Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

TLN cere accelerarea noului Clean Industrial Deal, pentru o economie durabilă, dar și competitivă

Ursula von der Leyen, președinta Comisiei Europene, a prezentat la Anvers Clean Industrial Deal, un plan pentru a face industria europeană mai durabilă și mai competitivă în condițiile în care concurența cu alte puteri economice, ca SUA și China, este tot mai dificilă. Asociația olandeză de transport și logistică TLN se declară mulțumit de plan, mai ales datorită prevederilor privind consolidarea rețelei electrice, dar regretă că în el nu sunt menționate sectoare precum transportul și logistica.

Clean Industrial Deal este „fratele industrial“ al Strategiei Verzi, vârful de lance al Comisiei anterioare și al fostului comisar european Frans Timmermans, și, în timp ce Grean Deal s-a concentrat asupra sustenabilității, subliniază că ecologizarea și inovația tehnologică merg mână în mână și sunt esențiale pentru viitorul unei industrii europene competitive.

TLN vede în această abordare oportunități de reechilibrare a creșterii durabile și a puterii economice și se declară încântată de faptul că intensificarea rețelei electrice la scară largă devine în sfârșit o prioritate de top. Dar crede că acordul nu este așteptat până în 2026 și de aceea cere accelerarea lui, deoarece, în opinia sa, fiecare an de așteptare este un an pierdut.

Acordul constă din cinci piloni. Primul este energia ecologică ieftină și prin el UE își propune să facă energia mai accesibilă, descurajând și mai mult combustibilii fosili, pe de o parte, și investind în energie durabilă și tehnologii inovatoare, pe de altă parte. Comisia urmărește să reducă prețurile energiei electrice atât pentru întreprinderi, cât și pentru gospodării, crescând în același timp capacitatea rețelei, iar o parte importantă a acestei viziuni este o mai bună conectare a rețelelor naționale de energie electrică din Europa.

Acesta este un subiect crucial pentru transport și logistică, în special în Olanda, unde prețurile energiei sunt mari, așa că multe companii doresc să devină mai durabile, dar sunt blocate de capacitatea limitată a rețelei și de lipsa garanțiilor de conectare. Comisia Europeană recunoaște că fără acces la energie electrică suficientă investițiile în tehnologii durabile rămân o provocare și că este nevoie de măsuri urgente. Iar Action Plan for Affordable Energy, deși nu este încă o legislație concretă, este un prim pas spre căutarea de soluții structurale împreună cu industria.
Al doilea pilon al acordului vizează tehnologiile ecologice și adaptate exigențelor viitorului, care sunt în prezent produse insuficient în UE, și pe care Comisia vrea să le facă mai atractive, fapt stimulat prin Legea privind accelerarea decarbonizării industriale, care urmărește să simplifice cererile de autorizații pentru proiecte verzi și să introducă sustenabilitatea drept criteriu în licitațiile publice.

Revizuirea normelor stricte ale UE privind ajutoarele de stat și a normelor privind achizițiile publice este o evoluție pozitivă, potrivit TLN, și poate duce la obligarea guvernelor să acorde mai multă importanță la licitații criteriilor de mediu, cum ar fi vehiculele cu emisii zero, oferind stimulente suplimentare pentru investițiile în vehicule durabile.
Cu toate acestea, inițiativa Greening Corporate Fleets, care impune companiilor să achiziționeze un procent minim de vehicule cu emisii zero, rămâne o preocupare câtă vreme fără o rețea electrică mai robustă, cu o capacitate suficientă și garanții de conectare, riscă să devină dificil de pus în aplicare.

Al treilea pilon al acordului este finanțarea: CE pune la dispoziție 100 de miliarde de euro pentru realizarea Clean Industrial Deal, o parte esențială a acestei inițiative fiind înființarea Băncii de decarbonizare industrială, care va coordona proiectele și va utiliza sursele de finanțare existente, cum ar fi Fondul pentru inovare, veniturile ETS și InvestEU. Banca Europeană de Investiții (BEI) va juca și ea un rol important.
Al patrulea și al cincilea pilon sunt circularitatea și comerțul: CE vrea să promoveze economia circulară prin încurajarea reciclării și creșterea atractivității reutilizării materiilor prime, iar Mecanismul de ajustare a emisiilor de carbon (CBAM) este revizuit pentru a proteja mai bine companiile europene împotriva concurenței neloiale din partea produselor poluante din țări cu reglementări de mediu mai puțin stricte.

Pe 5 martie, comisarul european pentru transporturi va prezenta un plan de creștere a competitivității industriei auto europene care va avea impact și asupra membrilor TLN.

Articole similare

Ad