), Cockpit Basic City (oraș/metropolitan) sau Cockpit Basic (interurban). Șoferii sunt asistați de mai multe sisteme de siguranță, dintre care amintim senzorii de ploaie și de lumină și frâna de parcare electronică, toate standard. Sistemul opțional de camere de luat vederi 360O oferă o vizibilitate perfectă de jur împrejurul autobuzului, ceea ce permite manevrele în spații înguste, dar și detectarea trecătorilor, bicicliștilor și obstacolelor, care sunt altfel greu sau imposibil de văzut de către șoferi. Iluminarea ambientală pentru marșarier este, de asemenea, disponibilă opțional.

Împreună cu transmisia robotizată GO 250 8 PowerShift, șoferii sunt ajutați de cea mai recentă versiune a sistemului de control predictiv al rulării (Predictive Powertrain Control – PPC) să facă economii cât mai mari de combustibil. Hărțile acoperă acum, în plus față de autostrăzi și drumuri principale, aproape toate drumurile extraurbane din Europa. PPC ia în considerare intersecțiile și sensurile giratorii și este legat de controlul adaptiv al vitezei de croazieră, reducând automat viteza la intrarea în orașe, înainte de curbe strânse, obstacole precum sensurile giratorii, trecerile de pietoni sau semnele de circulație STOP.

Foarte important, noile MultiClass 500 LE vor putea fi echipate opțional, din primăvara lui 2024, și cu sistemul de asistență la frânare Preventive Brake Assist 2, dezvoltat special pentru autobuzele folosite la servicii regulate. Acesta utilizează o combinație de senzori radar cu rază apropiată și lungă de acțiune și o cameră video și poate procesa mai multe obiecte în același timp. În limitele sistemului, detectarea obiectelor din afara carosabilului este îmbunătățită, iar avertismentele false sunt minimizate. Sistemul de asistență a șoferului avertizează asupra unei coliziuni cu obiecte staționare sau în mișcare și inițiază simultan o manevră de frânare parțială.

Rentabilitate și eficiență

Modelul MultiClass 515 LE este propulsat de motorul OM 936, de 7,7 l, disponibil în variantele de putere de 220 kW (299 CP) și 260 kW (354 CP). Cel mai lung autobuz al gamei, S 518 LE, cu trei axe, beneficiază de motorul mai mare, OM 470, cu șase cilindri în linie, de 10,7 l, care dezvoltă 290 kW (394 CP). În funcție de model, selecția largă de transmisii include o cutie de viteze manuală, transmisia manuală robotizată PowerShift și cutiile de viteze automate Voith și ZF, cu convertor.

Autobuzul S 515 LE cu motor OM 936 poate fi chiar și mai economic dacă este prevăzut opțional cu o unitate de propulsie electrică. Aceasta funcționează ca un alternator la depășire sau frânare și generează energie electrică fără consum de combustibil.

Energia este depozitată în două module de baterii montate pe acoperiș. În situații de sarcină, cum ar fi la plecarea de pe loc, motorul electric de 14 kW îl sprijină pe cel cu ardere internă, fiind astfel optimizat consumul.

Autobuzele MultiClass 500 LE beneficiază de serviciile binecunoscute Omniplus: cea mai mare rețea de service din Europa, contracte personalizate Basic, BasicPlus, Premium sau Premium Regional și cursuri de pregătire profesională pentru șoferi. În plus, serviciul Omniplus On Uptime pro asigură transparență completă datorită mesajelor de pe afișajul display-ului de bord, garantând o mai mare predictibilitate și disponibilitate. În Omniplus On Portal, managerii de flote au acces la toate informațiile relevante de diagnosticare în orice moment și în timp real.

Asemenea seriei precedente, noile Setra MultiClass 500 LE sunt fabricate și în uzina Daimler Buses din Hoșdere, Turcia. Producția de serie pentru dimensiunile „clasice” de autobuze cu două axe, de 12 și 13 m lungime, este planificată să înceapă în toamnă, în timp ce modelul compact S 510 LE și cel pe trei axe S 518 LE vor intra în fabricație la începutul lui 2024.

Articole similare

Ad