Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Tarile arabe, o destinatie viabila

In conditiile in care transportul international de persoane a fost afectat de criza economica, iar numarul pasagerilor din Romania spre Europa de Vest si retur a scazut considerabil, operatorii s-au orientat si catre destinatii mai exotice si mai bine platite. Tarile arabe sunt, din acest punct de vedere, o varianta viabila si, chiar daca fluxul de calatori nu este foarte mare, potential de crestere exista. Romania-Siria este prima cursa regulata operata, din acest an, saptamanal, de Leon Trans, iar in functie de modul cum se va dezvolta activitatea nu este exclus ca frecventa sa creasca.
 

Volumul de calatori a scazut, anul trecut, cu 30-35% pe cursele interne, respectiv cu aproape jumatate pe rutele internationale, iar Spania si Italia au fost printre cele mai afectate linii. Firmele care fac concurenta neloiala nu mai reprezinta o adevarata problema: „Transportul de persoane a scazut in principal din cauza crizei economice. Oamenii se duc in Vest, nu au de lucru si fie nu se mai intorc in tara, fie, dimpotriva, se intorc definitiv aici. In acelasi timp, operatorii care fac Spania vor continua sa fie cel mai puternic afectati in perioada urmatoare, pentru ca traseele sunt lungi, masinile sunt folosite la intensitate mare, iar ei nu vor avea cum sa mearga in pas cu cheltuielile pe care autocarele le aduc dupa aproximativ doi ani de exploatare“, a explicat Stefan Chenger, administratorul Leon Trans. Compania opereaza Germania, Italia, Spania si Grecia si, desi rentabilitatea tinde spre zero, traseele vor fi acoperite si in continuare, in speranta ca lucrurile se vor remedia. De altfel, Grecia a mers destul de bine in 2009, in conditiile in care au fost transportati multi muncitori, in aceasta tara fiind inca deschidere pentru forta de munca din afara.
In Europa mai sunt si alte variante interesante de trasee, cum ar fi tarile nordice, dar aici problema o reprezinta frecventa. Nu sunt asa de multi calatori, iar pentru ca o cursa sa fie rentabila trebuie facuta cu o anumita periodicitate.
Pentru a compensa scaderea numarului de calatori de pe destinatiile traditionale, Leon Trans a cautat trasee noi, deschizand recent linii spre Siria, Iran sau Libia.
„Ne-a venit ideea in momentul in care am primit solicitari de la cetateni sirieni cu contracte de munca sau afaceri in Romania. Siria, Iordania, Iran si, de fapt, tarile arabe in general, sunt destinatii de viitor. Pana acum am facut curse ocazionale si in scurt timp urmeaza sa iasa si actele pentru operarea in sistem regulat pe aceste trasee. Sunt niste formalitati de indeplinit si rigorile sunt mai mari, pentru ca nu mai vorbim de tari membre UE, cu care ne-am obisnuit intr-un anume fel. Siria abia acum incepe sa aiba o deschidere mai mare pentru traficul de calatori si chiar a fost incheiat un protocol intre Ministerele de transport roman si sirian, pentru a usura procedurile. Practic, s-ar putea sa nu mai fie necesar un acord cu o companie similara din cealalta tara pentru a putea infiinta o linie, ci sa se mearga pe acelasi principiu ca in UE. De altfel, deschiderea sirienilor este pentru Europa in general, iar cea mai sigura tara de tranzit este Romania. Pe Iran si Libia ramane obligativitatea de a avea un partener la celalalt capat de linie, pentru a infiinta o cursa regulata“, a declarat Leon Chenger.

Mai rentabil spre Orient
Chiar daca este vorba de destinatii „calde“, nu se impune achizitionarea de masini noi, cu configuratii speciale, pentru a face fata temperaturilor ridicate. Astfel, se va pastra flota de Mercedes-Benz Tourismo existenta. „Calatorii sirieni sunt in general oameni care au propriile afaceri in Romania. Cursele sunt mult mai rentabile decat cele pe Europa, unde tarifele sunt mai mici, iar cheltuielile, mari. Astfel, 1.800 km pe relatia Siria-Turcia-Bulgaria-Romania sunt parcursi cu 75 de euro pe bilet, in timp ce in Europa, pentru curse de 4.000 km, se merge cu 80 de euro. In acelasi timp, in Siria motorina este 0,30 euro/l, iar in Europa costa un euro. Problema este ca inca nu sunt multi calatori, astfel ca se va incepe cu o cursa pe saptamana, maximum doua. In cel mai scurt timp, numarul lor va fi suplimentat, mai ales ca nu vom viza exclusiv Siria, ci si celelalte tari arabe, din care sa adunam calatori catre Romania.
Practic, intre acestea sunt curse locale, traficul fiind liber, la fel ca pe sistemul din UE. Pe Europa, rentabilitatea este aproape inexistenta: castigi intre 700 si 1.000 de euro cu un autocar etajat.
In acelasi timp, avioanele de la Damasc sunt pline. Un bilet la avion costa cel putin 250 de euro, in timp ce la autocar este de numai 70 de euro. Este adevarat, timpul petrecut pe drum este mai mare, dar nu creeaza disconfort, pentru ca in 22 de ore suntem de la Giurgiu la Aman. Se «pierde» practic o singura zi. Daca ar fi sa aleg intre Europa sau tarile arabe, ultimele ar fi preferate, pentru ca si celelalte cheltuieli sunt mult mai mici: fiind doar 2.000 de km, se poate merge cu echipaj de doi soferi“, a aratat Leon Chenger.
La ora actuala, Leon Trans este in cautarea unui partener local pentru ticketing si furnizarea de alte informatii pentru calatori.
„Nu este rentabil sa investim in agentii de bilete si este mult mai simplu sa platim comision.“
Se ofera si servicii la bord, inclusiv o masa, in acest sens fiind incheiat un contract cu o firma de catering.

Transportul de marfa rotunjeste veniturile
Nici transportul intern de persoane nu merge asa cum era asteptat initial. „Ne-a nenorocit RATB-ul pe Ilfov. Toata lumea se plange ca nu sunt bani, dar autoritatile locale subventioneaza transportul de pasageri. Noi am licitat si castigat niste curse, am investit, insa numarul de calatori nu este la nivelul pe care l-am estimat. Daca facem reclamatii, tot noi suntem luati in vizor“, a explicat Stefan Chenger.
Leon Trans efectueaza traseele regulate Bucuresti-Sat Copaceni, Bucuresti-Jilava si Giurgiu-Bucuresti si, desi in alte zone sunt probleme cu piratii, pe Giurgiu-Bucuresti operatorii nu prea au probleme, mai ales ca au fost facute demersuri la politie si s-au luat masuri.
Acum cel mai bine merge insa transportul de marfa, efectuat cu cele 25 de camioane ale companiei, pentru transport frigorific si de marfuri generale. Zece camioane sunt fixe pe un contract foarte bun, iar cu restul se fac grupaje catre Grecia, cu marfa din Austria si Germania. „Grupajele sunt cel mai bine platite, dar se munceste non-stop, inclusiv duminica“, a aratat Leon Cengher.
La ora actuala, achizitia de vehicule second-hand din Occident este foarte avantajoasa, in conditiile in care incheierea unui contract de leasing nu mai este rentabila. Iar acest lucru este valabil atat pentru camioane, cat si pentru autobuze. „In special la camioane, unde nu suntem legati de ele asa cum este in cazul traseelor regulate de transport pasageri, in opt luni am schimbat tot parcul, renuntand la vehiculele noi, in leasing, si cumparand in loc second-hand-uri la preturi foarte bune“.

Articole similare

Ad