Luna trecuta au fost facute publice si mult-asteptatele norme de aplicare a legii transporturilor, care vor trebui sa intre in vigoare pe 4 decembrie si care, asa cum era de asteptat, nu aduc prea multe schimbari fata de varianta precedenta. Legea transporturilor a fost subiect de discutie si cu ocazia conferintei Tranzit de la Timisoara. Daca UNTRR acuza faptul ca reglementarea a fost facuta in fuga, doar pentru a se putea incadra in termenul de aplicare al regulamentelor comunitare, oficialii MTI considera aceasta forma drept una flexibila, care permite o modificare mult mai usoara a normelor. Semn ca nu vom avea parte nici acum de o lege stabila si ca an de an, ca si pana acum, va trebui sa ne asteptam la tot mai multe schimbari legislative, in loc de o lege consolidata, asa cum ni se promitea acum 2-3 ani.
A devenit deja o traditie ca legea transporturilor sa se schimbe an de an prin diverse ordonante. Pana acum, oficialii din minister incepeau an de an discutiile cu explicatia ca vor sa faca o lege consolidata, aplicabila, simpla si care sa ofere stabilitate operatorilor de transport. Acum, in schimb, s-a renuntat la aceste „scuze” si reprezentantii MTI au oferit o lege vaga, care aproape ca nu reglementeaza nimic. Astfel ca ramane la latitudinea normelor de aplicare sa ne spuna cum se vor derula transporturile de la noi de acum inainte, deoarece, asa cum ne-au explicat oficialii din minister, normele dau mai putine batai de cap cand vor sa le modifice. Caci, daca tot ne-am obisnuit sa le modificam, atunci macar sa o facem mai usor.
Reprezentantii UNTRR spun ca in Romania este nevoie de o lege simpla, aplicabila si fara loc de interpretari, similara variantei la care acestia lucreaza in prezent.
Asigurarea ramane
valabila
Cum cei mai multi transportatori si-au demonstrat capacitatea financiara printr-o asigurare, prin noile norme aceasta a ramas valabila. Potrivit Regulamentului 1071/2009, capacitatea financiara poate fi demonstrata pe baza conturilor anuale certificate de un auditor sau de o persoana acreditata, iar prin derogare, si prin asigurare. Aceasta poate fi eliberata de una sau mai multe banci sau de alte institutii financiare, inclusiv societati de asigurare.
Secretarul general UNTRR, Radu Dinescu, a explicat ca peste jumatate din transportatorii romani folosesc polita de asigurare pentru dovedirea capacitatii financiare. „Pentru includerea in regulament a articolului referitor la asigurare noi ne-am luptat in 2007 inclusiv la Strassbourg, in sesiunea Parlamentului European.“ Iar pentru casele de expeditii conditia de capacitate financiara este indeplinita daca firma dispune de un capital si rezerve de minimum 50.000 de euro, noii „artizani“ ai legislatiei transporturilor facandu-se ca nu au auzit de actiunile castigate in instanta de asociatiile patronale ale expeditorilor impotriva acestei prevederi.
Lege facuta in fuga…
Radu Dinescu a apreciat ca legea transporturilor a fost facuta in mare viteza pentru a raspunde cerintelor pachetului de regulamente comunitare ce vor intra in vigoare pe 4 decembrie. El a adaugat ca, atunci cand a fost prezentat proiectul de modificare a legii transportatorilor, asociatia a adus o serie de propuneri care urmareau inlaturarea problemelor pe care le intampina in activitate transportatorii rutieri, dar si respectarea regulamentelor comunitare. La minister nu s-a tinut, insa, cont de aceste propuneri.
„A aparut, in schimb, Ordonanta 27 de modificare a legii transporturilor, care preia o serie de dispozitii ale celor trei regulamente privind accesul la piata si la profesie. Dar, din nefericire, lasa toate celelalte dispozitii esentiale referitoare la accesul la piata si profesie la latitudinea normelor de aplicare, respectiv a fiecarui ministru care vine la conducerea MTI. Dorim sa stim de ce nu s-au preluat integral regulamentele europene si s-a apelat la norme, care sa determine o incertitudine importanta pe piata, deoarece se pot schimba printr-un simplu ordin al ministrului“, a spus William Padina, reprezentantul UNTRR.
… dar mai flexibila
Directorul ARR, Florian Melus Coman, a apreciat, in schimb, ca aceasta este o forma flexibila a legii transporturilor, astfel incat, la nevoie, prevederile se pot schimba foarte usor printr-un ordin de ministru. „Trebuie sa tinem cont de faptul ca suntem intr-o perioada de criza, cand solicitarile si doleantele dumneavoastra se pot schimba de la o luna la alta. Atunci, o forma mai flexibila inseamna norme prin ordin de ministru, mult mai usor de facut decat parcurgerea tuturor procedurilor parlamentare. Pe de alta parte, ceea ce este inscris in lege este aplicabilitatea celor trei regulamente europene. Este probabil ca modificarile sa fie foarte dure, deoarece am primit de la omologii din Cehia atentionari privind folosirea excesiva a formularelor de concediu si fraudarea prin diverse mijloace a inregistrarilor timpilor de conducere.“
Se pregateste o noua lege
Nemultumiti de actuala forma, reprezentantii UNTRR lucreaza la un proiect normativ de modificare a legii transporturilor ce urma sa fie gata inainte de 4 decembrie si sa aiba un continut simplu, in acord cu regulamentele comunitare. Printre diferentele fata de ordonanta deja publicata in Monitorul Oficial se numara copia conforma nepersonalizata si valabila pana la 10 ani, la un cost mic.
„Cred ca orice operator de transport din Romania isi doreste o lege simpla, aplicabila si fara loc de interpretari. Aceasta sa fie limitata la prevederile regulamentelor si directivelor europene din domeniu, cu clarificari extrem de bune acolo unde actele normative europene lasa loc de interpretare la nivelul statelor membre“, a spus Radu Dinescu.
Copiile conforme nu se scumpesc
Reprezentantii UNTRR au explicat ca vehiculele care ies din perioada de leasing nu pot obtine o noua copie conforma decat pe baza certificatului de inmatriculare. Iar daca in Bucuresti acesta se obtine relativ repede, in alte localitati procedura dureaza mai mult. Astfel ca au solicitat ARR sa elibereze copiile conforme pe baza cartii de identitate a vehiculelor si/sau a dovezii inlocuitoare certificatului de inmatriculare. Propunere cu care cei de la ARR au fost de acord si pe care au trimis-o mai departe la minister. In schimb, Florian Melus Coman a explicat ca aceste documente nu se vor putea elibera pe loc. „Am reusit ca in majoritatea judetelor sa eliberam copiile conforme la o zi sau doua, dar nu avem obligatia de a le elibera pe loc.“
Sigur este, insa, faptul ca in continuare copiile conforme raman personalizate si valabile pana la 10 ani, in limita de valabilitate a licentei de transport. Solicitarea UNTRR ca acestea sa fie nepersonalizate nu poate fi acceptata de ARR, deoarece ar produce o gaura uriasa in bugetul institutiei. In schimb, directorul general ARR a asigurat transportatorii ca tarifele de eliberare a acestora nu se vor modifica, ci vor fi doar indexate in raport cu rata inflatiei. „Nu ne-am propus si nu avem in vedere cresterea vreunui tarif, indiferent de ce natura este acesta.“
Cine ne mai controleaza
Odata cu Ordonanta 27 de modificare a legii transporturilor, in MO a aparut si Ordonanta 26, care reglementeaza infiintarea organismului unic de control. Aceasta din urma a intrat in vigoare la trei zile dupa publicare, dar urmeaza a se aplica efectiv din 4 decembrie.
Noua entitate va avea toate atributele de control detinute pana acum de institutiile de control din subordinea ministerului, exceptie facand doar punctele de frontiera si mijloacele fixe pentru controlul rovinietelor. Institutia va avea 400 de angajati, din care 320 de inspectori, iar printre conditiile de angajare se numara: studii tehnice superioare de specialitate, studii economice si juridice superioare si studii medii, in functie de post. In plus, angajatii institutiei si rudele lor nu vor mai putea avea nicio legatura cu transporturile rutiere, cu centrele de formare profesionala sau cu autogarile.
Toti angajatii vor fi nevoiti sa dea un examen de angajare, cu exceptia inspectorului sef, care va fi numit prin ordin de ministru. Florian Melus Coman a explicat ca inspectorul sef nu poate fi independent din moment ce si el insusi a fost numit la ARR tot prin ordin de ministru. „Si nu cred ca se pune problema interventiei unei alte entitati (nici politice) in aceasta activitate.“
Institutia unica de control este ceruta de cativa ani de asociatiile profesionale, care isi doreau controale mai eficiente, intr-un timp cat mai scurt si, evident, cu spagi cat mai putine.
„Ne dorim ca autoritatile competente sa faca un parteneriat cu organizatiile profesionale, in speta cu transportatorii onesti, care trebuie respectati si protejati. Iar autoritatea trebuie sa actioneze ca un arbitru impartial si corect. In alte state, transportatorii care respecta legea sunt controlati mai rar, sunt respectati, iar autoritatile se concentreaza sa ii protejeze intr-o piata concurentiala corecta“, a conchis Radu Dinescu.