În condițiile în care rebelii Houthi din Yemen au promis că încetează atacurile asupra navelor comerciale, companiile de transport maritim încep să ia în considerare revenirea la traseul prin Marea Roșie și Canalul Suez. Analiștii Upply (Return of shipping via Suez: the surprising silence of shippers) s-ar fi așteptat ca expeditorii să exercite presiune în această direcție și ca transportatorii să fie precauți și să își propună o revenire treptată la traseul tradițional, dar surpriza este că la final de an, din diverse motive, toate companiile implicate în transportul maritim între Asia și Europa tac. Iar expeditorii par cei mai tăcuți, fragmentați și – se arată în analiza Upply – chiar dezorientați.
Unul dintre motivele pentru care se întâmplă asta este că marile lanțuri de retail din Europa abia reușiseră să-și realinieze aprovizionarea în mod corespunzător, după doi ani de modificare a rutei și trecere prin Capul Bunei Speranțe, deci nu sunt deloc grăbiți să-și refacă încă o dată modelele logistice, mai ales că ruta mai lungă nu a fost, până la urmă, chiar un lucru rău, în special din perspectiva tarifelor. De aceea o altă schimbare în oferta de servicii nu este o veste bună pentru ei.
Pentru exportatorii europeni, deja dezavantajați de un euro prea puternic și de numeroase restricții la accesul pe piețele externe, situația este diferită. O revenire prin Suez ar putea aduce speranțe de reluare a activității pe piețele pierdute sau aflate în declin în ultimii ani, grație timpilor de tranzit îmbunătățiți. Dar, pe de altă parte, expeditorii se află într-o poziție destul de slabă pentru a pune presiune pe transportatori, deoarece tarifele pe piața de export pe uscat către China sunt în prezent extrem de mici.
În aceste condiții, analiștii Upply sunt de părere că poate doar presiunea pentru reducerea emisiilor să-i determine pe expeditori să revină la ruta cea mai scurtă.
**Sursă foto: Upply












