Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Țările Nordice sunt mulțumite de acordul din Consiliu privind masele și dimensiunile, dar cred că se putea mai mult

Miniștrii transporturilor din UE au ajuns la un acord privind creșterea limitelor de greutate pentru vehiculele cu emisii zero și cele folosite în transportul combinat, iar asociația transportatorilor danezi ITD este de părere că acesta permite o capacitate mai bună de încărcare și o flexibilitate mai mare, dar nu valorifică întregul potențial.

Ca parte a președinției Consiliului UE de la 1 iulie la 31 decembrie 2025, Danemarca a condus inițiativa care propune creșterea cu 2 t, până la 44 t, a limitelor de greutate pentru combinațiile de vehicule cu emisii zero, indiferent de greutatea proprie a tehnologiei care reduce emisiile. În plus, se propune o creștere cu până la 90 cm a lungimii combinațiilor de vehicule cu emisii zero și creșterea până la 44 t a greutății combinațiilor intermodale indiferent de sistemul de propulsie. Înainte ca modificările la care au ajuns miniștrii de transport din țările UE să devină lege vor avea loc negocierile trilaterale decisive între Parlament, Consiliu și Comisie.

Creșterea propusă a greutății înseamnă că folosirea vehiculelor cu propulsii alternative nu mai scade sarcina utilă, iar ITD este de părere că, dacă limita de 44 t va fi aprobată definitiv, aceasta va reprezenta un pas important în tranziția reală către un transport rutier de mărfuri verde.

Dacă modificările vor fi aprobate definitiv, camioanele electrice vor putea fi încărcate mai mult și în curse transfrontaliere, ceea ce sporește semnificativ eficiența activității. 

Propunerea sugerează că statele membre pot continua să stabilească și să dezvolte propriile reguli privind masele și dimensiunile, ceea ce este deosebit de important pentru țările nordice, unde deja se circulă cu ansambluri rutiere cu 6-7 axe și cu ansambluri lungi de mare capacitate, care depășesc cu mult greutățile standard din UE. Iar menținerea libertății naționale și a posibilității de cooperare transfrontalieră cu țările vecine asigură atât flexibilitate în exploatare, cât și spațiu pentru a dezvolta și mai mult soluțiile nordice.

Cu toate punctele sale pe care ITD le apreciază, acordul nu schimbă faptul că masele și dimensiunile europene sunt încă mult sub greutățile și dimensiunile acceptate în Danemarca și în restul Țărilor Nordice. Iar unele state membre UE rămân rezervate în privința noilor valori mai mari, deoarece ar putea suprasolicita infrastructura.

Asociația daneză și-ar fi dorit un progres mai mare, mai ales în ceea ce privește răspândirea combinațiilor modulare și masele mai mari ale ansamblurilor de vehicule și greutăților mai mari pe axa motoare, care ar spori eficiența și ar rezolva mai multe probleme actuale. Dar este de părere că trebuie acceptate preocupările privind infrastructura pe care le au multe state.

Articole similare

Ad