Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad

Strategii adaptate la criza

Criza a schimbat semnificativ modul de gandire si de actiune al companiilor. Clientii organizeaza tot mai multe licitatii, nu neaparat pentru a-si alege un alt provider, ci pentru a-si optimiza si eficientiza fluxurile logistice. Activitatea de depozitare si in special stocurile au scazut, din dorinta clientilor de a duce marfa cat mai repede pe raft, iar logisticienii accepta comenzi care in urma cu doi ani li se pareau de-a dreptul imposibile, dar la un pret cu peste 10% mai mic. In aceste conditii, DSV Solutions investeste in 2010 peste un milion de euro in sisteme IT si anul viitor isi va extinde spatiul logistic cu 16.000 m2.
 

Fata de perioada de dinaintea crizei, negocierile cu clientii sunt mult mai dure, iar cele mai multe licitatii au fost organizate pentru gasirea unor solutii mai eficiente, nu neaparat pentru a alege un nou provider. „Desi colaborarea cu provide-rul este una buna, la anumite perioade de timp, multinationalele organizeaza licitatii, unde invita mai multe companii. In urma acestor actiuni, clientii nu s-au mutat de la o firma la alta, dar au obtinut, evident, niste solutii, respectiv preturi mai bune”, a explicat Sergiu Iordache, director general DSV Solutions.
In acest context, preturile serviciilor logistice au scazut cu cel putin 10% in ultimul an si jumatate.
„Noi nu participam la toate licitatiile, ci doar la cele in care clientii isi doresc cu adevarat calitate. Un astfel de client are reguli stricte, monitorizeaza foarte bine afacerea si, automat, te obliga sa fii la acelasi nivel de performanta. La aceste licitatii poti afla multe informatii legate de tendintele pietei de logistica, competitori, strategie clienti.”
O reducere a rentabilitatii s-a tradus si prin faptul ca partenerii solicita la acelasi pret servicii suplimentare. „Clientul doreste o monitorizare mult mai stransa a stocului, iar aceasta se poate face, de exemplu, si prin dezvoltarea unei interfete EDI client-furnizor. Dar crearea acesteia poate costa zeci de mii de euro. Este o investitie care-ti confera o crestere a calitatii serviciului, insa nu si a cifrei de afaceri.”

Infrastructura alunga multinationalele
Pentru anul acesta, DSV Solutions a prognozat o crestere de 5% a cifrei de afaceri, target pe care il poate realiza si datorita noilor clienti castigati: Samsung, Alexandrion, Policolor, Lafarge, Procter& Gamble.
Cei mai multi clienti DSV Solutions sunt companii multinationale, iar o parte din acestia au inceput chiar inainte de criza sa regionalizeze activitatea de logistica. Astfel, acestea mai au personal doar la nivel regional, de unde coordoneaza un grup de tari.
Au fost companii care si-au relocat activitatea de depozitare si logistica, iar in Romania au ramas doar cu partea de cross docking. „De exemplu, din cinci depozite regionale in partea de est a Europei au facut un hub mare intr-o singura tara, statele preferate fiind cele central europene, de unde distribuie direct clientilor din centrul si estul Europei in 48 de ore. Din pacate, Romania este ocolita din cauza infrastructurii.“
Compania detine clienti pentru care preia marfa de la astfel de hub-uri, o aduce in Romania, si aici face cross docking sau etichetare. Sau marfurile vin consolidate, aici sunt separate si distribuite la clientii din Romania. „Livrarile pentru acesti clienti pot ajunge chiar si la cateva zeci de camioane pe zi. Daca pe un singur camion sunt partload-uri, 2-3 livrari, marfa este distribuita direct catre clientii finali. Insa, in cazul grupajelor, marfa ajunge in hub-urile DSV pentru a-si putea respecta termenele de livrare. Astfel, marfa este consolidata noaptea pe camioane care pleaca dimineata catre clienti.“

Scad stocurile
In conditiile actuale ale pietei, clientii prefera sa depoziteze cat mai putin marfa si, daca se poate, sa ia produsele din fabrica si sa le duca direct la clienti. „Acum clientii nostri prefera sa aiba stocuri mai mici si livrari mai dese. La toate bunurile de folosinta indelungata, cum ar fi electronicele sau electrocasnicele, s-au redus destul de mult volumele. Au avut mai putin de suferit produsele alimentare sau cele de ingrijire casnica. In afara de furnizorii de anvelope, care au avut un sezon foarte bun in iarna pentru ca a nins mult, lucru care a determinat vanzari destul de mari, celelalte industrii din portofoliul nostru sunt cel mult la acelasi nivel ca anul trecut.“
Asa ca afacerea de transport este considerata acum mult mai profitabila decat cea de depozitare. „Exista o presiune mult mai mare pe ratele activitatii de depozitare din cauza costurilor cu stocurile pe care le au clientii. Se pune mai mult accent pe negocierea unui tarif de depozitare decat al unuia de transport. In plus, activitatea de transport este partial acoperita deoarece pretul poate suferi ajustari periodice din cauza pretului la combustibil. Cele mai multe contracte pe care le avem au o clauza referitoare la combustibil, astfel ca acestea se modifica automat.“ 

Specializarea costa
DSV Solutions nu exclude orientarea catre anumite piete precum cea de farma sau marfuri periculoase, insa dezvoltarea acestor servicii specializate depinde de cererea relativ scazuta. In Belgia si Olanda, DSV are un proiect foarte mare pentru livrarea de medicamente si instrumente chirurgicale catre spitale. „Avem expertiza grupului si putem extinde oricand aceasta afacere si in Romania. In plus, tot la nivel de grup avem si un departament de dezvoltare care ne-ar putea ajuta. Numai piata sa fie pregatita.“
DSV opereaza, de exemplu, depozite specializate ADR in Slovacia si Ungaria, insa acestea necesita investitii serioase si nici macar acolo nu sunt ocupate de clienti din cauza costurilor ridicate. Astfel ca spatiile sunt inchiriate ca ambientale, pentru ca piata nu este pregatita, iar clientii nu sunt dispusi sa dea de trei ori mai mult pentru dotarile de ADR „Investitiile intr-un depozit ADR care sa respecte toate normele si standardele in vigoare sunt aproape triple fata de cele pentru un depozit normal. Iar chiria sare de 10-15 euro/m2. Ar trebui ca pentru fiecare clasa de produse sa ai un spatiu special. Avand in vedere specificul acestor marfuri, precum si costurile mai sus mentionate cei mai multi clienti din farma si chemicals prefera solutia de inhouse.”

Criza forteaza creativitatea firmelor
Un lucru bun pe care l-a adus criza a fost dezvoltarea creativitatii companiilor. Acum cele mai multe nu mai refuza comenzi care acum doi ani li se pareau imposibile. „Acum nu spun niciodata nu. Dupa ce discuti cu echipa, te gandesti, iti dai seama ca poti. Daca cineva ma intreba inainte daca pot sa-i livrez marfa din Cehia la Metro Suceava in 48 de ore, ii spuneam ca nu se poate. Acum facem asta cu schimburi de noapte, cu transport cu doi soferi, cu un traseu monitorizat strict. Pe de alta parte, si furnizorii nostri sunt mult mai flexibili si mai deschisi. Inainte, daca le spuneai ca au sase livrari pe intern, spuneau ca nu le pot face, acum le fac, si in timpul dorit.“     
                            
Aproape un milion de euro in sisteme IT
Investitiile DSV Solutions de anul acesta se apropie de un milion de euro numai in sistemele IT. Compania va implementa SAP si isi va actualiza WMS si TMS, sisteme cu care lucreaza grupul DSV si care vor trebui implementate in toate filialele sale. „Vrem sa ne pastram clientii si muncim destul de mult la calitatea serviciilor si la imbunatatirea sistemelor de lucru. Investitiile ne vor aduce un control mai bun al proceselor de lucru si al fluxurilor de marfuri. Ne dorim o optimizare a acestora pentru intregul lant logistic, respectiv atat pentru clienti, cat si pentru furnizorii de servicii.“

Asigurari prin DSV
Din grupul DSV face parte si compania de asigurari DSV Insurance, care lucreaza in principal pentru companiile din grup, insa isi poate extinde serviciile si catre clientii acestora.
„Avem clienti la care am promovat acest serviciu, iar ratele sunt mult mai bune decat cele existente pe piata romaneasca. Insa unii dintre acestia, fiind companii multinationale, functioneaza sub umbrela asigurarii grupului din care fac parte. Avem, insa, si contracte unde functioneaza asigurarea CMR, iar daca partenerii vor o extindere, le putem oferi noi aceasta posibilitate. Desi DSV Insurance e companie separata, modalitatea de a discuta cu ei este diferita, pentru ca este intermediata de DSV Romania, noi fiind mai mult decat interesati sa ne ajutam clientii. Cand propunem clientului incheierea unei polite de asigurare prin noi, atunci ii prezentam clar toate detaliile, astfel incat, in cazul unui incident, acesta sa nu mai aiba nevoie decat de transmiterea cererii de despagubire.“ In contractele DSV Solutions sunt mentionate majoritatea conditiilor USER, care sunt acceptate mai mult sau mai putin de clienti. Daca este vorba de un contract de transport, unde acestia sunt familiarizati cu limita de raspundere, iar valoarea pe camion este mica, conditiile sunt acceptate. Nu acelasi lucru se intampla, insa, la un contract pentru depozitare, unde valoarea stocului poate ajunge la milioane de euro. Aici este greu de acceptat o limitare a raspunderii la 100.000 de euro. „De multe ori, limitarea pe incident este de 200.000-300.000 de euro, de aceea propunem o asigurare suplimentara care costa foarte putin. Putem oferi si acoperirea integrala a valorii stocului partenerilor nostri, acestia avand doua optiuni de asigurare: incheierea unei polite direct cu DSV Insurance sau plata unui comision aditional catre DSV Romania.“
KPI-uri pentru angajati
Pentru a-si impulsiona angajatii, compania a introdus un set de KPI-uri, in functie de care acestia obtin niste bonusuri. „Daca isi ating target-urile, pot sa beneficieze, de exemplu, de 20% bonus la salariu.“
Numarul angajatilor s-a pastrat constant de anul trecut, la circa 350 de oameni. „Intotdeauna, daca am avut o plecare din companie, am incercat sa o acoperim cu resursele existente. Dar avem si oameni noi.“

Depozit nou pentru DSV
DSV Solutions detine in prezent un spatiu de 32.500 m2 in parcul Portland de langa Capitala si alti 10.000 m2 in Pipera. Planul companiei este de a reloca marfurile din Pipera tot in parcul Portland. Astfel, proprietarul parcului va oferi un spatiu suplimentar de depozitare pentru 4-6 luni, urmand ca pana in trimestrul al patrulea al anului viitor sa construiasca pentru acest client un depozit de 16.000 m2 vizavi de locatia actuala. Viitorul depozit va fi inchiriat la acelasi pret si in aceleasi conditii ca cel actual. „Avand totul aici, este mult mai usor sa utilizezi forta de munca sau poti sa grupezi mai bine marfa. Noi acum avem un serviciu de shuttle care asigura legatura intre depozite, astfel ca apar costuri suplimentare, iar procesele sunt destul de sinuoase.“
Investitiile in noul depozit este posibil sa ajunga la patru milioane de euro, in functie de structura clientilor pe care ii vor muta acolo. De asemenea, este posibil ca jumatate din depozit sa fie dotat pentru marfuri cu temperatura controlata. „In depozitul actual avem deja 5.000 m2 cu temperatura controlata, asa ca exista si posibilitatea de a ne extinde acest spatiu. Depozitul va fi inchiriat pe cinci ani, dar daca obtinem conditii mai bune, putem sa prelungim perioada la sapte ani.“
Compania are patru puncte de lucru in tara, la Brasov, Oradea, Timisoara si Constanta, unde detine si platforme de cross docking.
„Ne-ar mai interesa o platforma la Cluj, pentru ca de acolo am acoperi mult mai bine nordul si centrul Transilvaniei, iar prezenta noastra incepe tot mai mult sa se justifice in aceasta regiune. Investitiile ar putea fi realizate anul viitor. Iar pentru distributia in zona Moldovei, ne intereseaza Iasi sau Bacau.“

Cerinte mai dure pentru transportatori
Transportatorii cu care lucreaza DSV Solutions sunt auditati, iar soferii lor sunt instruiti, la anumite perioade, de departamentul de training al companiei. Cea mai mare parte a transporturilor este realizata cu firme cunoscute, compania beneficiind de un portofoliu de 1.800 de camioane. „Incercam sa nu-i schimbam. Apelam si la bursele de transport, dar transportatorii luati de acolo sunt si ei verificati dupa o procedura riguroasa pana la momentul incarcarii. Nu dorim neaparat o reducere a tarifelor de transport cu care lucram cu furnizorii nostri, insa ne dorim mult mai multa flexibiliate si un timp scurt de raspuns din partea lor. Daca inainte aveam un timp de raspuns la o comanda de trei ore, acum il vrem intr-o ora. Daca pana acum livrarea catre Oradea se facea, de exemplu, in 72 de ore, acum o vrem in 48 sau 24 ore“.
O parte dintre masinile cu care lucreaza DSV Solutions sunt acum dotate cu senzori pe usi, pe scaunul din dreapta soferului si sisteme GPS. „Cand masina opreste intr-o parcare care nu este autorizata din punct de vedere al securitatii sau daca se opreste cand nu trebuie, suntem informati printr-un mesaj pe telefon. Investitia in astfel de sisteme nu este una foarte mare. Este un pachet de cateva sute de euro, care dureaza cativa ani.“
Pentru produsele electronice se folosesc doar camioane inchise, cu senzori pe usile din spate, legati la sistemul GPS.
„In sistem se introduc niste date de rutina pentru incarcarile care pleaca din Cehia, de exemplu: unde trebuie sa opreasca masina, sa nu se deschida niciodata usile din spate, sa fie prezenti doi soferi etc., iar atunci cand se intampla ceva care nu este in rutina sistemului, acesta ne anunta automat. Folosim doi soferi mai mult pentru o securitate mai mare, astfel ca niciodata camionul sa nu ramana nesupravegheat. Sistemul ne anunta imediat si daca aceasta conditie nu e indeplinita.“

Articole similare

Ad
Ad