Daimler Trucks Capital Markets Day 2025|Interviu cu John O’Leary, CEO Daimler Truck North America
Daimler Truck North America (DTNA) este o forță motrice în industria vehiculelor comerciale, cu un palmares de zeci de ani de leadership pe piață. La conducere se află președintele și CEO-ul John O’Leary, care a condus compania prin transformare, inovație și provocări. Într-un interviu acordat în exclusivitate lui Florian Engel, președintele juriului ITOY, O’Leary împărtășește factorii cheie care stau la baza dominației DTNA, puterea strategică a mărcii în colaborare cu Freightliner și Western Star și modul în care compania a navigat prin peisajul politic și economic schimbător din Statele Unite – cu claritate, rezistență și ambiție.
John, DTNA este lider de piață în America de Nord de mai mulți ani. De unde vine acest succes extraordinar?
Ei bine, cred că suntem foarte norocoși că am avut succes pe mai multe segmente în America de Nord. Suntem cunoscuți de mai mulți ani pentru performanțele noastre în segmentul de transport rutier pe autostradă, care include transportul de marfă cu camioane complete, LTL și alte activități de transport. În ultimii ani, ne-am extins în sectorul transporturilor specializate. Cred că acum ne construim o reputație puternică cu Western Star, care a fost mult timp un brand de nișă, dar care acum este cu siguranță în creștere.
Tocmai ați menționat două mărci, Freightliner și Western Star. Cum funcționează această strategie bi-marcă?
În primul rând, marca Freightliner este recunoscută pentru aplicațiile sale on-highway și specializate medium-duty. Așadar, acoperim o gamă largă de segmente. Într-un an bun, vindem aproximativ 200.000 de vehicule în America de Nord pentru o gamă variată de clienți. Freightliner este cunoscut în special ca un camion pentru flote – cele mai mari și mai prestigioase flote din Statele Unite, precum Ryder, Penske, Schneider și XPO, toate utilizează în mod predominant Freightliner. Deci, suntem foarte puternici în acest segment.
Ne-am dat seama că intrarea pe piața vehiculelor specializate cu marca Freightliner nu ar funcționa. Valoarea mărcii sale era asociată cu utilizarea pe autostradă. Aveam nevoie de o identitate distinctă, iar Western Star avea o moștenire puternică – poate nu foarte cunoscută în Statele Unite la momentul respectiv, dar bine înrădăcinată în Canada – și o anumită robusteţe și credibilitate profesională. Am decis să investim în această companie și să o transformăm în ceea ce este astăzi, o companie puternică în segmentul vehiculelor comerciale grele specializate.
Succesul dumneavoastră este testat de circumstanțele politice. Cum răspundeți la aceste provocări?
Trebuie să te concentrezi pe ceea ce poți controla. Există o mulțime de lucruri pe care aș vrea să le pot controla acum, dar nu pot. Așa că luăm cele mai bune decizii pe baza informațiilor pe care le avem la dispoziție și rămânem flexibili. Dacă lucrurile se schimbă, putem fi flexibili. Este important să nu renunțăm la opțiuni prea devreme. Odată ce există mai multă certitudine – fie că este vorba despre politica privind emisiile sau despre perspectivele economice – acționăm rapid și decisiv.
Cheia este să fii pregătit: să ai scenarii deja trasate, astfel încât să nu fii nevoit să te răzgândeşti atunci când lucrurile se schimbă. Mai presus de toate, este important să ne concentrăm pe ceea ce putem controla în fiecare zi la cel mai înalt standard. Dacă conduci o companie cu proceduri bine stabilite, extrem de eficientă și profitabilă, poți trece peste o bună parte din incertitudini. Cred că aceasta este poziția în care ne aflăm acum.
„Norocul” este un cuvânt-cheie potrivit pentru ultima întrebare. La ce vă așteptați de la următorii anii?
Cred că, odată ce există mai multă claritate cu privire la politicile economice și de emisii din SUA, vom fi într-o poziție bună pentru a contribui la creșterea economiei și pentru a ieși mai repede dintr-o perioadă de incertitudine. În acest moment, o mulțime de oameni așteaptă pe margine. Este frustrant pentru toată lumea. Dar odată ce avem o direcție clară – chiar dacă nu este în întregime favorabilă – putem merge înainte cu încredere.
Privind înainte, perspectivele noastre rămân luminoase. Avem un produs puternic, o reprezentare excelentă a dealerilor și clienți fideli. Aceasta este o afacere B2B, astfel încât relațiile și încrederea sunt esențiale, iar noi avem relații excelente și încredere în clienții noștri. Am reușit să construim această bază, indiferent de modificările tarifare, de emisii sau de alți factori externi. Așa că trebuie doar să continuăm să executăm și să facem tot ce putem mai bine.
Vă mulțumim foarte mult!













