Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Topul castigatorilor se mentine si anul acesta

Pentru 2016 au primit autorizatii CEMT 410 companii de transport din toata tara, care opereaza in total o flota de 7.600 de vehicule. Cota de autorizatii CEMT „de baza“ pentru 2016 a fost de 188 si, spre deosebire de alocarea precedenta, acum a fost luat separat in calcul parcul de vehicule Euro 6. De altfel, pentru acestea din urma, coeficientul de multiplicare este x12 si se va pastra pentru urmatorii trei ani. Pentru Euro 5 ramane coeficientul x10, iar pentru Euro 4, x5. Si in 2016 se mentin restrictiile din Federatia Rusa, unde in continuare nu vor putea fi folosite vehicule Euro 4. Ca si la alocarea precedenta, cele mai multe CEMT-uri au revenit H.Essers, Com Divers Auto si Dianthus Company.
 

Pentru 2016 au fost distribuite catre operatorii de transport 111 CEMT-uri pentru Euro 4 sigur, 1.420 pentru Euro 5 sigur si 269 pentru Euro 6 sigur. Avand in vedere necesitatea echilibrarii raportului de repartizare a autorizatiilor CEMT, Comisia CEMT a transferat 29 de autorizatii de la categoria Euro 4 sigur la Euro 5 sigur. In ceea ce priveste relatiile restrictionate, au fost alocate 93 de autorizatii „libere“ pe Austria, 85 „libere“ pe Grecia, 323 pe Italia, 165 pe Rusia si 827 pe Ungaria.
Distribuirea CEMT-urilor pentru fiecare categorie si a restrictiilor de Austria, Grecia, Italia si Rusia s-a facut prin algoritm matematic, in conformitate cu Normele CEMT 2016, in timp ce alocarea „liberelor“ de Ungaria s-a facut pe baza solicitarilor. Resturile rezultate din alocare se vor distribui la prima suplimentare/alocare. Tinand seama de repartizarea/alocarea prin procedura matematica, contestatiile la repartitia finala se vor solutiona la prima sedinta a Comisiei CEMT, care se va desfasura in ianuarie 2016. In sedinta respectiva se vor discuta si eventualele cereri de suplimentare de autorizatii CEMT sau de „libere“.
Operatorii de transport au putut solicita personalizarea autorizatiilor CEMT alocate – prin aplicatia dedicata AADR-SIAE – incepand cu 16 decembrie 2015.

Transportatorii care au primit cele mai multe CEMT-uri pentru 2016
20 de companii de transport din totalul de 410 admise au primit peste 15 autorizatii CEMT pentru 2016. Acestea sunt concentrate in 10 judete ale tarii (inclusiv Bucurestiul), „campioane“ fiind din nou Arges, Bihor si Timis. Pe primele trei locuri in functie de numarul de CEMT-uri primite s-au clasat, la fel ca anul trecut, H.Essers, Com Divers Auto si Dianthus Company.
• H. Essers (BH) – 113 CEMT-uri pentru Euro 5, toate libere pe Ungaria, noua libere pe Austria, 18 pe Grecia si 25 pe Italia, la care se adauga alte 19 autorizatii pentru Euro 6, de asemenea toate libere pe Ungaria, una pe Austria si cinci pe Italia;
• Com Divers Auto (AG) – 82 de autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care sase libere pe Austria, 24 pe Italia si 80 libere pe Ungaria, plus 13 CEMT-uri pentru Euro 6, din care unul liber pe Austria, sase pe Italia si 13 pe Ungaria;
• Dianthus Company (AG) – 72 de CEMT-uri pentru Euro 5, din care toate libere pe Ungaria, sase pe Austria si 21 pe Italia;
• International Lazar Company (AG) – opt autorizatii pentru Euro 4, din care una libera pe Austria si trei pe Italia, 51 de autorizatii pentru Euro 5, din care cinci libere pe Austria, 17 pe Italia si una pe Rusia, precum si doua autorizatii pentru Euro 6, una fiind libera pe Italia;
• Avis Trans (IS) – 34 de autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care 20 libere pe Ungaria, si alte 19 autorizatii pentru Euro 6, cu 10 libere tot pe Ungaria;
• Lagermax Autotransport (AR) – 37 de autorizatii pentru Euro 5, una pentru Euro 4 si 4 pentru Euro 6, toate libere pe Ungaria;
• Ravitex (TM) – 20 de autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care doua libere pe Austria si patru pe Ungaria, plus alte 20 de CEMT-uri pentru Euro 6, din care doua nerestrictionate pe Austria si Italia si patru pe Ungaria;
• Tir Express (TM) – 40 de autorizatii pentru Euro 5, din care sase nerestrictionate pe Austria si cate 10 pe Italia si Ungaria;
• Dunca Expeditii (TM) – 13 CEMT-uri pentru Euro 4, din care doua libere pe Austria, trei pe Italia si trei pe Ungaria, 14 CEMT-uri pentru Euro 5, din care cate trei sunt libere pe Austria, Italia si Ungaria, si noua autorizatii pentru Euro 6, cu una libera pe Austria si cate doua pentru Italia si Ungaria;
• Ekol International Logistics (B) – 34 de autorizatii pentru Euro 5, din care trei libere pe Austria, 10 pe Italia si 15 pe Ungaria;
• Hoedlmayr-Lazar Romania (AG) – 21 de CEMT-uri pentru Euro 5, toate libere pe Ungaria, doua pe Austria, cinci pe Grecia si sapte pe Italia, plus 11 CEMT-uri pentru Euro 6, la fel, toate libere pe Ungaria, una pe Austria si patru pe Italia;
• Dumagas Transport (DJ) – 31 de autorizatii pentru Euro 5, toate libere pe Ungaria, trei pe Austria si noua pe Italia, plus doua CEMT-uri pentru Euro 6, libere pe Ungaria, si unul liber si pe Italia;
• Terravia (TM) – 15 CEMT-uri pentru Euro 5, cu una nerestrictionata pe Austria si patru pe Grecia, plus 16 CEMT-uri pentru Euro 6, cu una nerestrictionata pe Austria; toate autorizatiile sunt, de asemenea, libere pe Ungaria;
• Aguaviva (BN) – 15 autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care doua libere pe Austria, trei pe Grecia si cinci pe Italia, plus cinci CEMT-uri pentru Euro 6, din care doua libere pe Italia;
• Soiv Trans Express (IS) – opt CEMT-uri pentru Euro 5, din care cate trei nerestrictionate pe Grecia si Rusia, plus 12 autorizatii pentru Euro 6, din care 11 libere pe Rusia;
• Logistics Ro Tir (SB) – 10 CEMT-uri pentru Euro 6, cinci pentru Euro 5 si doua pentru Euro 4;
• Lori Trans Company (CT) – 17 autorizatii CEMT pentru Euro 5, din care doua nerestrictionate pe Grecia, cinci pe Italia si sapte pe Rusia;
• Jan de Lely (BH) – noua autorizatii pentru Euro 5, toate libere pe Ungaria, plus sapte autorizatii pentru Euro 6, de asemenea, libere pe Ungaria;
• Frigoexpres (BH) – 15 CEMT-uri pentru Euro 5, toate libere pe Ungaria, doua libere pe Austria si cinci pe Italia;
• Gazquez Transport (BN) – opt autorizatii pentru Euro 5, din care doua libere pe Grecia, si sapte pentru Euro 6, din care sase libere pe Rusia;
• Intercombi Danube (B) – 15 CEMT-uri pentru Euro 5, toate libere pe Ungaria, unul pe Austria si patru pe Italia.
Pornind de la necesitatea imbunatatirii procesului de alocare a autorizatiilor CEMT si a restrictiilor/liberelor catre cei care au nevoie de acestea si care ofera garantia utilizarii lor eficiente, proces demarat inca de la alocarea din 2015 si intensificat la alocarea pentru anul 2016, alocarea CEMT pentru anul urmator a urmarit:
• o mai buna distributie a „liberelor” de Rusia catre cei care utilizeaza autorizatiile CEMT pe aceasta relatie; pornind de la acest deziderat, Metodologia CEMT 2016 contine prevederi clare care limiteaza accesul la astfel de restrictii pentru operatorii de transport care nu au utilizat autorizatiile CEMT „libere” pe Rusia alocate in 2015; alocarea acestor libere s-a facut catre solicitantii care au putut demonstra (prin cursele efectuate pe baza autorizatiilor CEMT sau a autorizatiilor de Rusia solicitate in 2015) derularea transporturilor pe aceasta relatie. „Liberele” de Rusia au fost „vedeta” acestei alocari; astfel, daca pentru 2016 a fost solicitat acelasi numar de autorizatii „libere” pe Rusia ca pentru 2015, in urma aplicarii criteriilor de selectie de mai sus s-a dublat numarul „liberelor” pe Rusia obtinute pentru aceeasi structura de parc;
• s-a solutionat problema operatorilor de transport care au autovehicule grupate pe mai multe categorii de parc (de exemplu, un Euro 6 si un Euro 5 care au primit o autorizatie CEMT Euro 4);
• o alta „noutate” introdusa in Metodologia CEMT 2016 a fost reducerea numarului de „libere” care pot fi solicitate de operatorii de transport noi sau care nu au mai utilizat autorizatii CEMT; pornind de la experienta anilor anteriori, cand solicitantii noi, fara un portofoliu clar de comenzi, cereau „libere” pe aproape toate relatiile restrictionate, acum Metodologia CEMT a limitat numarul acestor „libere” la numarul autorizatiilor CEMT solicitate; masura respectiva a fost benefica, imbunatatind alocarea acestor „libere” catre solicitanti care au nevoie, efectiv, de ele; faptul ca solicitantii aflati in aceasta situatie si-au adaptat cererile in acest sens a confirmat ca operatorii de transport nu sunt inca specializati pe relatii (cu exceptia unor transportatori „consacrati” care activeaza de multi ani pe piata Europa-Turcia si Grecia/Italia/Turcia-Rusia), specializare care sa le eficientizeze costurile, multi dintre solicitanti fiind tributarii unor „posibile” contracte de transport care vizeaza relatiile CEMT restrictionate, contracte care „pot” aparea in cursul anului 2016.
Se remarca faptul ca reducerea drastica a numarului autorizatiilor CEMT „libere” pe Rusia a diminuat cererea de autorizatii CEMT in 2015, astfel incat, la sfarsitul lui 2015 au ramas nealocate aproximativ 150 de autorizatii CEMT.
 In ceea ce priveste autorizatiile bilaterale, pentru 2016 Ministerul Transporturilor a luat initiava imprimarii unui „cod de bare” pe autorizatiile valabile pe teritoriul sau, astfel incat sa se elimine eventualele probleme din punctele de frontiera ale Romaniei legate de introducerea corecta a seriei autorizatiilor respective. Directia de Transport Rutier din cadrul MT colaboreaza eficient cu CNADNR pentru a imbunatati programul de control si gestiune a acestor autorizatii, urmand sa extinda utilizarea aplicatiei pentru urmarirea modului de utilizare a autorizatiilor CEMT de catre operatorii de transport straini pe teritoriul Romaniei (unul din punctele urmarite este controlul derularii complete a tranzitului stat incarcare/descarcare). O mai buna gestionare a acestor autorizatii in punctele de frontiera este un prim pas, concret si important, in imbunatatirea controlului operatiunilor derulate de operatorii de transport straini pe teritoriul Romaniei.

Articole similare

Ad