Așa cum reiese dintr-un studiu Upply, tarifele de transport maritim FAK între Asia și Europa au continuat să scadă și în august, în ciuda tensiunilor reînnoite dintre China și Statele Unite cu privire la problema Taiwanului. Această situație trebuie monitorizată în continuare îndeaproape, deoarece mocnește și, dacă escaladează, poate pune în pericol grav comerțul cu containere dintre Asia și Vest.
Reamintim că tarifele de transport maritim între Asia și Europa au scăzut puțin la începutul verii, iar noua tensiune în relațiile dintre China și Statele Unite a făcut ca expeditorii să se teamă de o revenire a lor, dar contextul geopolitic nu a fost suficient pentru a compensa efectele scăderii cererii, deci tarifele au fost mici și în august.
În viitorul foarte apropiat însă situația rutelor maritime utilizate în mod obișnuit s-ar putea schimba în sensul că firmele de transport maritim ar putea fi tentate să evite zona strâmtorii Taiwan-China, chiar și numai din cauza presiunii din partea asigurătorilor, ceea ce ar duce la termene de livrare mai mari. În orice caz, pe termen scurt această nouă incertitudine nu încurajează normalizarea atât de necesară a lanțurilor de aprovizionare globale.
O altă problemă nouă este siguranța navelor comerciale și capacitatea lor de a se apăra, dincolo de pirateria tipică, deoarece, deși conflictul din Ucraina se desfășoară în primul rând pe uscat, el a scos la iveală efectul direct al concurenței asupra fluxurilor economice, câtă vreme blocada impusă a forțat o reconfigurare majoră a fluxurilor de export ale Ucrainei, așa cum s-a văzut în ceea ce privește exportul de cereale.
În plus, dependența Europei de fluxurile maritime este mare în ceea ce privește bunurile de consum și, mai recent, energia.
Din motive de securitate, pe lângă prezența militară tradițională navele comerciale vor trebui să ia în considerare și alte măsuri de protecție, așa cum au făcut-o în fața pirateriei. Pentru aceasta sunt disponibile noi tehnologii ușoare, care permit prezența la bordul navelor comerciale a personalului militar care să le manipuleze, dar dacă flotele comerciale ale lumii s-ar îndrepta în această direcție impactul ar fi profund.